AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
266

E87 med lite svänga ambitioner

Har en E87 118D som så smått modifieras för att vara roligare att svänga med. Det är inget annat än en bruksbil för gatan men den får då och då några varv på bana i Sverige eller Tyskland. Dock gör jag på trevliga småvägar i skogen och då är det underbart med gocartkänslan jag så sakta bygger fram :-)

Jag tänkte om det fanns någon som tänker likadant och har gjort modifieringar som påverkar väghållning, bromsar osv. positivt.

Framvagnen är nybytt med M3 E92 delar
Bromsar är uppgraderade med 123D skivor/ok, stålomspunnet runt om, betydligt tåligare belägg, bättre bromsvätska osv..
Det sitter större/bredare fälgar runt om med 225/45/17 Michelin Pilot sport 5 (underbart grepp)
Bilen är lagom tunad och går väldigt fint så effekten är jag ok med.
Det sitter nya Msportdämpare och lite lägre fjädrar runt om på bilen så den är både för låg och hård för en gammal gubbe som jag men det tar jag :-)

Där är mer än så gjort men jag tänkte mest höra om andra gjort uppgraderingar åt samma håll, funderar lite på bakvagnen och om det finns bättre originaldelar till större modeller osv..

Spoilers, vingar, kolfiber med mera är inte speciellt intressant och jag föredrar delar som går att hitta på dom större bilarna i samma kaross såsom 123D och 130i

Johan S
Nordschleife 7.51
Is
2.263
Isåkare
Lexus IS250.
Det måste helt klart gå och göra nått i bakvagnen.
Jag har haft många BMW, både friska och mindre friska, senast en lågmilad 130 med M fjädring.
Alla, oavsett skick har det här lilla glappet i bakvagnen. Glapp är kanske fel ord, men man måste börja svänga så att bakvagnen sätter sig, det finns typ nått elastiskt där innan greppet kommer. Det blir en liten lastväxelreaktion när man svänger fram o tillbaka.
Kanske är de bussningarna eller geometrin.
Varför skriver jag detta, jo nu ska jag svära i kyrkan.
Åker sen ett tag i en gammal Lexus IS, det är absolut ingen rolig svängar bil. Väghållningen är otroligt fin, men den är inte kul.
Dock har jag noterat en sak, det som jag kallar glapp på BMW finns inte, bakvagnen är tvärstum i sidled och viker inte en mm.
Tittar man på bakvagnen påminner den om BMWs, men ser stadigare ut, övre bärarmarna är stålrör, inte pressade plåtbitar som på 1 och 3 serien.
Jag tror helt klart att bättre bussningar i bakvagnen kommer göra underverk, om det nu inte är geometrin som gör den där känslan ??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.