AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
828

Erfarenhet från BMW I5 eldrive 40 i fjällen?

Sida 1 av 2
Intresserad ifall någon har erfarenhet från BMW I5 edrive 40 i fjällen? Hur är framkomligheten i snö och is? El alternativen med xdrive är för begränsade (sedan) alternativt fördyra (M60).
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Folk har i alla tider, fram till 10-talet, kört 2wd i fjällen. När jag var i Åre senast så var taxin framhjulsdriven.

Visst är det bra med 4wd men det är ju inget måste.
Skulle 4-hjulsdrift vara en förutsättning för att köra norr och Stockholm?
Känn som tyskarna som kommer med sina terrängkittade jeepar för de ska köra till Umeå.

Ordentliga däck är vad som behövs...ingen fyrhjulskrafs.
Visa användare
302
igelkotten
BMW 435d GC individual -16
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Att ta sig till fjällen är inget problem. Sen beror det mer på hur du bor i fjällen om det till exempel är en lång backe upp till stugan med en decimeter nysnö just den dagen du anländer. Då är det skönare med 4wd än börja montera på snökedjor.

Har kört framhjulsdrivet med europeiska vinterdäck utan problem. Dock blir det ett lite annat körmönster när man ska ta sig upp för någon backe med att ta sats inför istället som med 4wd bara smyga upp och känna trygghet i att man inte kör fast.
Nä, fyrhjulsdrift eller inte.."den långa backen upp till stugan" beror helt på däcken.
Har du inget grepp så har du inte oberoende av hur många hjul som driver.
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag ska väl tillägga två saker.

1. En eldriven bil har mycket bättre antispinn så framkomligheten är bättre än en tvåhjulsdriven fossilbil.

2. Fyrhjulsdrift ger enormt mycket bättre grepp och förbättrar framkomligheten oerhört, allt annat lika. Sen ska man såklart inte åka med sommardäck till fjällen men har man bara ok däck så utklassar fyrhjulsdrift tvåhjulsdrift med de bästa däcken.

Jag anser dock att man bör ha fyrhjulsdrift på en stark elbil. Men det är mer för att ha fäste vid normal körning så att inte prestandan stryps för mycket.
Ska3: Nu får du tänka en gång till. Nödvändigkraft/4 kräver inte lika mycket grepp som Nödvändigkraft/2. Med öppen diff kan det dessutom bli den halaste sidan av vägen som bestämmer maximalt tillgänglig kraft (innan antispinn bromsar).

Verdi2: Vad jag förstår är det inte normalt med LSD i elbilskonstruktioner. Så vissa RWD ICE klarar sig då bättre upp för backen. BMW skriver om snabb reglering men det blir väl ändå hjulet med sämsta greppet som begränsar (innan antispinn bromsar).
Visa användare
8.307
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Som igelkotten skriver så är det lite olikt tänkande som krävs, men 2-wd går bra bara man tänker på att inte stanna mitt i backar osv. Sedan beror det lite på om det är Åre eller oplogad stuga i Lapplandsfjällen man ska till. Åre är ju jättebra vägar till.

LSD är väldigt ovanligt på 2wd ICE-bilar… BMW har de inte på någon bil utan M-bilar.
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
bmw21, limited slip differential är inte så vanligt på bruksbilar öht. Kan du nämna någon modern bruksbil med det? Numera sköt det väl elektroniskt också? eLSD?
Länk
Verdi2: Du skrev inte att du begränsar dig till dåligt utrustade "fosil bilar" ;)
Jag har haft ett par 2-hjulsdrivna utan LSD men de flesta med LSD och det är en klar skillnad.
Har inte kolla på all BMW modeller, men "M-light"-modellerna har väl? M440, M340 har det som standard.
Man skall nog också påpeka att det är skillnad på "eLSD" (som jag tolkar som "antispinnsystemet bromsar") och elekriskt reglerad LSD (som M-sport Differential eller Audi Sport-Diff som båda använder lamell-bromsar i differentialväxeln.) Men visst eLSD är bättre på att ta backen än öppen diff utan eLSD.
@bmw21...vad var det med "Har du inget grepp så har du inte oberoende av hur många hjul som driver."...som du inte riktigt förstod?

Normalt sett sköter elektroniska system kraftfördelningen några diffbromsar har inte dagens standardbilar.
Hej Ska3: Jag läste nog slarvigt. Men det är klart att du har rätt. Vid inget=0 grepp så hjälper det inte. Med det är ett konstruerat hypotetiskt fall. Vid grepp > 0 så hjälper det att multiplicera med 4 istället för 2.
Ingen erfarenhet av i40 men har kört mkt i svenska och norska fjäll med BMW med 2wd och mkt bra dubbdäck. Aldrig något problem. En kul händelse var i Kvitfjell när vi vartenda bilen på parkeringen utan snökedjor… åker jag dit igen skall jag nog köpa det för att vara på säkra sidan.
Visa användare
8.307
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bmw21, vilka M-light som är rwd har LSD, dvs diffbroms? Jag som haft en M235i hade som exempel inte det. Länka gärna till källorna.

M340i och M440i finns väl bara som xdrive på svenska marknaden?
Grelle, ja i Sverige nöjer vi oss inte med 2-hjulsdrift i våra motorstarka M-light. Z4 M40i är kanske ett undantag (med RWD + M-sport Differential). Men med avseende på denna diskutionen var min fundering om en bakhjulsdriven elbil utan LSD kan kompensera brist på LSD med en bättre antispinnreglering av elmotorn. Min referens är förståss 20 år gammal med RWD GT-bilar (ej BMW) både med och utan mekanisk LSD som ger en väsentlig fördel. Men nu för tiden finns föståss eLSD också för besvärliga backar.
Visa användare
8.307
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja, en 2-sits roadster är ju inte ett klockrent exempel när vi pratar kombis. 😊

Så du antog att diffbroms var vanligt förekommande på ice-bilar och var inte medveten om hur udda det är de senaste 30 åren utanför M-bilar, Porsche och värre. Det är nog enklast att utgå ifrån att det är samma framkomlighet mellan rwd elbil som rwd icebil.

För nyfikenhets skull, vilka är de bilar du haft med diffbroms?
Hej Grelle: RWD med LSD: Chevrolet Camaro, Toyota Supra
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Och de ska du åka till fjällen med? Skärp dig nu.
MU
924
MUC
M240i - 2023
Håller med, kanske inte är lämpligaste bilarna för en fjällsemester med Camaro, Supra etc.

Men jag brukar resonera som så att jag köper en bil som funkar bäst till det jag uteslutande använder den till.

Ska jag till fjällen en vecka om året och min vardagsbil inte funkar för det - ja då hyr jag helt enkelt en som passar för det.
Det är mycket mer ekonomiskt och då kan jag köra den bil jag egentligen vill ha de övriga veckorna på året.
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Obegripligt mycket snack om fjällen. Hur många är det som åker dit och hur ofta. Måste vara max nån promille av alla bilresor i Sverige som går till "fjällen".
Visa användare
8.307
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vi kan avsluta diffbromsfokuset men som du formulerade dig initialt att du endast haft ett par bilar utan det, så trodde jag inte att de var så få som två med när du skrev ”de flesta bilar haft det”.

Det som däremot är fördelen med xdrive är att alla är inte lika fokuserade på hur man kör idealt med tvåhjulsdrift… min sambo är en av dem som kör mest som vanligt folk och hon kan stanna i en backe om bilen som möter håller sig lite i mitten osv. Så om man är flera som kör bilen så kan det också göra livet enklare med. BMW måste väl släppa xdrive till i5 40i när som helst nu?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.