|
|
---|---|
Hej har en 530d x drive som jag gillar men börjar bli tokig på. Den vibrerar i ratt och stol i högre hastigheter. Balabsering av däck är gjord i september och då byttes även bakre hardyskiva på bmw. Då tyckte jag bilen gick fint igen. Sen tycker jag det bara smugit sig på med skak och vibrationer igen, blir bara värre och värre. Ska in på verkstad på måndag och kolla däcken för att ta reda om det är runflat däck (har inga märkningar på varken vinter eller sommar) Nu till min fråga: Är det realistiskt att stödlagret på kardan och främre hardyskiva börjar ge sig på en f11 vid 8 år och 12 000 mil? Funderar på att riva ner avgasrör i helgen för att inspektera kardan om nått är glapp där. Jag tycker att vibrationerna är kopplat till hur belastad motorn är typ, man kör 120 lite uppför på motorvägen, då känns det mer än när man kör utför. Dock märkligt att det känns i ratt.. blir tokig på bilen Tack på förhand | |
Hej, Sett den här tråden? Lite otippad lösning. Länk /Lennart |
|
Kollade tråden nu, ja va 17.. det skulle faktiskt kunna vara ett spår att söka vidare på, det sjuka är att ibland när jag hoppar ur bilen kan det lukta lite bränt. Ska kolla imorgon, om något hjul rullar trögare. Eller om det är varm fälg. Det går ju jättefort att utesluta, tror dock det är höga odds på att det är förklaringen. Är det rimligt med kärvande ok efter 8 år bara? |
|
På en daily driver med salt 4-6 månader per år (och kanske dessutom ”försiktighet” med bromsvätskeservice?) tycker jag att oddsen är rätt låga. Men kanske du får facit imorgon /Lennart |
|
Ja, asså det är säkert möjligt, jag harså dålig koll. Min gamla f30 bara gick och gick tills den blev ca 10 år och jag sålde den. Ska kolla och gå till botten med bromsarna. Haft kärvande ok fram på en 14 år gammal 5 serie, då skaka ratten rejält men endast vid inbromsning. |
|
Kärvande ok känns absolut möjligt efter 8 år. Men det är inte samma sak som att det måste vara det. | |
När jag tittat på mina ok bak ser det ut som gamla slitna gjutjärnsok, är det standard på f11? Ser på autodoc att det finns både aluminium och gjutjärn. Trodde bmw bara körde aluminium. Ursäkta många frågor |
|
Bromsarna bak låg inte emot. En till fråga, drivaxlarna bak hade båda ett ganska fritt spel i sidled. Det va enkelt att rucka axlarna fram och tillbaka. Är det tecken på att drivknutarna börjar bli slitna eller är det fullt normalt? Mvh Henke |
|
Om det är "Run Flat"-däck borde det finnas en märkning. Du har kanske koll men här är mina noteringar om vilken märkning som olika tillverkare använder: RFT Run Flat märkning RSC i cirkel= Runflat System Component DSST Dunlop Self Supporting Technology EMT Goodyear Extended Mobility Tyre RFT Bridgestone Run Flat Tyre ("DriveGuard"?) SSR Continental Self Supporting Runflat ZP Michelin Zero Pressure |
|
Jag har letat och letat men inte hittat någon märkning på varken sommar eller vinterdäck. Får i allafall veta på måndag vad det är för däck. Ska inspektera stödlagret och kardanaxeln i veckan. Sen har jag inte så många mer saker att kolla upp. | |
Noterar att du bara kollat de bakre oken. Är de främre uteslutna från misstanke? /Lennart |
|
Kollade främre med, inget fel där heller. Testade köra upp i 160, där ligger bilen gabska fint, så vid nerbromsning kom skakningarna vid 130. Ner till typ 110. Var ganska tydligt vobblig i lägre farter efter det. |
|
Kollat kardanen nu, allt såg väldigt fint ut. Det gick att rucka lite på kardanen (men det var motstånd) vid stödlagret, ca 50 mm, men det va inte så att den va lös. Är detta ok vid stödlagret? Ska kardanen va helt stum där vid stödlagrer eller ska det gå med handkraft att trycka lite på kardan. Det här tär på mitt psyke. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.