AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
876

330e -22 kort räckvidd på el?

Sp
210
Sparc
330e -22
Hej

Jag har nu haft min 330e en vecka och jag upplever att räckvidden på el är kort.

När den är fulladdad 100% tyckte jag den visade uppskattad räckvidd till 30 km nånting. Det är ju hälften enligt spec.
Den tar ca 25% batteri på de 9 km jag har till jobbet.
Är det normalt eller beror det på temperaturen varit runt 0 grader ute?

Jag har beställt en Bimmercode kompatibel OBD dongel. Kanske man kan kolla batteriets status med den tillsammans med någon app, för det verkar inte finnas inbyggt test på dessa e-modeller.

Tar gärna emot förslag på app att använda att använda till min OBD dongel. Lutar åt Bimmercode/link nu.

Bilen är en 330e 2022 som gått 3900 mil.

Mvh
Visa användare
8.307
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Räckvidden beror som vanligt på din tidigare körning och även temperaturen.

De där 6 milen är nog bara möjliga att nå under ideala förutsättningar.

Startar du ute i kyla eller i varmt garage?
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Jag har en 530e med ungefär liknade räckvidd nu, temperaturen gör massor. Jag kör förvärmning av kupén och stänger av värmen i bibel för att få lite mer räckvidd. Jag har 32 km Tor jobbet med 50-90 väg och det går typ precis när det är kring 0.

Räknar med att komma ca 45 på sommaren, en kompis som har haft en sa att han kom 50 på sommaren men då gäller det nog att inte köra snabbare än typ 70.

Några 60 kommer du nog tyvärr aldrig komma upp i men möjligen i närheten nör det är 20 grader ute och att du inte kör snabbare än 50.
Sp
210
Sparc
330e -22
Grelle: Misstänkte att temperatur kan påverka. Jag startar i kallt garage. Tack för svar.

Dafro: Intressant. Då verkar räckvidden vara rätt så lika. Normal. Jag har börjat starta förvärmning manuellt. 5-10 min innan avfärd så den går kortare tid. Verkar som den drar ca 5% i automatiskt läge. Lite mindre manuellt tror jag.
Ska bli intressant att se skillnaden utan någon värmning med varmare väder. Tack.

En av de största energibovarna är nog de där korkade busshållplatserna som blockerar trafik och alla farthinder.
Ett evigt bromsande och gasande. Man undrar hur mycket negativt det påverkar miljön egentligen. Men det är en annan fråga!
Pa
1.081
Passo222
BMW G21 330E M-Sport XDrive 2022
Re: Sparc

Kör man ofta kortare sträckor laddas inte batteriet till mer än ca 30 km..men är du lätt på gasfoten kommer du oftast längre. Jag kör alltid på Hybridläge (ej eco) och då får man även tillbaka lite el vid regenering.
Som max har jag kommit ca 62 km på sommaren på motorväg dock ej kört fortare än ca 105-110 km/h då och lätt på gasen. Efter en tur då du tömmer batteriet (töms aldrig helt utan det finns lite kvar om du behöver te x boost) kommer det att laddas till mer km , det är ju som sagts adaptivt så räckvidden ändras beroende på hur du kör.
Gasar du mycket från stillastående eller om du kör aggresivt slits däcken då du har kraft direkt, är lika för de flesta elbilar.
Se även till att fylla däcken lite extra, jag har 2.9 fram och 3.3 bak på sommadäcken för att undvika snedslitning främst på insidan, de är lite känsliga för det. Trivs bra med min annars.
Sp
210
Sparc
330e -22
Passo:
Intressant. Hybridläge, ok. Jag har valt Electric för att vara säker på att den inte startar motorn. Speciellt nu när jag utvärderar räckvidd mm.

62 km låter imponerande. Speciellt med Xdrive!

Bra tips med däcken. Jag har redan fyllt på 0,2 extra fram och bak.

Tack
Visa användare
7.665
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Kom aldrig upp i mer än 51km teoretisk räckvidd vid fullt batteri i 330e Touring som vi hade innan. Dvs vad som stod på displayen. Oftast låg den mellan 36-45km.
Pa
1.081
Passo222
Re: Kristoffer

Så kan det vara, har heller inte fått 60 km i displayen fast jag kört så långt så vad som står i displayen är en mer teoretisk siffra
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Jag kör bara i Electric läget nör jag kör hemma i stan och till jobbet, den regenererar ström öven då och fördelen är även att man har ett längre spann där man kan använda gaspedalen utan att motorn startar. Hybrid kör jag bara om jag ska åka långt.
En anledning till att Hybriderna får dålig räckvidd när det är kallt ute beror på att de inte har någon värmepump för uppvärmning.
Visa användare
3.946
catch_me
G30 545e M-sport 2023
F10 520d M-sport 2012
Hej

Jag kör 545e har fixat 56km som mest hade säkerligen kunnat greja längre om jag stängde av ACn och håll prick 100kmh på 110 väg.

Har testat Electric även ecopro med frirullning har inte märkt skillnad på räckvidden .

Idag tex hade jag 38km räckvidd vid start på väg till jobbet på väg hem hade jag 15km kvar då bestämde jag för köra ett varv för att tömma batteriet för att kunna få längre räckvidd nästa laddning.
Det är adaptivt de med laddning
Sp
210
Sparc
330e -22
homeros:
Verkar dra en hel del ja. :\

catch_me:
Ecopro verkar inte bättre kan jag instämma med. Kanske under vissa förhållanden.
Jag kom som mest 63,7 km på el med min f.d. 330e Touring. Vanligtvis låg jag dock som tidigare rapporterat runt 40 km.

Ladda och klimatisera precis innan avfärd för att maximera räckvidden på el. Det går åt mycket energi till att värma/kyla en bil. Dessutom värms batteriet upp av att laddas (någon förvärmning som många elbilar har saknas).

Laddhybrid är förövrigt en väldigt bra inkörsport till renodlad eldrift eftersom man lär sig hur mycket temperatur, väglag och nederbörd påverkar eldriften.
Om man kör längre sträckor (>10-15mil) på landsväg (70-80-90) i hybridläge så brukar man kunna få runt 20% längre räckvidd mot att endast köra på eI under kortare sträckor (dvs så långt batteriet räcker). Detta genom att förbränningsmotorn går in och stötar och batteriet laddas i nedförsbackar/inbromsningar.
Pa
1.081
Passo222
Re: homeros

I Hybridläge går Inte förbränningsmotorn in och laddar batteriet som man kan tolka ditt inlägg.
Motorn går igång automatiskt då bilen anser att det behövs. Däremot sker regenering (laddning) vid all motorbroms vilket laddar batteriet som ger lite extra på km men inte direkt mycket.
Jag menar naturligtvis på längre sträckor som jag skrev.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.