AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
328

F31 3**D vs G21 320D

Hej,
Alltid kört runt i sunkbil, dags o köpa något vettigare.
Har fallit in på 3-serien.

Börja först kika på F31 och där är det ett rätt stort spann om man tittar på 2013 årsmodell eller 2019, priser från strax över 100 KSEK upp till nästan 300 KSEK i vissa fall. Hade gärna haft en 6 cylindrig F31, men utbudet ser rätt dåligt ut så tittar egentligen mest på 320d. Har dock sett nu att vissa G21 börjar krypa ner i pris, flera stycken som säljs runt 250-270 KSEK.

Börjar fundera på om det är värt att lägga en extra peng på att få en G21 över en F31? Nån som kört båda och har en uppfattning? Tänkte först lägga budget på 200 KSEK, men kan tänka gå upp för rätt bil.

Mvh
shugge
G21 upplevs som en blandning mellan F31 och G31 med högre kvalitetskänsla samt interiört betydligt modernare än F31. En 6-cylindrig motor gör stor skillnad i samtliga dessa bilar och är att föredra.
Bu
1.730
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Har haft F31 320d och nu G21 330i. Hade F31an i 7 år och den gick felfritt hela tiden. Bra bil på alla sätt och vis. Har nu kört G21 i 3 år och det är ett rejält kliv uppåt både designmässigt interiört men också i upplevd kvalitetskänsla. G21an har också gått helt felfritt. Har man kört G21 vill man inte tillbaka till F31 kan jag säga. Vet man inte om G21 så är F31 okay. Sedan är det en dramatisk skillnad att köra tvålitersdiesel och bensinaren i 330. Måste säga att 330 är fullt tillräcklig när det gäller fartresurser. Behövs inte mer. Motorljudet inte optimalt men det tycker jag inte det är från turbosexorna heller. Man ska ha en sexa med naturlig andning om det ska låta bra. Hittar du en G21a som ryms i ekonomin så köp den framför F31 är mitt råd.
Visa användare
1.135
Joofa
G21 330iA x-drive Touring -20, M-sport, Dravit Grey
Håller med om att G21 är bättre på nästan alla punkter. Känns mer gedigen, inget som skramlar eller knakar, känns mer solid.
Enda minuset är HK-stereon, den är sämre i G21 än F31.
Visa användare
8.233
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Upplevelseskillnad mellan fyrorna och sexorna är lika stor som prisskillnaden, sen om man tycker det är värt det är upp till var och en.

Men som bruksbil så hade jag nog hellre tagit en G20 med fyra än F30 med sexa. Skulle vara om man hittar en manuell F30 med sexa, då skulle det kan bli svårare…
Bu
1.730
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Grelle: Hur man upplever saker är naturligtvis individuellt men hade en E90 335i innan F31an/G21an och visst är det skillnad men prestandamässigt har skillnaden krympt ordentligt i G21 och det där med ljudet från turbosexorna är som sagt sådär tycker jag. Det mjuka morrandet från sexan i min gamla E39 528 var däremot oemotståndligt. Så låter inte dagens turbosexor.
Visa användare
8.233
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det finns markant fler och billigare alternativ om fyrorna duger, så det gör livet enklare.

Alla turbomotorer låter inte likadant och jag minns min gamla N55 som mer välljudande än M52. Men båda hade en trevlig ljudkuliss, även dieselsexorna tycker jag har ett härligt orr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.