|
|
---|---|
BMW E90, 2010, 325I, N53, automat När man kör bilen ovanför 60 km/h är det då man känner av att bilen vibrerar, trodde det var balansering men nej efter alla fyra vart balanserade så kvarstår problemet. Om man kör bilen lite hårdare sen runt 100 km/h och sen ner till lägre hastigheter runt 20-30km/h så känns det som att den skuttar fram lite när man kör. Och allt det här är ju på hyfsat bra väglag. En dag när jag körde mycket så motorn blev varm och då kunde man köra 120 km/h utan problem alls. Kollade även länkarmar där framme medans dom tog av däcken om det fanns nån spel i det men nej. Vet någon vad detta kan bero på? 225/40/18 fram 245/40/18 bak (bytt bakdäck nyligen, problemet var där innan också) | |
Hej och välkommen till forumet. Det vore bra om du beskrev felet lite mer. Du pratar om hjul och chassie, men att bilen 'skuttar' relaterar jag till motorn, som att den hackar eller misständer. Vibrationer kan också relateras till dålig tändspole. Om du ber en kompetent (BMW) verkstad felsöka med en bra felkodsläsare får du en indikation på om det är ngt med motorn. |
|
Vid högre hastigheter så skakar hela bilen och har man kört lite och sen åker man in i stan och kör saktare och även kryp kör så känns det som att hela bilen gungar fram. Jag ska se om jag kan kolla upp det till veckan. |
|
Låter spontant som dålig/sliten hardyskiva och/eller mellanlagret på kardanaxeln. Hur långt har bilen gått? Kan du känna varifrån vibrationen kommer, fram, bak, i mitten? | |
Bilen har rullat 18900 mil och det känns som att det är i mitten där någonstans i närheten av kardanaxeln haha | |
om bilen gungar fram när du krypkör tänker jag på helslut dämpare/fjädrar, men rejält glapp i drivning från motor till drivhjul kan också göra att man upplever ett gungande | |
Det som är så skumt är att den dagen jag körde lite mer än vanligt så kunde jag köra 120 km/h utan någon känning, så parkera jag bilen o jobba sen när man va klar och skulle köra då var problemet tillbaka lika snabbt |
|
Så jag fick hem min Carly adapter och skannade för felkoder, fick upp dessa felkoder: 2CA6 2C3D 2CAA Kollade även batteriet där den låg på 11.80v och när man startar bilen så är den på 15.01v När bilen är i tomgång så är den inte den smidigaste om man säger så heller. Ska kolla upp bilen på måndag, kanske dessa felkoder har något med vibrationerna och göra, ingen aning. |
|
![]() 13.099 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ett kardanknutkors som kärvar rejält i en av dess två leder kan ge liknande felsymptom. Själv upplevt detta och då var det knutkorset närmast differentialen (den vid skruv #10 i skissen nedan) där ena leden gick lätt medans andra leden var i princip omöjlig att röra för hand. Länk |
Jag tog ju körde bilen lite hetsigt för jag har inte gjort det ännu då den är nyköpt, att göra accelerationer var inget den tyckte om då den skakade bra mycket och lät väldigt mycket. Trodde jag var i en torktumlare så som det lät. Men får se på måndag när den hissas upp. Sen tror jag väl att med felkoderna att O2-sensorerna hade uppskattat ett byte med tanke på att bilen drar nu 16.8L/100km |
|
Det låter som det kan finnas fel i på tre ställen: chassie (vibrationer vid färd, kolla om det vibrerar om du kopplar ur) motorstyrning (felkoderna, och 16,8 l/mil) batteri. Dåligt batteri kan ge många följdfel. Be verkstaden kontrollera batteriet ordentligt, lätt och snabbt gjort. Är batteriet dåligt - byt. du kommer få många problem annars. |
|
Tjena allihopa, ville bara säga att när jag lämna in bilen så man fick kolla upp problemet så var det på grund av att bromsen i vänster bak tog i därav skakningar/vibrationerna, så dags och byta ut bromsoket, belägg, slang, vätska och skiva på bakaxeln. | |
![]() 13.099 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
O tusan - intressant! Det har jag faktiskt aldrig haft på min lista över misstänkta när det kommer till denna typ av vibrationer - men kanske dags att lägga till den där i slutet. För det är ju tokenkelt och tar bara 3.14 sekunder att kolla det. När man har känt vibrationerna en kortare stund så stannar man bara och går runt och känner på fälgarna. Är ena sidan av en axel ovanligt mycket varmare än den andra sidan så är det något onormalt där och ska undersökas. |
Jag tänkte knappt på det, för två veckor sen när jag tog mig till jobbet och körde lugnt kände jag lukten av bromsar och märkte att vänster bak var extra varm(bara av att stå bredvid bilen, utan att ha händerna nära fälgen) som om jag har kört flera varv i Monza eller något sånt😂 Men så gick jag vidare med mitt liv och tänkte det var något annat t.ex balansering. Men sen sa dom idag att det var bromsoket som orsakade allt. |
|
Ja, otippat var ordet sa Bull... | |
Hej, Kul att detta lite udda fel fick sin förklaring. (Får vi hoppas.) Men glöm nu inte batteriet i glädjeyran! 11,8 volt när det har fått lugna ner sig en lång stund (många timmar) är helt klart en nivå som riskerar att skapa problem i bilen. ”Sopslut” brukade en tidigare aktiv forummedlem beteckna sådana batterier. En alltför vanlig missuppfattning tycks vara ”bilen startar fint, så batteriet kan det ju inte vara.” Men det kan det. Och just BMW verkar generellt vara särskilt känslig. 12,7 volt för ett vanligt bly-syra- batteri är målet, 12,8 för ett AGM. Ju ju /Lennart |
|
Bytte bromsbeläggen och bromsoket, problemet är löst, laddade batteriet till 100% så det väl räcka i nån vecka eller två tills jag byter ut det, sen har jag lambdasensorerna som jag ska ta och lösa | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.