Sida 2 av 2
|
|
---|---|
![]() 13.128 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, man kan gruppera in felkoder i två stora grupper nämligen OBD/Generiska samt Tillverkarpecifika. === OBD / Generiska Felkoder === Dessa felkoder måste enligt lag måste finnas på alla bilar som säljs. Det är en standard som tagits fram för att passa alla bilar, alla märken, alla motorer, alla årsmodeller och alla marknader. Eftersom felkoderna måste betyda samma sak på ALLA typer av bilar så förstår du att de måste vara väldigt generiska (och kan således inte innehålla någon information som är speciellt för hur BMW bygger sina motorer och bilar). Dessutom så är dessa felkoder främst avsedda att täcka in miljöaspeketen av bilarn, så fel på ABS, ASC eller DSC hanteras inte av de standardiserade felkoderna. Notera att det finns vissa serier av felkoder som är opopulerade av standarden och alltså fritt fram för varje tillverkare att säga vad de ska betyda (och för vilka modeller). Vad dessa felkoder betyder är alltså endast tillverkaren själv som bestämmer och är alltså proprietär information och den information är inte öppen och därmed svårare att få tag på / veta med säkerhet. Exempelvis alla P1XXX är tillverkarspecifika och kan betyda precis vadsomhelst. Samma sak med alla P30XX, P31XX, P32XX och P33XX - alla desas är också tillverkarspecifika och kan betyda precis vadsomhelst. Ett exempel på en tillverkarspecifik OBD felkod är P1622 som du har. Jag exempelvis vet att på de flesta BMW-modeller betyder denna att styrningen till termostaten är defekt. På just din motor betyder P1622 mer exakt "Map Cooling Thermostat Control Circuit Electrical" och den BMW specifika felkoden för detta är 0x7B. Men på en annan BMW modell kan den betyda något annat och på andra märken kan det vara något HELT annat! Det är dessa OBD / generiska felkoder (närmaste bestämt P0001-P0499 samt P0650) som besiktningen läser av i den elektroniska miljökontrollen varje gång du besiktar bilen. Då OBD är en öppen standard så är det fritt fram för vem som helst att implementera en felkodsläsare för att läsa ut dessa felkoder - exempelvis din Foxwell NT200E. |
![]() 13.128 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
=== Tillverkarspecifika Felkoder === Som du själv inser så är ovan nämnda felkoder inte särskilt specifika och de kommer man inte långt med. Dessutom så fokuserar de i huvudsak på miljöaspekten och tar inte höjd för alla hundratals andra styrboxar som finns runtom i bilen och som alla kan sätta felkoder! Därför finns inne i varje styrenhet även proprietära felkoder som inte är en öppen standard och dess protokoll (hur man läser ut felkoderna) samt dess betydelse (vad betyder alla siffror och värden) är något som bara biltillverkaren själva vet och det är ingen information som släpps ut. Förutom felkoder så finns här alla de nödvändiga procedurer, rutiner och funktioner som behövs för att hantera en bil. Du ska se bilen mer som ett mindre datacenter med 5-10 olika nätverk som du försöker kommunicera med och fjärrstyra. Finns grovt sett tre sätt att läsa ut och fjärrstyra bilen: 1) Prenumera eller köp valfri period för tillgång till dessa verktyg från BMW 2) Köp piratversion av BMW's egna program (tex INPA till lite äldre) (fördel är att detta är original men samtidigt är det pirat och kan ibland ställa till problem) 3) Köp eftermarknadsdiagnostikutrustning (fördel är att det uppdateras och finns support men samtidigt är detta 100% reverse engineerat så det finns saker som inte fungerar sådär bra eller inte alls eller helt enkelt inte finns med) En som arbetar mer än bara på hobbynivå brukar behöva minst 3-5 olika eftermarknadsdiagnostikverktyg (ibland fler beroende på vilken typ av bilar och ålder som personen arbetar med) då alla verktyg kan olika saker olika bra (eller inte alls). Jag har bara det mest enklaste typ BMW Carly (köpte tidigt så har livstidsprenumeration), BimmerLink och INPA - men är mest utläsning av felkoder och lite enklare saker numera. Har även en dröse diagnostikverktyg för äldre modeller då jag var mer aktiv på dessa, sen har jag de generiska usual suspects som Torque och OBD Auto Doctor för mer generiska utläsningar. |
![]() 13.128 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
=== Tillverkarspecifika Felkoder (forts) === Såhär kan exempelvis BMW specifika felkoder se ut Länk Länk Länk Första bilden visar felkoder från DME styrenheten. Felkoden 0x2EFE säger att den har problem att styra den elektriska kylarfläkten. Var inte så konstigt då det var fairy dust från green goblins över hela fläktkontrollenheten! :-) Länk Andra bilden kommer från SZL styrenheten som klagar lite på styrvinkelsensorn (SZL styrenheten är inbyggd i elektronikguckan som sitter på rattstången). Den kom ifrån att den stod stilla en längre tid och batteriet dränerades så sakteliga (en utdragen process kring verkstadsbesök, bärgningar och annat men allt slutade lyckligt). Tredje bilden kommer från FRM styrenheten som klagar på djupurladdning av batteriet. Vilket den hade helt rätt i, se ovan... |
![]() 13.128 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
=== Tillverkarspecifika Felkoder (forts) === Om du kollar här hos Foxwell Länk så ser du att NT200E är sorterad under OBDII felkodsläsare och kan således bara läsa ut OBDII felkoder (de felkoder som ofta benämns "OBD", "generiska felkoder" eller liknande). Ska du läsa ut BMW specifika felkoder behöver du ta snäppet upp till deras "Diagnostic Platform" eller "Professional Scanner". Nu är det inte bara Foxwell som göra diagnostikverkyg som kan läsa ut BMW specika felkoder. Företag som iCarsoft, Autel, ThinkCar och massa fler gör diagnostikverktyg som kan hantera majoriteten av alla bilmärken. Just iCarsoft verkar dock ha bra support för just BMW (har inte provat själv), du har exempelvis "iCarsoft BMM for BMW" som klarar bara BMW och sen har du "iCarsoft CR MAX" som klarar samma sak fast klarar även de flesta andra bilmärken också. Men supporten för äldre modeller som E39 kan vara lite sisådär då det inte riktigt är målbilden för dessa verktyg. Finns även olika datorbaserade äldre defunkta program som var populära för de äldre modellerna såsom BMW Scanner och Carsoft (och sen har vi BMW's egna INPA som kan vara riktigt bra ibland och som olaO här på forumet säljer och supportar). Angående att ta snäppet upp och olaO så såg jag nu att han säljer Foxwell NT530 och som verkar ha bra stöd även för äldre BMW modeller! Länk |
![]() 13.128 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nollställa gasspjällsadaperingsvärden går exempelvis att göra i INPA (men det går med största sannolikhet även bra i verktyg som Foxwell NT530 och andra verktyg). Man går in under Engine och MS42 motorstyrsystemet, sen F4 för att gå till felkoder, kolla med F1 om man har felkoder (isåfall radera dessa felkoder med F2), därefter F7 för att radera alla adapteringsvärden. Det sägs att man efter man raderat alla adapteringsvärden ska man trycka gaspedalen ända i botten 4 gånger, därefter stänga av tändningen, därefter slå på tändningen och starta motorn. Värt att notera är att nollställa adapteringsparametrar är mer en "finjustering" (om än nödvändig). Den omvandlar inte ett icke-fungerande gasspjäll (som i ditt exempel som verkar gått in den värre varianten av limp mode) plötsligt till ett perfekt fungerande gasspjäll. Var dock snorlängesen jag gjorde detta, så har helt och hållet glömt bort alla detaljer kring just ovan nämnda procedur. |
![]() 13.128 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@David. : Angående ändrat beteende och gasspjäll, jag är lite nyfiken på en mer exakt redogörelse av händelseförloppet. Stämmer nedanstående? Fas 1 : När bilen köptes så gick den bra de första 2 månaderna. Fas 2 : Därefter så gick den bra fast bara i runt 20 minuter efter kallstart, efter det så tändes ASC lampan och bilen gick stundvis ryckigt (men inga problem att varva upp till iallafall 3, 4 eller 5 tusen varv/min samt köra i vanliga hastigheter). Stängde man av bilen och startade den direkt igen så var felet fortfarande kvar. Men stängde man av bilen och lät den stå en stund (gissningsvis kyla av elektroniken) och startade den igen så gick den bra en stund men sen kom felet tillbaka igen. Fas 3 : Därefter köpte du ett begagnat gasspjäll och monterade detta. Men nu tänds ASC-lampan omedelbart direkt från start och bilen vägrar varva mer än vad du visar på filmen (kanske max upp till 1500 rpm) oavsett hur mycket gas du än ger och således kan du bara köra bilen i väldigt långsamma hastigheter. |
@bmw-slangen: Fas 1 och 2 stämmer, fast bilen var ryckig hela tiden i "fas 2" när felet uppstod, inte stundvis. I fas 3 däremot går bilen som vanligt i 20 min tills ASC-lampan tänds. Då går den såsom du beskriver i fas 3, vilket är betydligt sämre än innan(fas 2). Har inte hunnit gå igenom checklistan med bilen ännu ( lär nog bli till helgen.) |
|
#1 : Gör visuell inspektion av främst kontaktdon på DME och termostat (men gärna även gasspjället) Hittade inget skumt förutom att förra ägaren dragit någon kabel, nånstans från lådan där DME sitter, som sedan går till en el-fläkt(ersättning till kylfläkten). #2 : Mät upp motståndet på termostaten Motståndet var 0.03 Ohm. #3 : Läs av dina fuel trims (på tomgång med varm motor) Short term var cirka 27 % long term var 0% (tror de nollats när jag rensat felkoder eller när bilen varit ström lös). När felet uppstår blir fuel trims negativa när jag håller full gas. #4.1 : Kolla beteendet på ABS-lampan Någon gång lyser den och slocknar, annars är den släckt hela tiden. Även vid "tändning läge 2". #4.2 : Kolla med kylspray/tryckluft/<något kylande> på ABS/ASC-styrenheten (såfort lampan tänds) om det ger någon typ av effekt - om det gör det så har vi identifierat ETT fel iallafall (och kan fokusera på de övriga) lite bättre. Felet uppstod den här gången efter 10 min. Och tryckluft verkade inte ha någon effekt alls. Kände med handen på plast och metall delen men de kändes inte varma. #5 : Koppla ur gasspjället och se vilken limp mode den lägger sig i samt undersök hur tomgång samt körbarheten påverkas av detta. Samma limp mode som när felet kommer, ingen märkbar skillnad alls med gasspjället ur kopplat eller i kopplat när felet uppstår. Tomgången är det inget fel på. |
|
![]() 13.128 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Intressant den där extra infon i fas 2 och 3! Jag skulle gissa på att du haft två-tre interrelaterade defekter. Troligtvis har du haft ett gasspjäll som inte fungerat så bra. Samtidigt så har du troligtvis en ABS-styrenhet som ballar ur efter den värmts upp. Ovanpå detta massiva mängder tjuvluft (som du fortfarande har). === Slutsats #1 === Termostatens värmeelement är defekt (korslutit), vilket även stämmer med felkoden. Ett motstånd på 0.03 ohm (förutsatt du mätt rätt) är ren kortslutning och brukar mer motsvara motståndet i mätkablarna - ett så lågt motstånd skulle skapa en ström på över 400A :-) Byt termostaten vid lämpligt tillfälle (inget som påverkar något av de fel du upplever). === Slutsats #2 === Beteendet på din ABS-lampa i kombination med att ASC-lampan tänds efter ett tag är mycket starka indikationer på att du har en defekt ABS-styrenhet (som blir dålig när den blir uppvärmd). Fast med ABS-styrenheten bortmonterat så borde ju inte den flippa ut och tända ASC-lampan samt sätta gasspjället i limp home mode (jag gissar på att när den hittar ett visst fel i ASC så kan detta göra att DME sätter gasspjället i kraftig begränsat limp home - tekniskt fullt möjligt men vet inte om det går till så just i det här fallet). Ett intressant experiment hade ju varit att se hur den beter sig med ABS-styrenheten bortmonterat - bilen borde vara körbar oavsett körtid (förutom då att ABS, ASC och en del annat kommer att lysa från början men det gör ingenting). Så antingen gör ovan nämnda experiment eller bara skicka in den direkt för kontroll och reparation. === Slutsats #3 === Wow, 27% på short term fuel trim :-) Har du felkoder så brukar long term fuel trim deaktiveras helt och hållet (ibland även nollas efter bilen varit strömlös). Med full gas försvinner vakuumet i insuget och all effekt av tjuvluft försvinner i princip och därför behövs inte positiva fuel trims. Allt pekar på klassisk tjuvluft. Du ska röktesta motorn - punkt slut! |
Hej igen! Det var ett tag sen sist. Bilen har stått stilla länge då den slutade starta. Skulle kontrollera hur kontakterna vid ecu:n såg ut, men råkade då få loss förra ägarens kabel som går till kylfläkten. Det slutade med att den här kabeln kort slöt ecu:n (tror jag) och bilen startade inte och felkodsläsaren fick ingen kontakt. Bilen blev stillastående (därav ingen aktivitet i forumet) tills jag för cirka en vecka sedan bytte ecu. Jag köpte en begagnad från skroten och fick ihop den med hjälp av MS4X Wiki:n. Så nu startar bilen igen. Och till min förvåning har inte original problemet dykt upp på 4 provkörningar med 1 timmes+ körtid. Termostaten är bytt och abs lampan lyser när den ska (vid vridning av nyckeln) och slocknar. Positiva fuel trims återstår. Uppdaterar när det blir röktest på motorn. Tack till alla för bra information! |
|
Motorn är rök testad och ingen självklar vakuumläcka märktes av. Däremot var gasspjället stängt, så kan vara värt att göra om testet. Hemma patenten till rök maskin bestod av en färgburk + vvs grejer+ vattenslang. Var dock rätt krångligt att få fart på kolen i garaget i en tät färgburk :P samt att vattenslangen smälte. Men den höll tillräckligt länge! Vad kan ge positiva fueltrims på tomgång förutom vakuumläckage? Känns dock som typ exempel på tjuvluft då SHRTFT sänks när motorn varvas. Mina LONGFT 1 och 2 är nu -6 och -2 vilket känns skumt. |
|
![]() 13.128 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, om kablage till kylarfläkten går emot eller ligger an mot något som är anslutet till DME så är det stor chans att något går sönder. Många in- och utgångar har bra skydd, men det finns en gräns för mycket de tål. Så fullt rimligt något gick sönder där. Men det där var ju en intressant vändning! Visst sitter DME som ett nav mellan enheter som gasspjäll och ABS/ASC/DSC, men trodde det skulle vara tydligare om DME hade problem. Visst, säg det är en defekt lödning inne i DME och den vet ju inte om det utan litar på den info den får men när det blir för osannolikt så utgår ju den från att det är gasspjället som fjantar och utan pålitligt gasspjäll så stänger den ned ABS/ASC/DSC. När det gäller tjuvluft så är det enklast och säkrast att utvärdera fuel trims på tomgång (med fullt uppvärmd motor). Det är på tomgång som effekten av en tjuvluft är som allra störst (och därmed är det då som justeringen på fuel trims är som allra störst och enklast att se). Tänk på att fuel trims är mappade (det vill säga man har en map över olika fuel trims beroende på varvtal och motorbelastning). Så motorstyrsystemet har många värden på fuel trims lagrade för olika varval och motorbelastningar. Om dina long term fuel trims är -6 och -2 på tomgång och bilen går fint i övrigt så skulle jag inte oroa mig så mycket. Vissa typer av MAF överestimerar luftflödet när de blir slitna/kontaminerade, speciellt vid litet luftflöde som vid tomgång, vilket resulterar i att long term fuel trims blir negativa vid speciellt då tomgång. Men detta var mest vanligt på de äldre hot wire, både M52 och M52TÜ använder hot film och där är det inte lika vanligt. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.