AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
430

E39 523i. ASC lampa lyser och bilen varvar knappt, efter cirka 20min körning.

Sida 1 av 2
Da
6
David.
523i E39 Touring-00
Hej, felet kom cirka 2 månader efter jag köpte bilen och uppstår som rubriken säger "efter cirka 20min körning". Låter man bilen stå fungerar den återigen i 20 min. Bilen har varit inne på verkstad där de fixade något luftläckage, samt ville byta gasspjäll+ jobb för 10 000kr. Jag gav 11 000 för bilen så det går inte ;). Köpte ett begagnat gasspjäll men problemet kvarstår och blev värre; bilen gick ryckigt innan, men nu går det knappt att köra. Termostaten tror jag sitter fast men återigen "tror jag" inte att det har med huvudfelet att göra.

Felkoder:
P0170
P0601
P1622
P0505 ( IAC om jag inte har fel, dock går den fint på tomgång även när felet uppstår)

Film på felet(vet ej hur man delar film och bild i AUTOPOWER): Länk

Börjar bli smått galen på bilen, uppskattar alla tankar och ideer.
Mvh David.
Välkommen till forumet!

P0601 (som är generisk och gäller alla märken). Fel på motorstyrenheten.

Länk


P1622. Rör termostaten. I olyckliga fall letar sig kylarvätska från termostatens då läckande anslutning till den elektriska kontakten upp genom kabeln till DME (motorstyrningen) och ställer till det.

Länk


Din bils kombination av dessa båda koder får det att luta åt att DME kan ha blivit skadad. Eller i bästa fall att kontakten - bussen - har blivit ärgad.

Så din första åtgärd bör bli att att kolla så att alla anslutningar/kontakter ser torra och rena ut.



/Lennart
Att abs enheten slutar funka efter 20 min tyder oftast på att den blivit överhettad och skadad. Testa spraya kylspray på den och se om problemet försvinner. Det är standard fel på e39 eftersom enheten sitter vid grenröret. Det går att skicka enheten till innosund (googla) så reparerar dom den åt dig.
Da
6
David.
523i E39 Touring-00
Hej igen, tack för ett trevligt bemötande!

Det med kontakterna ska jag ta en titt på. Tror inte att bilen läcker kylarvätska då jag aldrig behövt fylla på, men det är inte omöjligt. Nu när man är bland kunniga, vad är skillnaden på motorstyrenheten, motorstyrningen, DME ? Och var sitter det? Vet att det sitter sitter några databoxar under kupefiltret.

Det med abs-enheten: "Att abs enheten slutar funka efter 20 min tyder oftast på att den blivit överhettad och skadad.". Jag är kanske inte riktigt helt med på noterna med skillnad på ASC, DSC, och ABS. Men har ASC lampan något med ABS-enheten att göra? Och i så fall kan det räcka med att bara koppla ur den? För det har jag provat och och då felet varit kvar.
Visa användare
ProPro-medlem
12.498
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Du har multipla fel men ASC lampan och OBD felkoderna bör vara helt separata och inget med varandra att göra.... Kanske...


## ASC ###
Som nusnas säger så är det tokvanligt att styrenheten går sönder. Just att det tar 20 minuter indikerar precis som nusnas säger problem med styrenheten (är det sensorer brukar det dyka upp relativt omedelbart eller mer intermittent/sporadiskt).

Det är bara styrenheten du behöver skicka iväg för reparation - du kan lossa den separat (så du behöver alltså inte lossa hela ABS-enheten utan då kan låta alla ventiler och bromsrör och allt sitta kvar och bara ta loss själva styrenheten).

Men... ASC (och till viss del även DSC) bygger dock på ett fungerande gasspjäll, så är det något knas här så kan det slå ut ASC/DSC och slänga upp varningslampan.

Därför bör man läsa ut BMW specifika felkoder här innan man går alltför långt med laddningen av sin parts cannon...
Länk


### ÖVRIGA FELKODER ###
För att gå rakt på sak - du behöver bilen professionellt felsökt.

Du behöver alltså lämna in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik).

På så sätt byts bara de delar som behöver bytas (och man fyrar inte av salva efter salva med sin parts cannon) och priset blir därmed endast vad som behövs för att faktiskt laga bilen.

Men jag skriver lite här nedanför om respektive felkod - mer som kuriosa (då det kräver felsökningskunskaper för att hantera detta).
Visa användare
ProPro-medlem
12.498
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som utlovat kommer här lite mer info - se det mer som kuriosa - du behöver bilen professionellt felsökt.


### P0170 ###

Är en väldigt generisk felkod som bara säger att bränslejusteringsparametrarna i motorstyrenheten nått maximalt tillåtet värde.

För dessa motorer är det oftast på grund av tjuvluft som denna typ av felkoder sätts. Tjuvluft orsakar att motorstyrenheten måste justera upp bränslejusteringsparametrarna (det vill säga tillsätta mer bränsle än vad som borde räcka). Om den justerar upp dessa parametrar såpass mycket att den vägrar justera högre så sätts det en felkod. Detta scenario (att justera uppåt och tillsätta mer och mer bränsle) slutar alltså med positiva så kallade fuel trims.

Problemet är att samma felkod även kan sättas om motorstyrsystemet måste dra bort bränsle (negativa fuel trims).

Därför måste man börja med att flukta på sina fuel trims innan man ens gör något annat (tex är det positiva fuel trims så är det tjuvluft man oftast brukar börja jaga och är det negativa fuel trims så är det bränsleförsörjningssystemet inklusive spridare man ofta börjar fokusera på).

När man håller på med fuel trims, speciellt om det är positiva fuel trims och dessa motorer och dess ålder, så är det ett absolut måste att röktesta motorn det första man gör för att hitta alla tjuvläckor.

Exempel på positiva fuel trims (på en motor med tjuvluft)
Länk
Länk

Exempel på negativa fuel trims (på en motor med defekt luftmassamätare)
Länk


### P0601 ###
Inte så bra.
Kan definitivt vara något i stil med det som lenwib är inne på.
DME kan även skadas av andra anledningar (kommer inte ihåg om E39 är extra utsatt för att DME, motorstyrenheten, ibland hamnar under vatten). Men en visuell inspektion av alla kontakter är alltid något man kan göra. Hittar man fairy dust från green goblins så är det game over...
Att läsa ut BMW specifika felkoder kan kanske ge mer riktning i felsökningen men för denna typ av felkod brukar det inte vara så hjälpsamt. Men man vet aldrig...


### P1622 ###
Termostaten är karaktärestikmappad för denna motor vilket betyder att DME styr termostaten genom att värma upp ett element inuti termostaten (som då öppnar sig mer).

Otroligt vanligt att detta värmeelement går sönder (vilket då ofta slänger ut denna felkod).

Men ibland läcker det även ut genom kontakten som lenwib nämner.

Så en visuell inspektion ska göras här.
Samtidigt som man gör det så mäter man resistansen på termostatens värmeelement (bara att mäta direkt på de två stiften på termostatens kontakt). Du bör se något i stil med 5-15 ohm eller däromkring. Har du mycket mer eller helt öppen krets (eller extremt lågt som bara någon enstaka ohm) så är termostaten trasig och bara att byta.

Men ett defekt värmeelement på termostaten påverkar ingenting alls på motorn i övrigt, så detta fel är det man ska oroa sig minst över och kan hantera det sist av allt (då det är helt irrelevant av alla problem du har).
Visa användare
ProPro-medlem
12.498
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tredje delen av mitt inlägg.
Sen forumet uppdaterades har jag märkt att jag många av mina inlägg numera blir refuserade.
Det verkar som om de är för långa då jag måste dela upp mina inlägg i både två och tre delar !!!


### P0505 ###
Den officiella texten till denna felkod är "Idle Air Control System" och är så generiskt att det inte går att använda den till mycket.

Här måste man in och läsa av BMW specifka felkoder.

Dessutom är det fullständigt meningslöst att försöka tackla ett IACS problem innan man ens försäkrat sig om hur fuel trims är och om de ens är aktiva samt åtgärdat ALLA tjuvläckor! Först när man gjort dessa saker så kan man gå på detta problem. Ibland är dessa ihopkopplade och ibland när man löser P0170 så löser man samtidigt P0505, men ibland gör man det inte.

Det är inte alltför ovanligt att tomgångsventilen ibland kärvar, gå trögt eller rent av fastnar i specifikt läge. Märker man att så är fallet demonterar man den och byter ut den eller rengör den (jag har lossat upp flera tröga tomgångsventiler genom att de får stå med lite WD-40 ett bra tag och sedan motionerar jag dem rikligt - hjälper alltid inte långa loppet men tillräckligt för att kunna gå vidare med diagnostiken jag höll på med).

Problem med DISA och VANOS kan också göra att motorn är kraftlös och gå dåligt och ha dålig gasrespons. Har motorn SAI (Secondary Air Injection) system så kan det också ställa till problem om backventilen kärvar. Och mycket mycket mer... :-)

Men problem med det elektroniska gasspjället kan också ställa till problem. Du har en så kallas M52TU motor som är ett mellanting mellan M52 (föregångaren) och M54 (efterföljaren).
M52TU har exempelvis ett returbaserat bränslesystem där bränsletrycksregulatorn skickar tillbaka oanvänt bränsle (medans M54 har ett returnless bränslesystem).
M52TU har DISA men inte M52.
M52TU har VANOS även på avgassidan men inte M52.
M52TU har en elektroniskt styrd termostat men inte M52.
M52TU har MDK (Motorische Drosselklappe) vilket innebär att det fortfarande är en gasvajer mellan gaspedal och gasspjäll, men gasspjället läser bara av gasvajerns position och själv bestämmer sedan med en elektrisk motor hur mycket gasspjället ska vara öppet.
M54 har throttle-by-wire det vill säga gaspedalen är helt elektronisk och gaspedalens position avläses och skickas sedan till EDK (Elektronische Drosselklappe) som tar denna information tillsammans med mycket annat och med en elektrisk motor sätter hur mycket gasspjället ska vara öppet.
Visa användare
ProPro-medlem
12.498
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@David. : ASC, DSC, och ABS är förenklat sett bara olika funktionaliteter som ett och samma system (DSC) tillhandahåller.

ABS-systemet består av sensorer, en elektronisk styrenhet och en hydrualisk styrenhet (som styr trycket i bromsledningarna till varje bromsok). När ABS även innehåller ASC så är gasspjället även delaktig.

ABS är en funktionalitet som ser till att inget hjul låser sig vid häftig inbromsning.

ASC (Automatic Stability Control) är en funktionalitet som hjälper till att få bättre fäste med bakhjulen om ett eller båda skulle börja slira. Om ett bakhjul börjar slira så går ASC in och nyper till dess bromsok och på så sätt kan man säkerställa att en viss drivkraft går över till det andra bakhjulet (öppna differentialer har den nackdelen att drivkraften fördelas till de hjul som snurrar snabbast vilket ju inte är bra då ett bakhjul börjar slira), om det andra bakhjulet börjar slira så stryper nu gasspjället motoreffekten.

DSC (Dynamic Stability Control) är lite mer avancerat och kräver mer sensorer (yaw/pitch/roll, rattutslagssensorer och lite annat). Du kanske har detta, tror det blev standard på E39 för årsmodell 2000 eller däromkring. Om du har det så bör det sitta ett Bosch DSC III 5.7 system där.
Det känner av om bilen håller på att tappa greppet (tex om bakvagnen börjar tappa fästet och håller på att resultera i en sladd) - då går systemet in med både gasspjäll och nyper åt ett ellera flera bromsok för att stabilsera och styra upp bilen.

Men fullt möjligt att endast ASC funktionaliteten strular. Säg det är ett problem med det elektroniska gasspjället - då kan man få ASC problematik med tänd lampa - men påverkar ju inte ABS funktionaliteten överhuvudtaget (och inte DSC funktionaliteten heller till stora delar).



Motorstyrenheten, motorstyrningen och DME är förenklat sett samma sak (för det vi pratar om här). Det är helt enkelt en styrenhet som kontrollerar allt som har med motorn att göra.
DME sitter på högra sidan av motorutrymmet precis bakom fjäderbenstornet under ett plastlock.
(Där sitter ofta även ett gäng reläer som är relaterade till motorstyrningen).

DME är styrenheten som den gröna pilen pekar på i bilden här nedanför (har du en automatlåda så sitter det även en styrenhet för denna markerad med gul pil i bilden nedanför).
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
12.498
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@David. : Bara så jag förstår 100% rätt. När du säger att ASC lampan lyser i instrumentklustret, då menar du att den gula lampan med ett utropstecken inuti en triangel inuti en pil som går moturs lyser - eller hur?

Ser exakt ut som tredje symbolen uppifrån (i bilden nedanför) - eller hur?
Länk
Da
6
David.
523i E39 Touring-00
@bmw-slangen: Tack för all info och ja, det stämmer. Vet ej om jag lyckas dela filmen eller om du inte vill klicka på främmande länkar( vilket är förståeligt ) men i filmen är det just den lampan som lyser. En fundering jag har kring ASC är om det går att stänga av? Det sitter en knapp som jag tror ska stänga av den, men när mitt problem uppstår fungerar heller inte den knappen.

Mycket att ta in men för att sammanfatta det jag kunde/tänker göra hemma (utifrån era inlägg): Kolla kontakter, "Testa spraya kylspray på den och se om problemet försvinner.".

Vill helst undvika verkstad då det skulle blivit en billig bil, samt att det är kul(och oftast billigare (: ) att vara självgående och laga saker på egen hand. Men som du säger: att kasta delar på problemet blir dyrt i slutändan. Verkstan jag var på var en BMW-certifierad.

Min tankegång just nu är att: Bilen går galant i 20 min. Om kylsprej funkar och gör så att problemet försvinner lämnar jag in ABS/ASC enheten hos innosund ( som nusnas rekommenderade). Ifall det löser huvud problemet (ASC lampan som gör så att bilen inte går att köra) kan jag tillverka en rök maskin ( en färgburk med två slangar ) och försöka lösa P0170. Känns konstigt att den går så pass bra även fast den drar tjuvluft. Har bara erfarenhet från mopeder.

Ifall kylsprej inte gör någon skillnad blir tillvägagången svårare. Ska jag gå till samma verkstad igen och potentiellt få samma diagnos igen och rekommenderas att byta gasspjället. Eller ska jag återigen prova ett annat begagnat (nytt original går inte då den kostar nästan mer än hela bilen) eller en ny pirat-del?

Lite optimistiskt kanske men om en reparationen av ABS/ASC löser problemet. Förutom att motorlampan lyser vad är följderna på att köra runt med P0601 ?



Hm okej det är bara ASC-lampan… då kanske det inte är abs enheten… du sa att du köpt ett nytt gasspjäll. Det är inte så att det måste kodas in eller ”giftas ihop” med bilen?
Visa användare
ProPro-medlem
12.498
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja... :-)

En billig bil är oftast billig av en anledning :-)
Ju billigare bil, desto mer ska man lägga undan för reparationer.
Att lägga 10-15 KSEK på en 10 KSEK är inga konstigheter - tvärtom.
Jag ser det bara mer naturligt.
Men håller med - man måste lägga pengarna på rätt ställe!

Här finns dock massor man kan vinna på om man kan göra mycket själv!
Är felen och problemen av den enklare sorten så kan man få ned kostnaderna rejält.
Byta bromsar, stötdämpare, service, fixa lite läckande packningar, se över kylarsystemet, lampor, byta lite trasiga delar till bättre begagnade - finns tokmycket (var så jag började med min E34 535i).

Så förstår precis vad du är ute efter!
Detta koncept fungerar dock bara på äldre bilar - modernare bilar (efter runt 2010) är mycket mer komplicerade och kräver mycket mycket mer investering i systemförståelse, tid, kunskap och elektroniska diagnostikverktyg - såpass mycket att de flesta inte klarar av det (då de inte är beredda att göra denna massiva investering).



Vad många blandar ihop och ofta sätter ett likhetstecken emellan är att "skruva" och att "felsöka".
Det är två HELT SKILDA saker (både kompetensmässigt och verktygsmässigt).
"Skruva" är förenklat byta delar där du vet vad som ska bytas och endast byte krävs ("mekaniker").
"Felsöka" är förenklat att hitta vad som ska bytas samt utföra olika icke-mekaniska operationer ("tekniker").

Jag ser otroligt många som är rejält kunniga inom "skruva och laga", men i princip inte en kotte kan felsöka en glödlampa (än mindre äger ens en multimeter).

För att underhålla en bil så behöver man båda yrkesgrupper.



Med "BMW-certifierad" gissar jag att det är en auktoriserad BMW-återförsäljare/verkstad.
Det betyder tyvärr numera ingenting när det gäller kompetent felsökning (det är lika mycket gissningslek på vissa av dessa verkstäder som ute i hobbygaragen).

Så av den anledningen uppmanade jag för en "BMW-specialiserad" (och inte "BMW-certifierad").
Dessutom så är det viktigare att de är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (detta är något HELT annat än vanlig lagning och skruvning som normalt sett görs på en verkstad).
Visa användare
ProPro-medlem
12.498
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Absolut! Hemmagjorda rökmaskiner fungerar finfint! Så kör på det!
Du måste även kombinera detta med att kunna läsa ut grundläggande värden.
Det behöver INTE vara något fancy nu i början - det räcker med en billig OBD II Bluetooth dongle och en app som Torque (eller motsvarande). Alla de värden och grafer du såg innan var faktiskt tagna med en sådan setup.
Kombinera även detta med att läs på lite om hur ett motorstyrsystem liknande ditt fungerar - vad betyder de där fuel trims, vad betyder upstream syresensorns värde, vad betyder downstream syresensorns värde och lite annat grundläggande.
När man sedan är mogen kan man gå till lite mer avancerande diagnostikverktyg som kan läsa och hantera BMW specifika felkoder men framförallt kan gå in i de olika system samt utföra olika uppgifter.

Ett motorstyrsystem på en modern bil är extremt bra på adaptera sig för förändringar, defekt eller fel som förr eller senare uppstår. Så inga konstigheter att bilen går bra trots exempelvis tjuvluft (motorstyrsystemet kompenserar för detta och det är därför du inte märker något). Äldre bilar och mopeder har inte dessa "kompensationsstyrsystem och algoritmer" och därför märker man mer fysiskt av när det inte fungerar så bra.
Visa användare
ProPro-medlem
12.498
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, byter man gasspjäll måste man alltid nolla adapteringsparametrarna i DME!
Annars så sitter ju DME och kör med adapteringsparametrarna från det eventuellt defekta (iallafall annorlunda) gasspjället. Detta antog var gjort!


@David. : Aha, nu får jag fram filmen! Nä, var bara mitt gamla Chrome, Windows 7 och Adblocker som gjorde att inget dök upp (så tänkte att det hade tagits bort eller inte publicerats ännu eller något i den stilen).

Ok! Men då pratar vi om samma lampa :-)
Och just att det bara är ASC-lampan får mig att höja gasspjället till en högre grad av misstanke. Men samtidigt så kan man inte helt utesluta styrenheten (då det kan bli fel där som bara påverkar ASC-funktionaliteten men är ganska osannolikt). Eller en avgnagd kabel någonstans, eller en ärgad kontakt, eller en dålig jordanslutning, yada yada yada...

Här är dock kritiskt att du kan läsa ut BMW specifika felkoder!
Vi bara svamlar omkring i mörkret annars (som att jaga älg i mörkaste Småland på natten med en ögonbindel)....

Här kommer vi tillbaka till skillnaden igen att "meka" och "felsöka".
Helt olika kunskaper, helt olika verktyg, helt olika approcher, helt olika tankesätt och mindset inom dessa två yrkesgrupper.

Din grundidé med bilen är helt rätt och jag gillar den - jag skulle fokusera på att göra så mycket själv (oftast blir det dock begränsat till meka och serva och byta enklare saker - men det är en stor del av det hela) men sen kommer du att stöta på en eller två saker som du måste lämna iväg och då får du helt enkelt göra det. Men på det stora hela har du vunnit ändåså.

P0170 tycker jag definitivt du ska börja med att jaga vidare på egen hand!
ASC så bör första steget vara att läsa ut BMW specifika felkoder.
P0601 är lite otäck men en noggrann visuell inspektion av DME styrenhetens kontakter och dess omgivning är en bra början.
Visa användare
ProPro-medlem
12.498
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kom på några tillägg.


Innan du gör några ändringar, läs ut vad dina fuel trims är.

Dels är detta mycket viktigt om du går vidare med rökmaskin och sökande efter vakuumläckor men även byte av gasspjäll och nollställningar av adapteringsvärden och alla andra ändringar. Det är i nuläget din enda möjlighet att kvantitativt bestämma hur de ändringar du gör påverkar motorstyrsystemet (bara för att felkoden försvinner eller lampan slocknar betyder inte att felet är åtgärdat).

Speciellt viktigt är det vid jakten efter P0170 då vi MÅSTE veta om det är positiva eller negativa fuel trims som är problemet. Hur man felsöker (och vilka komponenter som oftast är usual suspects) är TOTALT HELT olika beroende på om det är positiva eller negativa fuel trims.

Därför är det ett absolut måste att få ut fuel trims! Det är ett måste! Ett absolut måste!

Det är dock jättenkelt att läsa ut dina fuel trims.
Starta bilen och låt den stå på tomgång (låt motorn vara, eller bli, driftsvarm för enkelhetens skull).
Koppla in valfri OBD Bluetooth dongle och dra igång lämplig app (tex Torque).
Kolla vad STFT1 (Short Term Fuel Trim Bank 1), LTFT1 (Long Term Fuel Trim Bank 1), STFT2 och LTFT2 har för värden.
Short Term ska variera runt nollan och används av motorstyrsystemet för att växla fram och tillbaka mellan mager och fet blandning.
Long Term används för att kompensera för avvikelser och defekter och det är denna som slagit i taket (så du bör ha ett stort positivt eller negativt tal här typ +15 eller -15 eller däromkring).

Är egentligen long terms (LTFT1 och LTFT2) som är mest intressanta men kolla ändåså så att short terms inte har något rejält avvikande värde.
Visa användare
ProPro-medlem
12.498
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hade ASC varit ett helt separat system utan någon koppling till gasspjället så hade jag bara låtit det vara (och felsökt allt annat).
Problemet är att ett defekt gasspjäll kan ju exempelvis påverka tomgångsregleringen (exempelvis det kanske hamnar i olika lägen varje gång det stänger vilket gör att tomgångsmotorn måste kanske göra alltför stora kompensationer och därmed får du P0505 och bilen blir svårkörd).
Det kan ju vara så att det är gasspjället som värms upp efter ca 20 minuter och börja sluta fungera korrekt!
Du fick dock ändrat beteende vid byte av gasspjäll.
Det kan vara som så att de andra felen (som vi är ganska säkra på finns där) nu blev mer framträdande när ett mer korrekt gasspjäll används, vi ska också ha i åtanke att gasspjällets adaperingsparametrar inte har nollats.
Gasspjäll och tomgångsmotorn samspelar med varandra (exempelvis de första ca 15% av din gaspedalrespons hanteras normalt sett av tomgångsmotorn och inte av gasspjället).

Men samtidigt har vi en otäck felkod på DME som kan indikera att det är ett fel där som kan göra bilen svårkörd.
P0601 betyder helt enkelt "Internal Control Module Memory Check Sum Error". Det innebär att någon data är korrupt inne i styrenheten eller att styrenheten uppfattar det som så av någon anledning (kan vara glapp, kan vara skadade komponenter, kan vara någon varit och fipplat där inne, kan vara bit flips from kosmiska strålningar, kan vara vadsomhelst)...

Du kanske har ett defekt gasspjäll, värmekänslig defekt ABS/ASC/DSC-styrenhet, defekt tomgångsmotor, multipla tjuvluftsläckor, dassigt DISA, defekt bränsletrycksregulator, defekt MAF och en defekt DME - allt på samma gång. Fullt möjligt... Jag har sett (nästan) den mängden multipla fel förr... Fast oftast efter ägaren bytt ut delar till sämre eftermarknads och adderad två-tre fel i processen... :-)

Det är just här man behöver vara extremt metodisk och systematisk i sitt felsökande, samt vara rätt rustad både kompetensmässigt och diagnostikverktygsmässigt sett.
Visa användare
ProPro-medlem
12.498
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det hade varit bra att försöka separera problemen lite och arbeta på dem var för sig.
Du har ju en M52TU och därmed sitter det fortfarande en gasvajer.
Du skulle faktiskt kunna prova att koppla ur gasspjället och se hur det beter sig.
Främst då undersöka om den fortfarande går extremt ryckigt och näst intill okörbart, eller beter den sig bättre?
För om den är någotsånär körbar då, så kan man fokusera på att lösa P0170, P0505, P0601 och varför inte P1622 när man ändå håller på. När dessa är lösta så kan du fokusera på gasspjället - för alla problem kring körbarhet och motorgång är isåfall uteslutande centrerat kring gasspjället. Man kör den vanliga divide-and-conquer metoden helt enkelt.

Vet dock inte om urkoppling av gasspjället fungerar för detta som vi försöker göra här.
Motorstyrsystemet kommer att reagera på två olika sätt och gå in i ett av följande två limp modes - vet inte vilket den kommer att göra:
Limp #1 : Den att låta dig köra som vanligt och gasspjället styrs nu direkt av gaspedalen (EML och ASC lamporna kommer såklart att vara tända).
Limp #2 : Den kommer att drastiskt begränsa bilens hastighet (v_max blir typ 30-40 km/h) och motorn varvtal till typ max 1000 rpm.

Men värt att prova och se hur den reagerar (då det inte längre finns någon elektronik inblandad och allt är mekaniskt).
Visa användare
ProPro-medlem
12.498
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@David. : Angående ASC-knappen, det står specifikt "ASC" på knappen?

Isåfall har du bara ASC (och inte DSC) - jag trodde DSC var standard på alla modeller på E39 för de sista åren - men hade uppenbarligen fel.

Men det är bara positivt då det är ett enklare system med färre sensorer och styrenheter som kan gå sönder :-)


Nja, om du kollar i din instruktionsbok så när du stänger av ASC-systemet så tänds symbolen i instrumentklustret :-)
Så den där symbolen i instrumentklustret lyser antingen när det är ett fel i systemet (och således deaktiverat) eller om föraren stängt av det medvetet med ASC-knappen :-)
Symbolen blinkar när det är aktivt och reglerar motoreffekt och bromsverkan.

Men kort och gott, ASC-systemet är deaktiverat i nuläget (pga ett detekterat fel).



@David. : Eftersom du bara har ASC och inte de sen senare version som jag trodde så blev jag lite nyfiken/fundersam.

Fråga 1 : Din ABS/ASC-styrenhet sitter på högra sidan av motorutrymmet (ovanför grenrören) - eller hur? Är ganska säker på det, då de ändrade detta från modellår 1999 och framåt (om jag minns rätt).
Det bör se ut något i den här stilen med en extra tjock svart elektronisk styrenhet (med kontakten i nederkanten) fastskruvad på den silvriga hydraulenheten:
Länk

Fråga 2 : Hur beter sig egentligen din ABS-lampa?
Normalt beteende är att (när du vrider tändningen till läge II) så ska den lysa en kort stund och sedan slockna.
Lyser din ABS-lampa varje gång du vrider tändningen till läge II?
Och ABS-symbolen i instrumentklusrtet har aldrig tänts - det är bara ASC-symbolen som konstant är tänd - eller hur?
Jag vill dubbelkolla att allt kring ABS iallafall verkar fungerar som det ska (för den där ABS/ASC-styrenheten är fortfarande en misstänkt).
Visa användare
ProPro-medlem
12.498
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Så för att summera kommer här min (egen lilla påhittade) punktlista:

#1 : Gör visuell inspektion av främst kontaktdon på DME och termostat (men gärna även gasspjället)
#2 : Mät upp motståndet på termostaten
#3 : Läs av dina fuel trims (på tomgång med varm motor)
#4.1 : Kolla beteendet på ABS-lampan
#4.2 : Kolla med kylspray/tryckluft/<något kylande> på ABS/ASC-styrenheten (såfort lampan tänds) om det ger någon typ av effekt - om det gör det så har vi identifierat ETT fel iallafall (och kan fokusera på de övriga) lite bätte
#5 : Koppla ur gasspjället och se vilken limp mode den lägger sig i samt undersök hur tomgång samt körbarheten påverkas av detta
#6 : Beror på vad som framkommer i de fem första punkterna...
Da
6
David.
523i E39 Touring-00
Hej, läste igenom allt ganska snabbt. Jag har inte tid att svara utförligt just nu(gå och dubbelkolla med bilen). Men ja det står specifik "ASC" på knappen.

Svar 1: Ja, bilden du skickade ser (från mitt minne) identisk ut med mitt motorrum.

Svar 2: Det men "tändningen till läge II" är jag osäker på (återkommer) men ABS har aldrig lyst under färd. De enda lamporna som lyst under färd är motorlampan samt ASC lampan.

Jag har en "FOXWELL NT200E" och jag är ganska säker på att det var positiva fueltrims (ska dubbelkolla detta).

Förresten vad menas med "Bmw-specifika felkoder" och vad krävas för att komma åt sådana?
Och hur fixar man det med adapteringsparametrarna i DME?

@Bmw-slangen: "Nja, om du kollar i din instruktionsbok..." den är på tyska ha ha, men nu vet jag vad som menas med tänd ASC lampa!

Det kan vara värt att notera att under filmens gång höll jag full gas. Så den verkar vara i "Limp #2 " som du kallade det.

Återigen tack till alla för bra info! Återkommer.


Visa användare
ProPro-medlem
12.498
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tysk manual - been there done that! :-)
Manualen till min E34 535i var på tyska (då den var importerad från Tysklad från början). De flesta orden var ju inget som min skoltyska precis hade innehållit. Men med åren blev jag bättre och bättre (fast nu har det vänt och jag är lika dålig som jag var då).
Vi ska tänka på att detta var när Internet precis blivit mer populär än Netscape och Google och AltaVista var exakt lika stora! :-) Men det gick att söka och snoka runt... Värre var det på 80-talet och början av 90-talet! :-)



Foxwell NT200E fungerar precis lika bra som den enklare OBD BT dongle och app jag nämnt tidigare.

Notera att för många generiska OBD-felkoder så lagras en freeze frame tillsammans med felkoden.
Denna freeze frame innehåller ett gäng väsentliga motorparametrar och vad deras värden var när felkoden sattes.
Har du tur så är det en freeze frame på din P0170 felkod.

Här är ett exempel på en freeze frame:
Länk
Jag kan se att LTFT är på hela -10% och varvtalet var runt tomgång.
På 0.314 sekunder har jag här alltså skaffat mig en direction för fortsatt felsökning!

På liknande sätt kunde du också gjort (om den lagrades), du kunde på 0.314 sekunder se positiva fuel trims och kanske dessutom på låga varvtal och direkt börja misstänka tjuvluft! Men man måste vara medveten om att det finns andra orsaker till höga postiva fuel trims, men tjuvluft är extremt vanligt på M5x-motorer så därför börjar man där och åtgärdar allt man hittar och verifierar sedan att fuel trimsen gått ned till nära 0.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.