|
|
---|---|
Hej! Jag har nyligen köpt en 118d från 2011 med N47 motorn som gått ca 19 700 mil. Förstått att det är vanligt med problem med kamkedjan på denna modell, och det visst jag även innan köpet, så lyckades pruta lite då jag ringde en verkstad som gav offert på ca 17k för att byta kedjan. Nu har jag köpt bilen och haft den inne hos verkstad varpå de rekommenderade byte, samt att de då nämnde att det också kan vara så att den nedre kamkedjan behöver bytas och att det då landar på ca 40k totalt för båda. Är inte så kunnig så visste inte innan att det fanns två olika som kunde gå sönder, men de på verkstaden sa att det var "ovanligt" att den nedre behöver bytas. Någon som vet hur vanligt det är att den nedre behöver bytas, och tips på verkstäder i Stockholmstrakten? Tack på förhand! | |
Är du säker att du behöver byta kamkedjan öht? Har för mig att vid 2011 var problemen i stort sett lösta för N47. | |
nusnas: Säker är jag väl inte, jag är tyvärr inte bilkunnig nog för att avgöra själv men tycker att den har skramlat lite (dock svårt för mig att avgöra om det är normalt eller onormalt ljud). Verkstaden jag lämnat på har jag fått goda rekommendationer om från bekanta och de påstår att den är sträckt och rekommenderar byte. Hoppas bara inte nedre också behöver bytas, de sa att det kostar ca 40 000 kr då.. | |
Kan tillägga: skrev lite fel först, om jag förstod rätt så har denna modell två kedjor, en för kammarna och för oljepumpen. Med nedre avsåg de kedjan för oljepumpen, så 17k var för att byta övre (alltså de som går till kammarna). Äldre modeller tror jag hade en kedja var för kammarna men inte denna? Gissar då att det borde vara lugnt med oljepumpskedjan men är såklart orolig. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.