|
|
---|---|
BMWs interna modellbeteckningar började under väldigt lång tid med E (E34, E61, E90, ...). Sedan kom en "generation" av F-modeller (F30, F11, ...) innan G började rullas ut (G01, G20, G61, ...). Det verkar även som att G kommer användas av flera generationer (G30 som följs av G60, ...). Vad representerar / "står för" dessa bokstäver? Varför verkar F bara bli en parantes? | |
Nu kan jag inte modellbeteckningarna lika bra som förut men det finns väl rätt många F? Iofs finns det fler E och kanske även G men sån liten parentes är det väl inte ändå? F BMW 7 Series (F01) BMW 5 Series (F10) BMW X5 (F15) BMW 2 Series (F22) BMW X3 (F25) BMW X4 (F26) BMW 3 Series (F30) BMW X2 (F39) BMW 2 Series (F44) BMW 1 Series (F52) BMW X5 (F85) Länk |
|
![]() 13.096 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
E står ju för Entwicklung (utveckling) och denna bokstav tillsammans med en sifferkod betecknar olika projekt/modeller och som används internt hos BMW främst inom Engineering and Technical Development avdelningarna. Man körde ju på E ett bra tag, men till slut så valde man att gå över till F och fortsätta där. Vet dock inte om det var någon enskild faktor eller flera faktorer eller markanta skillnader som gjorde att just 7-Serien (F01) hoppade över till F'et. Tekniskt sett så fanns det nog en del lediga luckor i E-serien, men de flesta lediga luckor var nog tre-siffriga. Vill minnas att Isetta syns i området E100-E107 (vet inte om det faktiskt användes på den tiden eller om det är en efterkonstruktion). Så man kanske ville hålla sig till tvåsiffrigt av kanske rent tekniska eller administrativa skäl, då var nog ett hopp till F nödvändigt. Under E-serien så var ju tempot på nya modeller lite lugnare, dessutom var antalet modeller färre. För E-serien hade man inte separata nummer för exempelvis Sedan och Touring (eller Cabriolet) vilket man började med för F-serien - jämför E34 som kunde vara både Sedan och Touring mot F10 och F11. Var väl även under F-serien som M-modellerna fick sitt eget nummer. Under F-serien upplevde ju hela bilindustrin (så även BMW) modell- och variantexplosionen. Varenda biltillverkare skulle ju ha en modell för varje köpare och modellutbudet formligen exploderade. Därefter började biltillverkarna strama åt sina modellprogram och fokusera på SUV-hysterin. Det var även under F-serien som SUV-hysterin började växa sig stark (och är idag fortfarande dominerande) och som ogräs började X1, X2, X3, X4, X5, X6, X7, X8 ploppa upp ur asfalten! Nä vänta, X8 kom aldrig fast å andra sidan kom XM... Vissa MINI-modeller fick väl också sin egen F-kod. Var väl runt 2001 som den första modellen kom (efter BMW tagit över) och från typ runt 2010-talet så började väl ett gäng med F-koder komma (som också tog siffror ur serien). Så jag tror inte F-serien var speciellt ödsligt, utan det hände nog mer där under den tidsperioden så det blev färre generationer inom den serien. Men som Verdi2 skriver så finns det ändå en hel del där... Lägger till ett par F-modeller till på listan: BMW 1 Series (F20) BMW 1 Series (F21) BMW 1 Series (F40) BMW M2 (F87) BMW 2 Series (F23) BMW 2 Series (F45) BMW 2 Series (F46) BMW M3 (F8) BMW 3 Series (F31) BMW 3 Series (F34) BMW 3 Series (F35) BMW 4 Series (F32) BMW M4 Coupe (F82) BMW 4 Series (F33) BMW M4 Converible (F83) BMW 4 Series (F36) BMW 5 Series (F07) BMW 5 Series (F18) BMW M5 (F90) BMW 6 Series (F06) BMW 6 Series (F12) BMW 6 Series (F13) BMW 7 Series (F02) BMW 7 Series (F03) BMW 7 Series (F04) BMW M8 Convertible (F91) BMW M8 Coupe (F92) BMW M8 Gran Coupe (F93) BMW X1 Series (F48) BMW X1 Series (F49) BMW X3 M (F97) BMW X4 M (F98) BMW X5 M (F85) BMW X6 M (F86) BMW X6 Series (F16) MINI Clubman (F54) MINI 5-Door (F55) MINI 3-Door (F56) |
Visst finns det många modeller även för F, men med något enstaka undantag så är det ändå bara en generation av modellen som heter F. Medan det för G redan är vanligt med två generationer på G. Tex 5-serie E12 E28 E34 E39 E60 F10 G30 G60 Tex 7-serie E23 E32 E38 E65 F01 G11 G70 Men det kan mycket väl vara som bmw-slangen säger - tvåsiffriga F har redan tagit slut. |
|
Bra sammanfattning men E90; E91; E92 och E93 skiljer ju mellan sedan, touring osv | |
Så även E60, E61 och E81, E82, E87, E88. Nu finns det även modeller på U. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.