|
|
---|---|
Köpte en 4 serie i december - vid leverans kollade jag snabbt igenom sommardäcken och anmärkte på en skada på däcksidan, men försäljaren sa att den va ytlig och inga som helst problem att köra med. Monterade sommardäcken och däckfirman sa direkt att skadan är för stor, däcket kan sprängas när som. Jag ska inte köra med däcket. Bilen är 2022, rullar strax över 1000 mil när jag köpt den av en av de stora BMW återförsäljararna i Sverige. Den har Premium Selection garanti. Blev att beställa nya däck direkt, bilen måste kunna rulla. Har mailat försäljaren, men inget svar ännu. Försökt läsa på lite om garantin, men finner inte mycket om däcken, går som slit del. Svårt att komma tillbaka efter 4 månader och klaga men först nu jag ser däcken vid bytet. Vad tror ni? Finns det chans till ersättning eller är det bara betala och glömma? | |
carrlover |
Du bör absolut stå på dig i synnerhet som du påtalat skada på däcket vid leveransen. Frågan är om detta dokumenterats på något sätt eller om säljaren själv vidgår att du anmärkt. Det gör i så fall saken enklare. Men oavsett bör du få firman att förstå att de kan inte sälja bilar med däck som när som helst kan explodera. |
Garantin har jag svårt att se täcker däck däck eftersom det är en slitdel men detta borde kunna klassas som ursprungligt fel. Men det kanske inte gäller för lös däcksuppsättning, gissar att vinterdäcken satt på bilen när den levererades? Glasklart är det inte juridiskt men en återförsäljare som är mån om sitt rykte borde inte sälja bilar med trasiga däck. |
|
Bilen levererades med vinterdäck och sommardäck (inkl fälgar) låg i bakluckan. Har inte mycket hopp, men riktigt uselt av den stora firman. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.