AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
252

Ovanligt bra avgasvärden på besiktningen idag

ee
20
eeesh
728iA -99
Z3 Coupe 2.8 -98
320i cabrio -99
Hej! Jag hade besiktning idag och blev lite fundersam på dom perfekta avgasvärderna. Vanligtvis så brukar jag alltid ligga på gränsen till för höga värden på egentligen allt förutom lambdan. Det blir alltid att man tankar 1/3 Etanol samt 2/3 Bensin, sen ligger jag på tvåans växel på motorvägen nöter i säkert 20min för att åka raka vägen till besikngen. Jag stänger inte ens av bilen när jag väntar för jag är rädd att katalysatorn ska hinna svalna. Ändå är det typ 50/50 att avgaserna är godkända, särskillt på vinterhalvåret.

Men idag för första gången någonsin så fick jag 0,0 på alla värden förutom då lambdan som är 1,03. Är det ens möjligt att det kan vara så bra värden plötsligt från ingenstans? Jag har inte bytt katalysator eller gjort några större ingrepp sen sist. Eller är det deras utrustning som är trasig? Eller har jag en mini avgasläcka som gör övriga värden perfekta?

bild: Länk

Bilen är en Z3 2.8i

Vore kul att veta vad detta beror på och slippa detta besiktningslotteri varje år. Har ni några teorier? 🙂
Visa användare
ProPro-medlem
12.497
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
HC på 0 ser mysko ut måste jag säga.

Det ser mer ut som en typiskt kontroll där man använder elektronisk miljökontroll.

Då slopar man både CO och HC (mäter endast CO2500 samt Lambda) och att få 0.0% på CO2500 är inget svårt (min E30 323i från 1985 hade CO på 0.2% och då ska man tänka på att dess gränsvärde är 3.5%).

Men...

(1) Ovanstående görs bara på bensindrivna personbilar från och med fordonsår 2002 - vilket inte din bil är.

(2) När man gör ovanstående brukar man inte ens ha med posterna CO och HC på protokollet.
Fast kanske programmet som används här skriver ut dessa poster ändåså och när inga värden kom in så skrev ut den 0 (allt beror på hur programvaran är skriven).
Det varierar från besiktningsföretag till besiktningsföretag om endast de anmärkningsgrundande posterna är med i protokollet eller alla.

(3) Det står inget om OBD, står isåfall alltid "OBD antal felkoder : 0" och "OBD självtester : Genomförda" eller liknande på protokollet. Jag menar utifall de råkade av misstag koppla upp OBD-avläsning till din bil och bilen faktiskt svarade tillbaka (då det är en -98 så finns det väl en möjlighet den stödjer OBD - det var någonstans här runtomkring iallafall).

Såhär om man får gissa så verkar det som att den av misstag tolkades som en bil som skulle behandlas som en elektronisk miljökontrollerad bil men blev någon fnurra på tråden nånstans :-)
ee
20
eeesh
728iA -99
Z3 Coupe 2.8 -98
320i cabrio -99
Nja, Jag kollade på när dom tog avgastestet i en såndär maskin utomhus. Jag kollade på skärmen där alla värden står, var lite svårt att tyda vad allting var men raden med lambda(λ) började på 1,04+ för att sedan gå ner mot 1,034 när han gasade på. Sen avgrundade han ner mot 1,03 på protokollet antar jag.

Omöjligt att han skulle ha kopplat in sig med ODB då jag ej har ODB2 bort utan endast där äldre 16-pin kontakten under huven.

Dessutom kollade jag på i bakgrunden när han utförde besiktningen. Ingen sladd/kontakt/dator hade han med sig förutom då sin mobiltelefon.

Ah men vi kan iallfall konstatera att det verkar lite skummt. Han kanske bockade i fel i sin mobil...
Visa användare
ProPro-medlem
12.497
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, misstänkte din bil bara hade det där äldre runda uttaget (så noll risk att man av misstag så att säga läste av OBD).

Jag gissar också mer på något blev fel i värdeöverföringen, datorprogrammet, behandlingen, konfigurationen eller någonstans där omkring :-)

EDIT #1 : Det där med OBD och elektrisk miljökontroll... Glömmer då och då att de ändrade detta för ett antal år sedan...
Förut så gällde TSFS 2010:84 där avgasmätningar på tomgång kunde ersättas av OBD-felkodsutläsning.
Men i samband med att TSFS 2017:54 trädde i kraft ändrades detta och nu görs avgasmätningar BÅDE på tomgång och förhöjd tomgång på alla personbilar (och man får underkänt om det är över gränsvärdet). Notera att i samband med denna ändring så höjdes gränvärdet för HC från 100 ppm till 200 ppm.

Ja, att få HC=0 är mycket suspekt (låga CO och CO2500 är dock inga konstigheter och även båda på 0 är inte helt osannolikt).

Mina CO och CO2500 på min E87 120i 2006 brukar ligga på 0.1 eller 0.0 men det registreras alltid något på HC.
Exempelvis 2013 hade jag CO=0.0, CO2500=0.0 samt HC=8.
Sen kom en period då CO och HC inte kom med i protokollet.
Men 2019 hade jag CO=0.0, CO2500=0.0 samt HC=16.
I år hade jag CO=0.0, CO2500=0.0 samt HC=6.

Men ett HC på 0 har jag aldrig sett (vet ej hur det ser ut på de här "ultramoderna grön-blåa SOW Smartphone-On-Wheels").

EDIT #2 : Noterade att på besiktningsprotokollet från 1997 på min E30 325i 1989 så hade man fyllt i för hand CO mätvärde på 0 samt HC mätvärde på 4. På besiktningsprotokollet från året innan så var det ifyllt för hand CO mätvärde på 0 samt HC mätvärde på 0!
Så får ändra mig och säga att jag har sett det... Men här snackar vi om 28 år gamla handskrivna protokoll på en bilmodell där endast CO var kravställt (denna hade samma gränsvärde som min E30 323i 1985).

EDIT #3 : Och nu hittade jag ett besiktningsprotokoll från 1999 på min E34 518i 1993. Där uppmättes CO=0.0, CO2500=0.0, HC=0 samt Lambda=1.02 det vill säga väldigt likt det eeesh fick nyligen! Året efter var det HC=4 och året därefter så var det för mycket läckage på avgassystemet så inga mätningar utfördes. Kanske det är något begynnande avgasläckage som ger sådana positiva siffror (och alltid i kombination med lite extra syreöverskott)? Nu brukar de vara riktigt duktiga på att höra avgasläckage, men om sonden kanske hamnar på något speciellt sätt precis vid ett litet mindre avgasläckage så kanske det kan påverka mätningarna i denna riktning? Bara vilda gissningar nu från mig, så det ger inte så mycket...
Fast efter avgassystemet årgärdats var HC fortfarande nere på 2, sen 13, 24, 8, 28, 1, 28, 89, 18, 19, 21, 21 och sen trillade fjäderbenet loss vid besiktningen...

Jag ger upp... Det där HC-värdet verkar ju mer vara en stokastik variabel...

Just HC-utsläppen är ju teoretiskt sett som lägst vid den stökiometriska punkten, men lambda 1.03 indikerar en (dock svag) lutning åt det magra hållet och ju mer man rör sig åt det hållet (dvs från 1.00 och upp till 1.20) desto mer ökar HC och O2 i avgaserna.
ee
20
eeesh
728iA -99
Z3 Coupe 2.8 -98
320i cabrio -99
bmw-slangen intressant läsning, ja lite som du säger, det känns att få bra avgasvärden kan vara som ett slumpmässigt lotteri ibland.

Ja alltså det jag är inne på är att förbränningen är varken fett eller mager men syreöversköttet beror på något litet smygläckage som drar in luft nånstans på vägen och "bankar" ut avgaserna. Nu vet jag inte hur mycket ett högre lambdavärde med 0,03-0,04 påverkar HC och CO i praktiken.

En gång besiktigade jag en bil som hade mega läckage i avgassystemet och lamdan låg på 1,20-1,30. Då blev också alla övriga värderna 0,0.

Sen så undrar man ifall det är den höga andelen av etanolen som manipulerade värderna? jag häller alltid in cirka 25-35% etanol i alla mina bilar inför besiktning just för att ibland det är enda sättet dom ens kan gå genom. När man läser lite forum så verkar vissa påstå att för mycket etanol kan dra upp lambdavärdet, och sänka dom resterande värderna något?

Aja jag är iallfall nöjd att den gick genom, snart är det dags för nästa huvudverk då jag ska besiktiga 2 av mina andra skrothögar :)

Visa användare
ProPro-medlem
12.497
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det bör vara på mer kraftigt avvikande lambda (mer åt 1.10-1.20 hållet) som man först kan vara säker på en korrelerad ökning av CO och HC (då det alltid finns mätosäkerheter).

Angående mätosäkerhet så verkar mätosäkerheten för just CO vara runt 0.1%, vilket är en av anledningarna varför Naturvårdsverket förslag till att skärpa CO 2500 gränsen från 0.3/0.2% ned till 0.1% sköts ned.

Jag tror att vi (även jag) överanalyserar innebörden av de mindre variationerna i de årliga avgasmätningsvärden vi får. För detta krävs att man har mycket bättre koll och minimerar antalet variabler som påverkar mätresultatet (samt även dess osäkerhet).

@eeesh : Men brukade du ha (utan etanol) så höga värden på CO, CO 2500 och HC?
Du nämnde att du är upp mot gränsvärdena 0.5% och 0.3% för CO respektive CO 2500 - stämmer det?
Hur högt ligger du på HC? Där har ju gränsen höjts från 100ppm till 200ppm - ligger du fortfarande nära 200ppm gränsen?
Det indikerar ju på att något riktigt stämmer, men samtidigt kan det vara så "enkelt" som att katalysatorn inte längre är lika effektiv som den var en gång i tiden.
ee
20
eeesh
728iA -99
Z3 Coupe 2.8 -98
320i cabrio -99
Katalysator på Z3an bytte jag år 2020 pga att den rasade invändigt och började skrammla, ingen original från BMW utan tog en universal med bra recenssioner och bad min mekaniker svetsa in den. Nu vet jag inte riktigt vart jag lagt gamla protokellen, men sen dess har jag haft 2-3 besiktningar kanske.

edit hittade dom, här är resultat med nya katalysatorn:

En av besiktningar så CO2500 för högt men resterande värden inom maxgränsen. Bilen gick ej genom. Denna besiktningen gjordes på sommarhalvåret.

CO2500 0,5 (0,3)
CO 0,0 (0,0)
HC 28 (200)
Lambda 1,02 (0,97-1.03)

Sen ombesiktning inom 1 vecka med en skvätt etanol och inga fysiska ingrepp eller reperationer på bilen.

CO2500 0,1 (0,3)
CO 0,1 (0,5)
HC 41 (200)
Lambda 1,01 (0,97-1,03)

En annan gång vet jag så var alltihop för högt. Just denna besiktningen kommer jag ihåg att jag tankade ingen etanol samt att det var i februari eller januari och det var -15 grader ute när jag besiktade bilen. Jag varmkörde så hårt jag kunde i säkert 30+min innan jag åkte raka vägen till besikningen och lät bilen stå igång på vänteparkeringen(pga att katalysatorn inte ska hinna svalna) innan besiktningsmannen tog den 5-10min senare. Sen tog besiktningsmannen o körde säkert 2-3minter runt området en sväng innan han parkerade vid avgasmaskinen och började testet. Då blev för följande resultat

CO2500: 0,5 (0,3)
CO: 0,5 (0,5)
HC: 267 (200)
Lambda: oläsbart på mitt papper pga bläcket blivit suddigt

dvs värderna var helt åt helvete

Efter det så gjorde jag ombesiktning cirka 10 dagar senare. Då hade det hunnit bli runt 0 grder ute. Jag gjorde återigen samma procedur med varmkörningen plus att låta bilen stå igång på parkeringen. Men denna gång tankade jag cirka 10liter etanol på 30liter 95oktanig bensin.

Då blev det följande resultat:

Co2500 0,0 (0,5)
CO 0,0 (0,3)
HC 101 (200)
Lambda 1,02 (0,97-1,03)

Och bilen gick genom besiktningen. Inga fysiska reperationer hade gjorts på bilen mellan besiktningen förutom då slänga i 10l etanol.

Man börjar ju fundera på om spöken existerar trots allt?

Man undrar hur egentligen hur viktiga dessa avgastesterna egentligen är och hur mycket stämmer dom där sittrorna med det verkliga livet? Jag menar, om jag sätter mig och kallstartar bilen på en morgon som denna när det är 3 grader ute. Sen ska åka iväg till IKEA som ligger 20km bort och handla lite grejer. Om jag nu kör lugnt utan att brassa som en biltjuv på så kommer aldrig min katalysator upp i dessa arbetstemperaturer, varken påväg dit eller hem. Då kommer bilen ändå ha helt andra avgasvärden än på
dom fina teoretiska protokollen. Man blir ju bara less på sånt här trams dom hittar på...
Visa användare
ProPro-medlem
12.497
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det lutar på att det finns något som inte fungerar till 100% i din bil (när det gäller förbränning och avgasrening). Däremot så verkar felet vara mer åt det intermittenta hållet, då det verkar kunna variera kraftigt (dvs gå tydligt över gränsvärdena).

Bara som exempelvis CO på 0.5 och HC på långt över 100 är typiska siffror du har före katalysatorn (typiska värden är CO på 0.6% och HC på 120ppm före katalysatorn).

Du kan sätta detta i relation till exempelvis följande CO-värden som min E30 323i -85 fick för inte så många år sedan: 0.3%, 0.2%, 0.4%, 0.2% och 0.5%.
* Den har INGEN katalysator.
* Det är en 30 år gammal original M20-motor.
* Vi snackar old-school analog elektronik a la L-Jetronic
* Inga syresensorer eller återkoppling om hur bränsleblandningen blev (justerbar tändfördelare på blocket, justerskruv på luftvolymmätaren och en förbannat massa vakuumslangar där allt var 30 år gamla prylar och inget var justerat särskilt noggrannt)
* Jag hade dessutom monterat bort secondary air injection (som är till för att förbränna HC och CO i avgaserna).

Din katalysator fungerar nog alldeles utmärkt, felet är troligtvis längre upp runt själva förbränningen (och alla förberedelser inför alla förbränningshändelser).

Kort och gott, allt är nog inte riktigt som det ska med din motor... Den ska kunna göra bättre...

Avgasvärdena samt vad som mäts och bedöms är med avsikt satta som så att de inte ska verifiera de utsläppsnivåer som bilen typgodkänts med (det vill säga vad den teoretiskt sett är kapabel till). De är där för att första hand fånga upp motorer och avgassystem som är helt åt skogen (exempelvis man kör utan katalysator eller CO och HC värden är mer på nivåer från 1970-talet).

Kampen mellan EU-direktiv, nationella regelverk, remisser och synpunkter pågår ständigt.
Exempelvis har vi i Sverige valt att minska betydelsen av OBD.
* Du får inte längre underkänt om de inte får kontakt med bilen via OBD-uttaget (enda som behöver fungera är att Check Engine lampan tänds och sedan släcks när motorn startas).
* Du får bara underkänt på utlästa felkoder (P0001-P0499 samt P0650) endast om Check Engine lampan lyser också.
* Mätning av avgaser på tomgång dvs CO och HC återinfördes (förut ersatte den elektroniska miljökontrollen dessa men inte längre).

Kommer ihåg att Naturvårdsverket ville dra åt gränser och krav så att det mer liknande en certifieringsprocess varje år att bilen fortfarande hade de utsläppsnivåer som modellen typgodkänts med (exempelvis för att komma åt prcoedurer som Dieselgate och mycket annat). Vad de inte inser är den enorma komplexiteten och kostnaden det skulle innebära.
Vet att Naturvårdsverket ville ta bort kravet om att Check Engine lampan måste lysa. Det skulle alltså räcka med att någon av felkoderna P0001-P0499 samt P0650 var satta så skulle det leda till underkännande.
Naturvårdsverket ville även skärpa CO 2500 (kolmonoxid vid förhöjd tomgång) ned till 0.1% för Euro 4 och senare - vilket skulle betyda att min E87 120i skulle få det gränsvärdet. Problemet med att mäta så låga nivåer är mätosäkerheter och att fler och fler faktorer börjar spela större och större roll (och väsentligheten i testet måste börjas att ifrågasättas).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.