|
|
---|---|
Hej! Sökte i forumet, men kunde inte hitta något om detta. Har precis köpt min första bmw, en e90 325i -05. Tänkte bygga om avgasröret och köra grenrör utan katalysatorer. Skulle det vara möjligt att köpa ett par cat-less headers (vilka som).. och sedan sätta två sportkissar under bilen istället så man klarar besiktningen? ska/kan man förlänga lambda sladden och sätta den längre bak, eller programmera bort? (Antar att en felkod kommer för katalysatorns effektivitet hamnar under tröskelvärde? ) Tack på förhand! | |
![]() 12.993 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Jodå, det ska fungera. Du har ju tur att N52-motorn som sitter i din bil inte är en direktinsprutningsmotor (GDI). Annars hade du även behövt ta dig runt även NOx katalysatorn och dess sensorer (som efterföljaren N53 har). Gäller bara att hitta ett bra ställe där under för två katalysatorer (och att värmesköldar finns på lämpliga ställen då katalysatorer blir mycket varma). Ibland kan det av utrymmesskäl vara lättare med en större katalysator som hanterar båda banker - men då ska den såklart vara dimensionerad för flödet från en 2.5 liter motor. Men allt det där ser du när du börjar titta därunder och undersöker det närmare. De två upstream syresensorerna måste du såklart ha kvar (en för varje bank)! De ska ju såklart sitta vid (eller en bit efter) kollektorn för varje bank, samt sitta i korrekt flöde och med korrekt djup. Om du köper eftermarknads headers så är det inte osannolikt det antingen sitter en bung där eller finns ett planerat utrymme för det (så man får en bung med korrekt gänga). Kör du kustom headers så är det ju bara att designa in rätt typ av bungar på lämpliga ställen. Dina upstreams är bredband som kan vara riktigt petiga med allt ifrån placering men framförallt kontakt och kablage. Bäst hade varit att bara kunna återanvända original syresensorer - men tror kablaget är lite för kort för det (men kolla först om det fungerar då det är det enklaste). Det näst enklaste är att köpa samma original syresensorer fast som en universalkoppling. Då tar du original kablagekontakt och sedan skarvar in den nya original syresensorn och får därmed ett längre kablage. Bredbandssyresensorer är >>>tokpetiga<<< när det gäller anslutningar, koppling och motstånd - så använd endast det som medföljer för att skarva och följ instruktionerna! De två downstream syresensorerna är ju där främst för att övervaka katalysatorernas effektivitet. Så yes, tar du bort dessa så kommer du att få lite olika felkoder och motorlampan kommer att tändas och kommer troligtvis sätta felkoder som P0420 och P0430. Då dessa ingår i området som en anmärkning får sättas (P0001-P0499 samt P0650) och motorlampan kommer att lysa, så innebär detta att du kommer att få en anmärkning på besiktningen förr eller senare. Enklast är att programmera bort det. Annars så släng dit två bungar efter katalysatorerna och förläng kablaget på dina två original (dessa är lite enklare smalbandssyresensorer så inte lika petiga och är som sagt endast monitorsonder och inga reglersonder). |
Hej, tack för välkomnandet. Och stort tack för den genomförliga informationen! Jag får ta en funderare, och se vad vi kommer fram till. Att dra lite extra kablage för downstream sensorerna är ju inte direkt svårt. Men en bort programmering, verkar ju helt okej. förutsatt jag hittar någon som kan. Mvh |
|
Har ett rostfritt grenrör passande N52 liggandes nytt i kartong. Skicka pm om du är intresserad. | |
![]() 12.993 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ska nämnas att även smalbandssyresensorer kan vara känsliga för hur man skarvar. Enligt uppgifter från Bosch så tas referensluften in >>> mellan koppartrådarna <<< inuti varje individuell kabel på deras syresensorer. Vet inte om alla tillverkare gör så, men Bosch gör så iallafall. Därför får man inte löda detta kablage, då man stryper tillgången till referensluften! Generellt sett ska man vara väldigt försiktig när man skarvar kablarna för dessa sensorer. Det är också just därför man ENDAST ska använda Bosch egna skarvtillsats som alltid medföljer när man köper en universalsyresensor från Bosch. Denna skarvtillsats tillåter referensluften att färdas mellan koppartrådarna. Denna skarvtillsats från Bosch finns att köpas lös också om jag minns rätt. Så det går att skarva - så länge man gör rätt. Sen är det inte alla syresensortyper som behöver referensluft. Till exempel syresensorer av typen Titania behöver INTE någon referensluft. Men BMW har inte använt Titania typen (mig veterligen) sen typ M40/M42/M43/M44/M52/S52-motorerna. |
Vad vill du åstadkomma med aktionen? Ersätta gamla trasiga grejer med nya? Få fräckare ljud? Mer effekt? Allmänt kul med ett projekt? Vad är din budget? |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.