AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
820

535e34 dör i fart

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Efter att ha haft startproblem där startmotorn gick runt men bilen tände inte gick det att starta efter att batteriet laddades. Tyvärr har det gått att köra i statstrafik några kilometer hit och dit i ca 50km/h. När man prövade att köra ca 80-90 km/h gick det ca 5km och sedan ryckning och 1km senare när bilen började bromsas in något inför en korsning så dör den, gick ej att starta igen.

Bärgades till verkstad, där konstaterades inget fel, bilen startade som den skulle men batteriet kontrollerades och genomgick någon disfonis som tog ca 1 dygn, mek chefen sa att något var fel på det men är ”upplagat” nu. Gick bra att starta och köra hem bilen av en sträcka på 1-2km.

Det finns inget känt fel på bilen utöver att förardörren ej går att låsa samt ena bakdörren, tankluckan är låst när bilen är öppen och måste låsas upp genom att låsa upp höger framdörr då något med elen är knas troligen.

Vågar inte köra med bilen hur som helst nu och har många funderingar på felkällor, nybyggt bränslepump som ej hjälpte dock, tändstift, bränslefilter nytt, välservad för övrigt.

Misstänker själv;
-Relä för bränslepump
-bränsletryckregulator
-kamaxelgivare
-DME
-Kabelbrott till bränslepump som glappar

Utöver detta tyckte jag att när man varvade på över 3000rpm går bilen ojämnt och kanske inte på alla cylindrarna!

Hur skulle ni gå vidare med detta?
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Har en nissan micra som började gasa på egen hand när gaspedalen släpptes samt vandrade när man höll jämn gas och gick väldigt märkligt, dålig respons. Plötsligt urladdat. Laddade upp batteriet och kunde köra iväg. När jag slog av tändningen och skulle starta var det stopp. Startade direkt med starthjälp. Kommer hem slår av tändning och försöker starta. NIX. Alltså kass batteri. Varit strulig ett tag innan detta hände. En märklig sak i detta, var att batteriet laddades fullt på 3 timmar. Bilen har inte gått 2000 mil.

De där testerna de gör, litar jag inte ett skvatt på. Jag fick Hedbergs att kontrollera ett batteri, de monterat i en annan bil och de sa det var ok, fast batteriet snabbt förlorar kapacitet.
Det jag hade fungerade ok, innan jag lämnade in bilen på grund av viltolycka till hedbergs. Det (nya) läcker dessutom.
Man kan ha 12,5 volt men det existerar endast låga ampere.

Inte första gången ett batteri ställer till det, med märkliga fel.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Efter 1 år då är det mesta i kylsystemet och tänddelar bytta, bilen går bra med härlig värme i bilen, alla slangar varma utan tryckuppbyggnad.

MEN det konstiga är att tempmätaren går upp till fullt efter 5min körning, givaren är ny och funktionskontrollerad men bilen går aldrig varm, allt är som det ska. Har någon nån ev felkälla för detta eller upplevt något liknande?
Hej,

Det är intressant att du tycker att ett normalt uppförande känns som ett problem. ;)

Naturligtvis har uppvärmingstiden att göra med starttemperaturen. Står bilen ute? Kallt väder?

Men vadå? Värmer snabbt och temperaturen stabil.

Min profilbil, visserligen med femtio procent fler cylindrar - förlåt, hundra procent fler, ser jag nu - hinner vid körningar under våra gröna sommarvintrar upp till driftstemperatur innan jag ens hunnit ut från de smågator som leder ut till det större gatunätet, kanske någon kilometer.

Jag har inte tagit tiden, men det går undan. Aldrig sett det som ett problem.

//Lennart

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.