AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
214

Uppdatera ny styrenhet till bränslepumpen?

Ställer frågan här istället för i 1-serien, då dessa enheter borde finnas i fler modeller.

Jag har en 116d 2011, alltså en E87, och styrenheten till bränslepumpen har gått sönder.
När jag kollar på en ny på sidor som Trodo, Skruvat mm står det på flera styrenheter (men inte alla) att ”Styrenhet/mjukvara måste ställas in/uppdateras”.
Tex den här:
Länk

Finns det nån här som vet om det måste göras oavsett om jag köper budget/originalkvalitet/begagnad?
Och vad kan en sån uppdatering tänkas kosta?
Visa användare
ProPro-medlem
12.498
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Yes, generellt sett gäller att för att vara säker på korrekt funktionalitet och att inga långvariga skador uppstår så ska EKP (elektroniska bränslepumpstyrenheten) programmeras.

Systemet är uppbyggt som så att motorstyrenheten skickar ut på PT-CAN bussen kontinuerligt hur mycket bränsle som den uppskattar att motorn behöver just för tillfället.
Bränslepumpstyrenheten sitter och lyssnar på PT-CAN bussen och tar i sin tur emot denna begäran och översätter det sedan till vilken duty cycle (om den ska gå på tex 50% eller 80% av sin fulla kapacitet) den ska driva bränslepumpen för att möta behovet som motorstyrenheten begärde.

DME/DDE (motorstyrenheten för en bensin- respektive dieselmotor) har specifika parametrar och karaktäristikkurvor inprogrammerade för att kunna skicka korrekt begäran just den motor som den ska styra.

EKP i sin tur har också specifika karaktäristikkurvor inprogrammerade för just den typen av bränslesystem som den är tänkt att arbeta med. EKP kan även sätta sätta bränslepumpen till ett specifikt varvtal (och utnyttja detta i sina karaktäristikkurvor för att översätta begäran till faktiskt korrekt flöde) då EKP kan faktiskt mäta bränslepumpens varvtal och använda det som en återkoppling.

Du ska tänka på att samma EKP används i både bensin- och dieselmotorer. Dieselmotorer har exempelvis andra krav på lägsta tillåtna bränsleflöde då diesel används även för att smörja och kyla högtryckspumpen.

Tänk också på att en eftermarknadsbränslepumpstyrenhet från ett icke-högkvalitativt märke ofta orsakar mer problem än man hade innan. Detta gäller speciellt sensorer, elektromekaniska enheter och elektriska styrenhet (men mer och mer även helt mekaniska delar). Så håll er borta från Kinesium om ni vill ha ett friskt sinne!
Visa användare
ProPro-medlem
4.969
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, man "gifter in" den styrenhet man köper med NCS-Expert, som ingår i ett Inpa-kit.
Länk
Jättelätt att göra, jag har lathund. Det tar max 5 min.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
BMW-slangen-Tack så jättemycket för ditt långa och förklarande svar ??

Ola-ska kika på ditt Inpa-kit ??

Jag har köpt en ny enhet från bildelsbasen med rätt originalnummer. Kan jag köra bilen innan den programmerats om, åtminstone till verkstan om vi inte köper ett Inpa-kit och fixar det själva?
Ber om ursäkt för frågetecknen, jag hade lagt in smileys men det blev frågetecken. Lyckas inte redigera bort dem…
Visa användare
ProPro-medlem
4.969
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Huruvida bilen går att köra med okodad EKP vet inte jag tyvärr men sannolikt inte helt bra.
grejer är på väg, med lite tur framme imorgon.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
12.498
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är heller inte säker (speciellt inte då det gäller diesel här).

Men det borde ju inte vara några problem tycker man ju.
Man tycker det borde finnas någon typ av säkerhetsmarginaler eller en någotsånär safe default setting och att det är på längre sikt och knepiga corner cases som man garderar sig emot.
Men än en gång - vet inte med säkerhet...
Nu har jag beställt ett inpa-kit av Ola, så bilen kommer inte köras alls innan den är kodad.
Den nya enheten är också på väg, så i helgen ska vi försöka få till det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.