|
|
---|---|
Hej! Bilen det gäller är en 520d x-drive -16 med comfort access. Det började med att den varnade för lågt batteri i nyckeln. Jag bytte då batteri i båda nycklarna. Efter detta vill den ofta men inte alltid ha nyckeln vid rattstången för att starta. Ibland behövs inte detta men kräver istället att man trycker på startknappen 4-5 gånger för att den ska reagera och starta. Och ibland fungerar det direkt. Samma sak när man ska låsa upp bilen. Ibland händer inget så man får trycka på fjärren 10 gånger för att den ska låsa upp. Och ibland öppnar den direkt bara med handen på handtaget. Samma sak med båda nycklarna. Testat 4 olika nya batterier. Rengöring av kontakter i nycklarna osv... Det har hänt någon gång tidigare vid enstaka tillfällen att den velat ha nyckeln vid rattstången men det har varit så sällan så inget jag reagerat på. Bilens batteri som spökar? Får upp varning på "hög urladdning vid stillastående" ibland efter den stått över natten. Bilens batteri visar med diagnosverktyg "ok men behöver laddas" på batteriets poler. Trots att det laddats över natten och bilen sedan körts 7mil. Mäter jag med samma verktyg på plus och jordpunkten som finns under huven så säger verktyget att batteriet är kass. Borde det inte vara samma? Med bilen igång får jag 14,7v med multimeter så generatorn verkar ladda. Avstängd 12,2v - 12,3v. Har nog mätt fel där dock då bilen ska vara i sleepmode så får mäta mer imorgon. Några idéer på vad som kan vara fel? Mvh Patrik | |
Hej , exakt samma har kommit smygande på min ena nyckel, också en f11 2016. Andra nyckeln som typ inte använts funkar felfritt. Jag har nytt batteri i bilen så tror det har med nycklarna att göra. Tror faktiskt bästa lösningen är att lämna in till märkesverkstad. | |
Tack för svar! Håller på felsöker själv lite mer innan jag lämnar in. Rycker jag säkringen till comfort access så fungerar knapparna på nycklarna för att låsa/låsa upp klanderfritt. Har kopplat ur sensorerna i handtagen en och en utan framgång. Bakluckan kvar men där är det lite mer meck. Återkommer om jag hittar felet :) |
|
Efter mera testande strular det även med säkringen utdragen. Var bara tillfälligt det fungerade. Även testat koppla ur sensorerna i alla handtag och baklucka samtidigt utan framgång. Fick ta loss kofångaren bak för att komma åt. Kanske är nycklarna då? Felet kom ju när jag bytte batterier i dom. Konstigt att det är samma med båda nycklarna dock. |
|
Ja, det är ju mystiskt att båda nycklarna ger upp samtidigt. För mig kunde nyckeln börja funka ok ett litet tag, sen samma strul igen o de blev värre o värre, blev orolig att jag skulle bli stående till slut. Jag gissar att nyckeln slits av fukt och stötar. Kanske något i nyckeln som ärgar och börjar glappa. Tämligen säker på att bmw verkstan är bekant med felet. Lycka till, kul om du hittar en egen fix. |
|
Vad är det för batterier ni stoppat i nycklarna? Märke? Vad jag tycker mig ha förstått är att nycklarna är väldigt känsliga för vilket märke det är på dem, Varta är väl egentligen det enda som rekommenderas. | |
Stoppade i Varta. Det var likadana som satt i innan. För att utesluta att det var fel på dom första köpte jag ytterligare 2st Varta i en annan affär. Alltså testat 4 nya batterier. Märkte nu idag att bilens batteri tappar spänning över tid. Laddade fullt inatt och imorse när jag tog bort laddaren höll batteriet ca 13,5v med bilen i sleep mode. Några timmar senare 12,7v också i sleep mode. Utan att röra något. Laddar fullt igen nu inatt sen får den stå hela dagen imorgon utan laddning så ska jag mäta igen. Kan ta våran andra bil till jobbet. Jag vet inte om det är tillfälligheter men tycker det verkar som att det funkar sämre och sämre ju längre tid från laddning som går. Ska se om det funkar som det ska imorgon bitti med fullt laddat och låta batteriladdaren vara påkopplad. |
|
Tid på Bmw bokad till nästa måndag 22e. Jag reder inte ut felsöka djupare. Det verkar funka med bilbatteriet laddat fullt men vet inte om det är boven eller bara tillfälligheter. Återkommer med vad som var fel om någon annan hittar tråden med samma problem. /Patrik |
|
Enligt BMW-verkstaden så är fjärrmottagaren på bilen defekt. Sitter på insidan av bakluckan ovanför rutan. Byte av denna som första åtgärd... /Patrik |
|
Hej, löstes ditt nyckelproblem med byte av fjärrmottagaren och vad kostade det? |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.