AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
284

Vibrationer från bakvagn

Dr
6
DrDr
125i M-sport Cab -08
Saab 900 Turbo Cab -91
Tesla MYLR -21
Hej!

Ny på forumet. Har en 125i sedan ½ år. En Cab som gått ca 11k mil. Ingen raket, men älskar ljudet i den raka sexan 😀
Allt har fungerat bra hittills men sedan någon vecka är det tilltagande vibrationer som jag tycker kommer från vä bak. Inget som känns i ratten. Påverkas inte av om jag bara rullar eller accar. Provat att byta från sommar till vinterdäck utan någon skillnad. Det är helt klart värmeutveckling vid vä bak. Känner man på fälgen är den varmare på vä jämfört med hö. Luktar också "varm metall" och jag tycker att bilen drar åt höger när jag bromsar, men det kan vara inbillning 🤔
Känns som mkt talar för att det hänt något med bromsok eller skiva? Frun körde tydligen ner i ett potthål någon vecka innan det började.

Tänker att nästa steg är byte av skivor och belägg bak. Ser inte speciellt komplicerat ut, så det hade jag tänkt göra själv.

Tänker jag fel eller är det något annat jag ska tänka på? Tips på skivor/belägg? annat som bör bytas när jag ändå är där?

Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Eftersom det är abnormal värmeuteckling vid vänster bak (jämfört med exempelvis höger bak) så måste den komma någonstans.

De tre vanligaste orsakerna är:
- kärvande inre bromsoksdetaljer (kolven i bromsoket går inte lätt tillbaka)
- kärvande yttre bromsoksdetaljer (bromsoket glider inte lätt på bromsokspinnar eller beläggen glider inte lätt)
- defekt hjullager

Även kärvande handbroms kan såklart ge liknande symptom, men då brukar bromsbackarna slitas ned ganska snabbt och friktionen försvinner och därmed ingen mer värmeutveckling.


Nej, innan du börjar byta massa saker och ting ska du först felsöka och analysera (kort och gott göra en visuell inspektion). Just nu så gissar du ju bara hej vilt ju! Eller vad industrin brukar kalla "avfyra din parts cannon" :-)
Länk

Hissa upp vänster bak för en första enkel inspektion av hjullager/nav.
1) Ta tag i hjulet klockan 9 och 3 och vicka fram och tillbaka och känn om du känner något glapp.

Ta nu loss hjulet och fortsätt inspektionen av bromsarna.
2) Ta loss bromsoket och verifiera att kolven enkelt kan tryckas in oket.
Du ska i princip kunna trycka in kolven med två tummar.
Men det ska iallafall gå väldigt lätt med exempelvis ett speciellt verktyg liknande nedan (eller en vanlig skruvtving).
Länk
3) Inspektera att bromsbeläggen inte kärvat fast och har möjlighet att röra sig.
4) Inspektera om bromsbeläggen (det inre och yttre) har slitits lika mycket.
5) Inspektera att bromsoket lätt kan glida på glidpinnarna.
6) Inspektera om du ser någon färgändring på metalldelarna kring navet/hjullagret (indikerar hög värmeutveckling). Kolla även efter blåanlöpningar eller fläckar på bromsskivan (indikerar att den gått varm).

Skruva dit en hjulskruv i navet.
7) Dra runt navet och bromsskivan och lyssna om du kan höra oljud från hjullagret/navet.

Misstänker man något med hansbromsen så får man ju plocka bort bromsskivan och titta där under locket så att säga. Men man kan ju börja med the usual suspects först ju...



Dina bromsok bak är av typen "ATE" och dess glidpinnar brukar mycket sällan kärva (ej heller bromsbeläggen). Så det är ganska osannolikt det är problem med detta - men ska såklart verifieras.
Typen "ATE" är alltså den typen av bromsok som har två lite grövre metallpinnar som sitter fast i bromsokshållaren och som bromsoket glider på och är exakt samma konstruktion som på min E34 535i:
Länk



Eftersom detta verkar vara första gången du mekar med bromsar så kan det vara lite svårare för dig att att identifiera eller avgöra vad som är normalt och inte normalt bland alla mekaniska delar.

Därför överväg att lämna in det till en kompetent verkstad för iallafall en första initial felsökning och diagnostisering.

Men att byta bromsar är annars relativt enkelt och tar man det bara lugnt och inte stressar soch är VÄL FÖRBERED så brukar det inte vara några problem.

Vilka välkända märken på bromsskivor och bromsbelägg fungerar hur bra som helst.
BMW Original, Brembo, ATE, Bosch, Textar, Zimmerman, TRW, Jurid, Ferodo, Mintex, Febi-Bilstein.

Undvik däremot allt Kinesium som säljs på alla de där ehandelssidor som luktar billig parfym och har blinkande rutor om erbjudanden som går ut inom en viss tid.
Dr
6
DrDr
125i M-sport Cab -08
Saab 900 Turbo Cab -91
Tesla MYLR -21
Stort tack för mycket uttömmande svar!!
Tycker nog att jag hade gjort en bra första bedömning ändå, genom att utesluta att dålig fälgbalansering och lokalisering till vä bak 😇 Skämt åsido. "The parts cannon" avfyrades kanske lite snabbt, det kan jag erkänna, men skivorna är slitna och bromsarna tar dåligt (iallfall sämre än jag önskar) och det hade inte varit någon förlust att byta skivor och bromsar oavsett. Om det nu blir något byte kan jag försäkra att det inte kommer bli något Kinesium. Jag brukar inte fuska med delar och jag satsar heller på en uppgradering jämfört med original, då det brukar löna sig i längden.

Lovar att göra min bakläxa genom att titta lite närmare på the "usual suspects" 🙂

Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det enda jag egentligen var lite orolig för var om du bytte bromsbelägg+bromsskivor och problemet fortfarande finns kvar (vilket är högst sannolikt då det du beskriver sällan orsakas av lite slitna bromsskivor och bromsbelägg) så finns det risk att de nya bromsbeläggen och/eller bromsskivan på vänster bak blir defekta (det kan hända många fler saker än bara slitage som gör att de måste bytas i förtid - speciellt om man har ett problem som skapar ett ovanligt driftscenario).
Eftersom bromsbelägg alltid säljes per axel (och vissa återförsäljare säljer även bromsskivor också bara per axel) så finns det risk att det kan bli onödigt dyrt.


Absolut inget fel att redan ha bestämt att byte av bromsskivor och bromsbelägg ska ske!

Är dock bara lite tråkigt om felet är kvar och förstår dessa flång nya saker och du måste köpa allt skräp en gång till och göra om allt (dessutom kan man göra en enda beställning så är det såklart en fördel).

För jag är ganska säker på att bara byte av bromsskivor och bromsbelägg inte löser ditt problem - det är något annat (kärvande bromsok är som sagt inte ovanligt och då är nästan alltid ett nytt bromsok enda lösningen för glöm det där med att spruta 5-56 eller WD-40 innanför damasken).

Det är just värmeutvecklingen som jag är lite oroad för (för det är definitivt något som inte står rätt till då).
För bara någon månad sen var det faktiskt en tråd här i forumet om en bil som hade vibrationer som var svåra att hitta vad som orsakade dessa. Vi hade en del förslag och teorier men visade sig att det var ett kärvande bromsok! Det var faktiskt första gången (vad jag kan minnas iallafall) som jag stött på ett sådant fall.


Köp en bromsslitagesensor också (då du planerar att byta bromsbelägg).
För att undvika problem med kontakten (det är två riktigt små tunna pinnar i dessa kontakter och det kräver snäva tillverkningstoleranser för att det inte ska bli problem här) så köp BMW Original, Bosch, Meyle eller ATE.
Dr
6
DrDr
125i M-sport Cab -08
Saab 900 Turbo Cab -91
Tesla MYLR -21
Tack, inser också att skivor/belägg inte löser detta.
Det var lite tidspress och önsketänkande inblandat, men hoppades också få bra svar här... Tack för svar också på min nästa fråga innan jag hade ställt den, om det går att smörja upp ett kärvande ok, eller om det är läge för ett nytt :)
Kollar upp sensorn också, men den sitter på höger sida om jag förstått rätt?
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yepp, sensor sitter vänster fram och höger bak.


Det är dock inte ovanligt att när man motionerar det där bromsoket och smörjer det lite så fungerar det bra - en tid... Men det kommer ALLTID tillbaka. Kan ju dock vara bra att ta till som en högst temporär lösning (man kanske väntar på reservdelar eller lämplig helg att komma) och man vill använda bilen lite under tiden.

Är kromet skadat på kolven (vilket är det vanligaste) så finns det inget som hjälper - det kommer bara att bli värre.
Är dessutom skyddsdamasken skadad så kommer förfallet accelereras ytterliggare.
Är lite som ett svart hål - oavsett vad du gör och i vilken riktning du åker så färdas du bara närmare och närmare en viss bestämd punkt :-)
bl
2.051
blixten
325i -88
För några år sedan kunde man köpa nya tätningar hos bmw och om man är lite händig, kan man ta av oket, ta ur kolven samt slipa den med våtslippapper. Billigare än nytt ok...
Men det kan ju vara beläggens anläggningsytor som behöver rengöras/slipas till oxå.
Dr
6
DrDr
125i M-sport Cab -08
Saab 900 Turbo Cab -91
Tesla MYLR -21
Tack för all hjälpsam info!!

Har inte hunnit titta på det än, men återkommer när jag har gjort det.
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jodå, det finns renoveringssatser både BMW Original (art.nr 34 21 6 768 695) och eftermarknads.

Har gjort det massor med gånger på lite friskare bromsok (som ännu inte riktigt börja kärva på allvar) där en lättare renovering behövdes.

Fast då var det på sin höjd minimalt med rost som börjat krypa in under kromet längst ut på kolven (närmast damasken) och/eller det fanns några mindre ytliga skador på kolvet som ännu inte gått igenom kromet - då fungerade det fint med WD-40 med P800 följt med P1200 våtslippapper.

Men när ett bromsok redan börjat kärva så är ofta (dock inte alltid) skadan redan för stor för att räddas. Ofta har kromet släppt på flera ställen runt kolven och det har börjat rosta förbi damasken och in under kromet längst upp på kolven (och kommer bara att fortsätta). Då är det fullständigt meningslöst att stå och slipa och fippla och ha sig.

Ta det här exemplet - här kan du stå och fila och slipa och gno tills du inte har några fingertoppar kvar längre och det blir ändåså bara skräp av det :-)
Länk

Här är ett annat som däremot var mycket finare och var således värt att renovera
Länk

Här är däremot ännu ett basket case (ett bake M3 bromsok) som bara var att kasta
Länk
Man vet det bådar illa när tryckluften inte får ut kolven och man måste ta till fettsprutan :-)
Länk

Ett annat (bake M3 bromsok) trodde jag också att jag skulle få behöva kasta,
speciellt när man möts av en sådan här rostig syn och trasig damask på båda oken
Länk
Men de var till min stora förvåning fina och väl värda sin renovering!
Länk

Så vad som går att räddas och inte räddas vet man helt enkelt inte förräns man öppnat på locket! :-)


Dock så finns det reservkolvar att köpa (eftermarknads). Oftast är loppet "relativt" fint och det är endast kolven som är värst utsatt. Men numera så brukar kostnaden för en reservkolv och en reparationssats vara samma som ett eftermarknads bromsok och oftast inte värt besväret. Därför görs den typen av renovering oftast bara på ok som är lite ovanligare (har själv gjort ett par av denna typen).
Is
2.251
Isåkare
Lexus IS250.
Det är garanterat oket som kärvar, mycket vanligt efter 10-15 år, jag ha haft det på alla mina E90/E87 både fram o bak.
När bromsen ligger på kan det bli sjuka vibrationer.
Det kryper in rost bakom både damasken och tätningen så de klämmer åt runt kolven som kärvar.
Repsatser kostar nån hundring per ok, och det är egentligen inget svårt jobb att ta isär, skrapa rent, putsa av kolven med 1200 våtslip och typ 5-56, jag har gjort det hundratals gånger.
Ny kolv är inte heller så dyrt om den är för skadad.
Om du har vibrationer efter du fixat oket, då behöver du byta skivor.

Och då bra att veta när man tar bort ett ok. Tryck ner bromspedalen en bit och spärra den där, tex med en brädbit mellan stol och pedal. När du då skruvar loss oket från slangen rinner inte vätskan ur systemet, så när man sen sätter tillbaka det behöver man bara lufta det ok man pysslat med, räcker med 2-3 tramp så är det klart.
Låter man systemet tömmas kan de bli stora problem att lufta det igen.
Dr
6
DrDr
125i M-sport Cab -08
Saab 900 Turbo Cab -91
Tesla MYLR -21
Japp, det var kolven!
Tack bmw-slangen och Isåkare
Rost på kolven som gjorde att den inte kunde gå in sista biten. Det är inte bara ytrost (hade lagt in bild om jag vetat hur, men jag gissar att ni sett det förut). Slipade bort så mycket jag kunde och därefter lite 5-56 under damasken, vilket avslöjade att det läcker i bakkant på ett ställe, dvs exakt som Isåkare beskrev!
Efter lite motionering fungerar det. Tack för tips på repsats Isåkare, men jag lutar åt nya ok bak. Och, det är kanske lika bra att ställa in sig på att byta även fram?
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bra undersökt och tummen upp för återkoppling!

Bromsoken fram brukar arbeta lite mer och rör sig mycket mer än bromsoken bak, så de brukar klara sig bättre.
Men de är såklart lika mottagliga för gamla dåliga damasker, fukt och rost - så de kan också bli dåliga.

Du kan prova att hissa upp ett framhjul i taget och inspektera bromsoket (främst då skicket på damasken kring kolven) samt prova hur lätt det är att trycka in kolven. Även fram är det typen ATE så glidpinnarna brukar inte vara några problem, men eftersom du ändåså har de bortskruvade så passa på att rengöra med WD-40 och P800 slippapper och torka dem rena och torra med exempelvis bromsrengöring. Inget fett - ingenting - på dessa glidpinnar - de ska vara helt torra.

Ser du inget eller märker inget problem när du gör din inspektion av bromsarna fram så behöver du inte byta bromsok där fram.

Jag brukar alltid passa på att inspektera bromsskivor, bromsbelägg, bromsok, bromsslangar och annat vid varje hjulbyte sommarhjul <=> vinterhjul.

Samt byte av bromsvätska typ någonstans mellan vartannat till vart fjärde år hjälper också till att hålla det fräscht inuti bromsoken.
Dr
6
DrDr
125i M-sport Cab -08
Saab 900 Turbo Cab -91
Tesla MYLR -21
Det tog då ca två veckor innan oket började kärva igen, kanske påskyndat av det ganska blöta vädret vi haft här?

Hursomhelst var Ridex skivor, ok och klossar redan beställda och idag hade jag tid att göra jobbet. Tack för tipset att också byta sensor, den gamla gick mycket riktigt i bitar.
Is
2.251
Isåkare
Lexus IS250.
Kul att du återkom med resultatet, hoppas det håller ett tar nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.