Sida 1 av 4
|
|
---|---|
Snart dags för 2-års service på M50:n. Vad ska man förvänta sig i termer av priser hos BMW? Kommer man bli rånad på onödigt bromsvätskebyte, kupefilter och vindrutertorkare för typ 4000 kr? Min bil har gått 1300mil och jag tror ett bromsvätskebyte är onödigt, för att utrycka det milt. Måste man serva bilen för att garanti ska gälla på batteri och annat? Jag tycker det är rimligt att tro att service på en elbil är nära noll, och naturligtvis mycket billigare än ICE service. Det känns som alla märken (bortsett Tesla) passar på att hitta på ursäkter för att få in elbilskunder i dörren för att krama ur så mycket re-sale man kan på "service". Man känner sig tyvärr lurad, eller vad säger ni? Tanken är nog från återförsäljarna att har man råd med en dyr elbil så har man inget emot att blir lurad på en onödig service vart annat år. Hur minimerar man dessa kostnader under åren? | |
Det beror väl lite på i vilket skick du vill ha din bil i. Du köpte inte till / fick med i bilköpet fria servicear under några år? Byte av bromsvätska är baserat på ålder, inte körsträcka, detta då bromsvätskan tar upp vatten från luften som sänker kokpunkten. Därför bör den bytas enligt intervall. Kupefilter tror jag är ganska äckligt efter två år i nordiskt klimat, oavsett hur lite man har kört. |
|
Du kan nog förbereda dig för en total blåsning. Dvs de går runt och tittar på din varningstriangel, mönsterdjup och fyller på spolarvätska och fakturerar 6500kr för det. Min gissning baserat på tidigare ägande av elbil från "premiummärke". (Dock ingick ett bromsvätskebyte i det) | |
Jsn, visst är bromsvätska baserat på ålder men det finns ingen risk att den blir dålig på 2 år. Du kan ju inbilla dig det, men alla moderna bilar klarar minst 5 år med samma bromsvätska. Det gälller de flesta bilar producerade efter år 2000. Förmodligen mycket längre än så. Oavsett tar det ca 5 min att byta detta,och vätskan kostar 200kr. Kupéfilter kan man köpa men kostar det mer än ett par kronor att producera och 100 kr i retail price? Vad är det man betalar för i de 6500kr undrar man? |
|
qsacage - jag önskar dig all lycka i ditt servande, alla gör som de vill, och att hitta en köpare av den när det väl blir dags att sälja den. | |
Jsn, slarvar du med service på en elbil så tar den iaf inte permanent skada som en fossilbil gör. Dvs det är inte hela världen. Att det är ett krav och så pass dyrt beror väl på att tillverkarna smörar lite för återförsäljarna för att de ska vilja sälja elbilar öht. Annars försvinner en stor del av deras lönsamhet. |
|
BMW har sedan många år adaptiv service som baseras på körsträcka, tidsperiod mm. På en bil som bara har gått 1300 mil har jag väldigt svårt att se några större kostnader oavsett om det är en elbil eller har ottomotor. Du kan ju se i appen vad som ska kontrolleras. |
|
Det egentliga problemet är väl att köparna uppskattar välservade bilar och även om de gått över till elbilar så försvinner inte känslan av ett an välservad bil är ”bättre”. Hur många gånger har man inte hört en kollega eller vän klaga över att pryl X gick sönder trots att bilen är ”fullservad” trots att pryl X inte är del i serviceprogrammet. De klassiska saker som bytts första 10 000-milen har väl varit -motorolja + filter -Tändstift -Bränslefilter Och alla de går ju bort medan -Bromsvätska -Fordonskontroll -kupefilter Finns kvar Det som eventuellt tillkommer är ev kylväska för batterierna. Men även för fossilbilar har väl service alltid känts som ocker där man blivit lurad? |
|
Jag hoppas jag slipper reparera den. :) Jag har heller inte avsikt att strunta i service, så klart vill man ha en servicehistorik som är solid. Men man känner sig rånad. |
|
Att tro att elbilar är underhållsfria är väldigt naivt. Det är väldigt mycket elektronik som kan gå sönder och det blir fort väldigt dyrt. Min erfarenhet är att det ofta är elektroniken som strular på moderna bilar oavsett elbil eller förbränning. | |
Intressant fundering! Har man köpt en elbil privat för skattade pengar förstår jag dilemmat. Enda riskerna jag känner till när man slirar på att följa serviceprotokollen är att garantier som rostskyddsgaranti inte gäller. Värt att kolla upp! Sedan håller jag inte med om att bromsvätska håller 5 år utan problem. På Porscharna brukar jag byta varje år men det är pga bankörning vilket ju är extrem påfrestning. Men 2-3 års intervallet är ändå att rekommendera. Men alla gör såklart precis som de vill…tycker man det är onödigt så kör på. |
|
Bromsvätskans kvalitet har ju väldigt stor betydelse, framförallt om man kör lite mer aktivt. | |
Vad menar du homeros, tror du man ”servar elektroniken” vid en service? | |
@löwet Skrev jag det? | |
Det är fan mer elektronik i en fossilbil. Många fler system som ska samverka. | |
@verdi2 Struntprat! Och det visar bara hur dålig koll du har på tekniken i moderna bilar. | |
Homerus, jag uppfattar det också din kommentar som att du verkar tro att elektroniken underhålls vid service och att elbilar därför inte är underhållsfria. Om så inte är fallet får du gärna förtydliga varför meningen om ”ej underhållsfria” direkt följs av ”elektroniken strular” i ditt inlägg. |
|
Underhåll och reparation är inte samma sak. Jag förväntar mig inte att lämna bilen på service och få notan på ett nytt infotainmentsystem på 37.000Kr. Återigen så spårar tråden ut. Så få trådar som nu för tiden skapas och ändå spårar det ut i detta nu ganska döda forumet. Jag antar de flesta här är medelålders eller nära pension vid det här laget, men att uttrycka sig i skrift verkar fortfarande utmanade för många. Hur svårt är det att vara trevlig och lösningsorienterad i ett entusiastforum? Frågan är hur man kan minimera kostnaderna för dessa service:ar men ändå behålla garanti, samt vad som ingår i specifikationen på de 4000--6000 kr som en service kostar, om någon vet. Så klart ska jag fråga min lokala handlare, men tänkte det kan vara bra att ha den informationen innan man blir rånad för "bromsvätska, kupefilter och optisk inspektion".. |
|
Det finns inte jättemycket du kan göra. BMW, likt alla gamla tillverkare, villkorar garantierna med att serviceplanen följs. Så om du inte gör service (dock behöver den inte längre göras hos auktoriserad ÅF så länge momenten utförs enligt tillverkarens anvisning) så gäller inte dina garantier längre. Det går inte komma ifrån. Det man kan göra är att väga hur stora riskerna är och hur mycket garantierna därmed är värda. Men risk för att de personer du vet vilka jag menar går i taket - så är riskerna för fel på drivlina (=dyra fel) mycket mindre än på ICE-bilar. Det finns 1 enda märke som inte villkorar garantier med att schemalagd service görs men då går väl topplocket på vissa om jag skriver ut vilket det är ;) Det betyder dock inte att de bilarna inte behöver något underhåll men det kan göras när man ser behovet, inte slaviskt efter miltal och månader. |
|
![]() 13.000 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Lite off-topic och handlar mer om reparationer/garantier/support/försäkringar och inte service - men tycker det är intressant. @Verdi2 : Angående samverkande system (elektronik, mekanik, elektromekanik och programvara) - har du kollat in Tesla's klimatsystem (nyare modernare heat pump systemen)? :-) Här är en mer ingående beskrivning (dock imponerande hur mycket värme som återvinns från olika ställen) Värme samlas in från upp till 16 olika ställen (med super manifold som central punkt med dess octavalve, coolant chiller, coolant heat exhanger, transmission fluid heat exchanger, liquid cooled condenser, köra AC i lossy mode, köra fläktmotorn i lossy mode, köra elmotorerna i lossy mode, värme i luften från utsidan, värmen som alstras i autopilot datorsystemet och såklart från AC-DC charger converter, DC-DC inverter och batteripaketet). Allt detta måste såklart hanteras och styras av 2-4 pumpar, mängder av ventiler, sensorer och såklart avancerad programvara. Börjar mer likna ett större oljeraffinaderi eller vilken som helst styrning av komplex processindustri :-) Den där octavalve är en imponerande liten sak - men komplex Om man knappt klarar av att felsöka dagens elektriska problem, så vill jag gärna se hur man felsöker när kunden säger att "värmesystemet fungerar dåligt/intermittent" :-) |
Det gör man via den inbyggda felsökningen som tydligt säger till om det är fel på värmepumpen eller dess ventil: Länk Men för att återgå till topic så är BMW i4 mycket mer konventionell så den felsöks nog via verkstadsprogramvara på ett mycket likt sätt övriga bilar eftersom 12v systemet är så likt. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.