Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Generatorn slutade ladda, fick tag i en generator billigt och nära, trodde den skulle passa men vid montering inser jag att det som skiljer dem åt är remskivans utseende. Går det, och i så fall hur bär jag mig åt för att flytta remskivan från gamla generatorn till den nya? Testmonterade generatorn ändå och den passar, bortsett från drivremmen förstås. Bilen i fråga är en 535i från -88. En generator med remskiva som denna skulle jag köpt: Länk Nu har jag denna: Länk Har mer eller mindre endast tillgång till enklare handverktyg, alltså ingen mutterknack. | |
![]() 13.068 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Inga problem att lossa remskivan på iallafall den defekta generatorn (och den typen du skulle ha köpt), då jag gjort det en eller två gånger på en generator till min E30/E34. Enklast såklart med en mutterpicka, men du har ett insexuttag i axeln som du kan använda som mothåll. Muttern sitter inte så vansinnigt löst utan det är rosten på eventuella gängspår framför muttern som kan göra att den går lite trögt, men inga problem för handverktyg. Remskivan drivs med en Woodruff key så den brukar inte ha något pressfattning eller liknande och kan ofta bara lirkas av. Så börja med borsta rent eventuella utstickande gängor framför muttern. Lägg gärna en droppe eller två av valfri "rostlösning" (dessa löser inte rost utan fungerar mer som smörjmedel så du kan ta i princip vadsomhelst så gängorna inte är torra för att muttern ska gå lite lättare). Rengör sedan insexuttaget i axeln så du får ett bra grepp där med korrekt insex. Ta sedan en ringnyckel och lossa muttern (med ett insexverktyg som mothåll). Håll reda på hur och i vilken ordning mutter, bricka och annat kommer isär. Om denna remskiva passar på din nyinköpta generator låter jag däremot vara osagt. Känner inte igen just den stilen på drivrem på generatorn. @Vickann : Av ren nyfikenhet, vet du vilken BMW-modell denna generator som du köpte kom ifrån? Men det ser ut som att remskivan från din trasiga generator har en möjlighet att passa på den nyinköpta - men är inte 100% säker. Men att lossa remskivan på den nyinköpta görs iallafall på samma sätt - fast här behöver du en mutterpicka eller liknande verktyg man har för stötdämpare (ihålig lång hylsa med sexkant fattning även på utsidan). |
Det är just demontering av den nya generatorn som är problemet, har sökt men inte hittat något verktyg som eventuellt skulle passa för att lossa på remskivan. Då både jag och säljaren var osäker på om den skulle passa fick jag dessutom öppet köp en vecka för att kunna testmontera den, så vill inte göra någon åverkan på den. Köpte bilen förra helgen och generatorn slutade ladda precis när jag kört hem, bogserade först till en verkstad som inte ens hunnit börja felsöka i fredags. Bestämde mig för att jaga ikapp en generator så snabbt och nära som möjligt och byta själv ute på gatan. Nya generatorn är helt omärkt, kartongen är märkt 0120468007. Länk En kopia av bosch är det ju, men remskivan ser inte ut som den borde. Enklast blir nog nu att bita i det sura äpplet och beställa en som jag vet passar, och tyvärr behöva vänta ännu en vecka. Hittade två olika på Autodoc, av tillverkare jag inte känner igen. Någon som har någon erfarenhet av dessa märken? Ridex: Länk AS: Länk Hittade även dessa två på skroten: Länk Länk Köpa ny kopia, eller original begagnad? Alternativt om någon känner till något annat alternativ, desto närmare Malmö desto bättre. |
|
![]() 13.068 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Förstår att den nya är lite knepigare (då den sitter ganska mycket djupare). Det var denna typen av verktyg jag tänkte på: Länk Men då gäller det ju att muttern i mitten är antingen 17mm eller 19mm (vilket jag inte vet). Dessutom så måste man ha en tillräckligt lång insexhylsa, brukar ha dessa liggandes i lådorna när det krävs lite djup eller kraft: Länk Länk Ett annat sätt som skulle kunna gå är att ta en hylsa (som du får offra) med då lämpligtvis en 1/2" öppning (som borde räcka gott och väl för att få plats med insexhylsan genom mittenhålet - kanske 3/8" hylsfattning fungerar också men det får man prova) och slipa två raka spår på sidorna som du kan sätta en skiftnyckel längsmed och vrida runt hylsan med (samtidigt som du har en insexhylsa genom mitten som mothåll). Har du en svets så blir det tokenkelt - bara loppa dit en mutter på ovansidan av hylsan så är du klar! Om du inte var rädd om fläktbladen - vilket du är då det är öppet köp så detta är något du INTE kan göra - så kan man bara köra ned en skruvmejsel eller annat stadigt mellan eller in under fläktbladen och använda som mothåll. Det här tror jag inte går, men om muttern inte så hårt så kan det gå. Du tar en gammal fläktrem som passar i remskivan och lägger runt remskivan så den går runt hela remskivan (ju mer kontakyta drivremmen har mot remskivan desto bättre biter den fast) och håller fast den hårt och tar en vanlig lång hylsa och försöker lossa muttern. Såvida du inte använder både händer och fötter här så måste du spänna fast iallafall generatorn i exempelvis ett skruvstäd (var försiktig hur du gör det så du inte skadar den). Eller bara vispa loss den med en tryckluftsmutterpicka eller en sån där modern sak som går på elektricitet :-) Det där var om att lossa muttern, ska kolla på resten av inlägget nu :-) |
![]() 13.068 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det där ser inte som remskivan som normalt sett används till M30-motorer (och till M20-motorer för den delen också). Generatorn i övrigt verkar dock vara klockad rätt och med rätt infästningshål (vilket kan nog stämma då jag förstod att du provmonterat den nya så att den iallafall ser ut att passa). Såhär såg en av mina M20-generatorer ut exempelvis (och är den typen av remskiva jag förväntar mig) Länk Länk För kollar man på en M30-motor så används den innersta drivremmen för att driva vattenpumpen och generatorn. Länk Den mellersta drivremmen är till för styrservon och den yttersta drivremmen är till för AC (som inte jag hade på min 535i) Länk Jag får inte riktigt ihop det - jag undrar om du verkligen fått rätt generator. Ser ju mer ut som du fått en VW Golf Mk2 generator Länk |
![]() 13.068 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
De flesta så kallade budget "fabriksrenoverade" startmotorer, generatorer och liknande är tyvärr totalt skräp. Verkar vara 50/50 om de fungerar överhuvudtaget helt nya och skulle de fungera så brukar de kärva ihop eller haverera inom några månader. Inte ovanligt att se grus, metall och annat skräp inne i lager samt mycket dåligt ihopmonterad och med komponenter som inte ens kineserna vill använda (utan säljer vidare till denna typ av verksamhet). Ridex är ett budgetmärke som jag aldrig sett några bra produkter ifrån så rekommenderar att du undviker detta (för alla typer av reservdelar). AS-PL vet jag inte så mycket om, men har iallfall en gnutta mer förtroende för än Ridex iallafall. Ofta är det nästan bättre att lämna iväg iväg generatorn/startmotorn till ett mer seriöst företag som professionellt bygger om (samt testar) generatorer/startmotorer. Tittade runt lite bland utbudet av "nyrenoverade" och AS-PL verkar ett vettigt alternativt (sålänge man håller sig ifrån det värsta bottenskrapet så undviker man ofta det värsta - jag menar när man ser en ny generator för 450 SEK eller 900 SEK så säger det sig självt vad det är). Jag skulle nog själv valt denna faktiskt. Sen är det nog inte ultimat perfektion vi är ute efter här - för jag gissar på att du troligtvis inte siktar på att vinna Concorso d’Eleganza Villa d’Este nere vid Como denna helgen! :-) Händer att jag föredrar att köpa en bättre begagnad från någon demonteringsfirma och göra en lite refurbish/renovering av den istället med komponenter jag själv väljer - då vet jag vad jag får. Men det här varierar ju lite beroende på tillgång till verktyg, kunskap, syfte, hållbarhetsmål, ekonomiska mål, tidshorisonter och massa annat. Tänk på att det kan vara så "enkelt" som att laddregulatorn har gett upp och endast den behöver bytas (och då får man nya kol också vilket inte är ovanligt att de är utslitna vid dessa miltal) - Bosch 1 197 311 038 brukar vara vanliga på 90A Bosch generatorer (vilket var det jag hade om jag minns rätt) Länk Men då vill man gärna felsöka generatorn mer komplett innan man ger sig in på att bara köpa vissa separata reservdelar (blir bara massa extra pengar och jobb om det visar sig att exempelvis lindningen är bränd eller defekt också). |
@Vickann: bmw-slangens variant med att linda en gammal fläktrem runt hjulet - gärna så långt att du kan dubbelvika den - som låsning, hålla fast den med t ex en rörtång och sen klappa till ring- eller hellre hylsnyckelns skaft med ett snärtigt hammarslag, fungerarar utmärkt. Men kanske hellre köpa rätt sorts generator, eftersom du eventuellt inte kan avgöra om den,som du vill operera, passar i övrigt. Om remskivan sedan spårar rätt t ex. När jag förra sommaren fick ett ett generatorhaveri (skuret lager, som jag senare bytte för intressets skull) köpte jag en AS-PL. Den kom t o m med ett provningsprotokoll! /Lennart |
|
Dessvärre är den muttern 24mm. Börjar bli rätt tveksam nu överhuvudtaget på den generatorn, förutom remskivan ser den ju rätt ut, men vad för tillverkare sätter inte ens en klisterlapp på sin produkt(?). Allt jag kan mäta med skjutmått och ögonmått stämmer, men att faktiskt mäta geometrin på infästningarna är svårt. Den passade när jag provmonterade den, fast jag fick banka ut bussningen helt till ena ändläget för att få dit den. Mätte precis remskivan, den har samma ytterdiameter som gamla, men är för 10mm kilrem. Vete tusan vad den kan tänkas passa på för bil. Gamla och nya generatorn sida vid sida: Länk |
|
Hmm, ja det lutar definitivt mot att beställa den AS-PL generatorn då, att köpa osett från skroten känns slumpartat. Kan dessutom passa på att byta drivrem då, den såg inte allra värst ut, men den hade behövt bytas. Anledningen till att den inte laddar är nog att kolen är dåliga, dessvärre var släpringen lika dålig och nött den med så endast ny regulator är nog i bästa fall lite konstgjord andning. Lagret i den gamla generatorn känns som nytt, knappt något spel överhuvudtaget, så det kanske skulle vara värt att kolla någon firma som renoverar generatorer. Tack så mycket för erat engagemang! |
|
![]() 13.068 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
"Banka ut bussning" är dock helt normalt - det är så per design (men alla andra saker gör att jag får dåliga vibbar så att säga). Innan man monterat en generator så trycker man ut bussningarna en aninges för att öka gapet (så man lätt kan sätta generatorn på plats). Därefter drar man åt skruvarna och bussningarna kommer att följa med och ta upp allt glapp och det blir en stadig infästning (det är en mycket billigare metod än att precisionsfräsa alla infästningsdetaljer inklusive generatorn till mycket snäva toleranser). Dessutom är bussningarna utbytbara. Så när de blir slitna (vilket de blir) så kan man enkelt byta dessa. På min track day car märkte jag att generatorn satt på tre kvart (bussningen hade gått sönder sen länge och lagerbocken hade dessutom tagit skada och sådär är dessutom inte bra att driva runt en drivrem) Länk Länk Länk Så gick all in och gick över till polyuretan-bussningar - gjorde säkert bilen minst 1 sekund snabbare runt Knutstorp :-) Länk Länk Yepp, det är AVX13x1050 / AVX13x1055 drivrem för vattenpumpen och generatorn och sedan är det AVX10x865 drivrem för styrservon. Men för att summera mina egna tanker och funderar så jag skulle nog returnerat det första inköpet och siktat in mig på den där AS-PL generatorn. |
Det blir den AS-PL generatorn och nya drivremmar, suttit och filat på en giga-beställning ändå från autodoc så passar på att beställa en del andra grejer nu. Menar du att både AVX13x1050 / AVX13x1055 passar? Fördel att ta den kortare, lättare att montera? Var rätt trångt att komma åt nedre skruven för... Bromsgrunkan(?), vad är det som sitter ivägen där? Var mållåst på generatorn och tänkte inte riktigt på det, men det såg ut som att bromsslangar och -rör var anslutna till den. Kul att det är endel liv på detta forum fortfarande, har som sagt precis köpt en e34 i rätt så dåligt skick som jag gett mig den på att fixa till. Så kan nog bli ett par till trådar i framtiden. |
|
![]() 13.068 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, precis - var lite otydlig där. Både AVX13x1050 och AVX13x1055 passar om jag minns rätt. BMW Original är på 1055 (BMW art.nr 11 23 1 706 668) men kan variera ibland vad eftermarknadsmärken har (samt vad återförsäljaren har). På denna tiden körde jag mycket Continental och där jag köpte så fanns Continental 1050 en gång men fyra år senare fanns Continental 1055 istället (vi pratar mellan 10-15 år sedan), men just nu på Autodoc så ser jag att Continental 1055 finns istället. Båda passar, men om jag minns rätt så var 1050 lite tight att få på men med rätt teknik var det inga problem (nej kortare kan ibland vara lite knepigare att montera). Den där bromsgrunkan med bromsslangar, det är styrservopumpen och dess drivrem sitter framför drivremmen till vattenpump och generatorn. Rekommenderar att byta båda drivremmar när du ändåså är där och gräver. Länk Länk Länk |
Ah perfekt. Nja, får nog undersöka vad det egentligen är. Ungefär mellan filterhuset för oljefiltret och kärlet för styrservoolja satt där en "grunka", såg nästan ut som ett filterhus fast det såg inte ut att vara öppningsbart. |
|
![]() 13.068 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Intressant! Kan inte komma på vad det är för något. Där sitter ju ABS-hydraulstyrenheten såklart (guldfärgad med massa bromsrör kopplad till sig) men den sitter lite närmare torpedväggen och är nog inte den du menar. Finns den med här? Länk Länk Annars släng upp en bild på det (dina tidigare bilder har varit riktigt användbara)! |
Jag var tvungen att springa ner och kolla i motorrummet. Mitt minne svek mig, det var visst röret från styrservopumpen som var i vägen för nedre skruven. Tuben jag blandade ihop det med var vacuumtanken. |
|
Bläh, paketet med generator och drivremmar kom äntligen idag, men denna generator har inte rätt fästen. När jag kollar noggrannare på bilderna är det tydligt att det inte är samma... Frustrerande, efter en ny genomsökning av internet är de enda alternativen jag hittar en utbytesgenerator från Tyskland för 5000kr, och antagligen lika lång leveranstid igen. Hittade två elektroverkstäder i närheten, skall ringa dem imorgon och kolla om de har någon utbytes, och om inte hur lång tid det skulle ta att renovera den jag har. |
|
![]() 13.068 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det där var ju surt... Blev lite nyfiken men samtidigt förvirrad/fundersam - så många varianter till E34/E34 M30 finns det minsann inte! Jag blev lite misstänksam på den där AS-PL A0070 (för den såg inte riktigt ut som jag kommer ihåg att den till M30B35-motorn ser ut utan såg ju mer ut som till mina M20-motorer) Länk Då började flukta på applikationslistan för A0070 och det börjar klarna... Länk AS-PL A0070 är för näst-sista generationen av M30 (de som satt i E28 5-Serie och E23 7-Serie och ser även E30 M20-motorerna nämnas vilket förklarar varför jag tyckte den såg ut som till en M20-motor). AS-PL A0070 som du köpte är alltså till M30-motorn som satt i förra generationen (E28 5-Serie, E23 7-Serie). M30-motorn gjordes om något när man började använda den i E34 5-Serie och E32 7-Serie, bland annat generatorn. Sååååå.... Då blir man ju intresserad vad som ska vara till en E34 535i / E32 735i då!?! Således bläddrar jag fram till vad som erbjuds till en 535i (med 3.5 liter motor) och vad ser man? Länk Jo, det erbjuds ingen generator till just denna motor (M30B35 heter M30 3.5 liter som sitter i E34 535i / E32 735i medans den som sitter i E28 535i / E23 735i benämns M30B34)! Det finns helt enkelt ingen generator till en M30B35-motor i utbudet - enda som finns är startmotor Länk Den generator som satt på min M30B35-motor var en Bosch 0 120 469 775 (90 A). När jag knapplar in detta på AS-PL så hittar den mycket riktigt att det är en Bosch, men som den uppgivit tidigare har den ingen motsvarighet av detta i sitt utbud. Enda som finns är reservdelar. Länk Dessa mått är mer vad jag förväntar mig, och sägs vara för en Bosch 0 120 469 775 (men är inte 100% säker då jag inte längre har någon generator att kontrollmäta mot). Länk Fast detta är ett av många "glädjeämnen" när det handlar om att underhålla en äldre bil - man måste göra sanslöst mycket research inför ganska mycket. Och när man gjort det så måste man göra lite mer research, sen lite mer, sen en aningens mer... Sen matcha och kontrollera... Sen göra lite mer avslutande research. Sen kan man köpa den där reservdelen man vill ha :-) Men man lär sig mycket! |
Anledningen till att bland annat AS-PL generatorn uppges passa på alla sidor som säljer reservdelar är att när jag skriver in mitt regnr. så anges motorkoden M30B34. Satt hela kvällen och halva natten igår och korsjämnförde olika generatorer och OEM nummer, slutsatsen jag drog var att enda alternativen var utbytes generator av märket KÜHNER Länk Eller en renoverad BOSCH på Ebay. Idag aningen mindre bitter över mitt felköp och lite mer klartänkt ringde jag en elektromekanisk verkstad i stan, förstod knappt ett ord av vad han sa i telefonen men vi kom överens om att jag skulle komma förbi efter jobbet. Ögonen gnistrade när han fick höra vilken bil generatorn kom ifrån, så mina förhoppningar är höga. 2000 kr får jag betala för en renovering + ny regulator, som han konstaterade på en gång var en kopia. |
|
![]() 13.068 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Förstår dig! Får flashbacks från typ 20 år sedan då jag också kliade mig i huvudet kring M30B34 och M30B35 och andra saker för min nyinförskaffade E34 535i. Då som nu så används termerna inkonsekvent av allt och alla inklusive BMW, Bosch och hela vägen till kinesiska pirater. Jag är relativt säker på att renoveringen kommer att fungera klockrent (vi har tur att dessa generatorer är av den gamla hederliga sorten och inte som de moderna med inbyggda datorstyrsystem, databussar och dataprotokoll i olika versioner som inte är kompatibla)! Så jag hoppas snart att laddningen är igång igen på den där 535'an! |
Äntligen är generatorn hämtad och monterad, och verkar ladda som den ska. Min multimeter verkar ha gett upp så kunde inte mäta ordentligt. Den mätte 13,7V utan laddning på batteriet, men batteriet var så urladdat så det gick inte att starta utan starthjälp, med motorn igång mätte den över 16V. Dock slocknade inte ABS-lampan som gick igång när batteriet började bli urladdat, behöver man släcka den med en felkodsläsare, eller hade jag bara sån timing så båda felen uppenbarade sig samtidigt... |
|
![]() 13.068 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, din multimeter verkar mäta lite fel. En multimeter ska inte visa 13.7V om ingen laddning pågår. Däremot fullt normalt att den kan visa högre än 12.7V (som är den nominella spänningen på ett bilbatteri) en bra tid efter man haft en laddare inkopplad eller motorn ingång (där generatorn agerar som laddare). Detta då det alltid ligger en ytladdning (surface charge) på batteriets blyplattor en längre tid efter laddning (denna "förhöjda" vilospänning försvinner ganska omgående om man lägger på en last som tex slår på halvljusen ett tiotal sekunder men försvinner ganska långsamt om endast en liten ström förbrukas). En laddspänning på 16V är dessutom för högt. Jag vill se mellan runt 13.5-14.8V som laddspänning på dessa äldre modeller. Modernare bilar (med AGM-batterier och avancerade Power Management system kan gå upp till 15.5V vid vissa speciella driftscenarios och låga temperaturer då dessa batterier vill ha en något högre laddspänning). Så den där multimetern skulle jag inte lita på :-) Prova byt batteri i den, annars köp en ny! ABS-systemet brukar normalt sett ta bort felkod / släcka lampa själv om den detekterar att felet inte finns där längre. Så troligtvis har du något problem med ABS-systemet som råkade dyka upp ungefär samtidigt som det andra problemet. Men innan du går vidare med ABS-systemet så ska du definitvt verifiera (med en känd god multimeter) att du har en korrekt laddspänning med motorn igång (inte för låg och inte för hög - för det tycker inte vissa system om). |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.