AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.279

Hyra bil på Sicilien?

ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Just bokat resa till Sicilien, landar i Catania. Tänkte hyra bil vid flygplatsen för att bila runt. Någon som har tips på bra firma att hyra ifrån eller vad att tänka på vid hyra av bil där? Ser att det skiljer rejält i pris mellan t ex Hertz, Avis eller mer lokala alternativ. Något alternativ man definitivt ska undvika?
Hej,
Något företag kan jag inte föreslå, men se till att dokumentera bilen noga när du hämtar ut den. Det finns äldre trådar här som beskriver erfarenheter och diverse försiktighetsåtgärder.
Någon fotograferar bilen från alla håll med betoning på befintliga skador. Någon annan tog bild på skadorna där även uthyraren finns med på bilden.

En son, som kom med sin familj till Florens med flyget vid midnatt, hade av förståeliga skäl inte riktigt samma förtänksamhet och åkte på att betala för en skada som funnits där från början.

/Lennart
Visa användare
8.499
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag ska prova autovia i sommar, från Catanias flygplats, priserna var vettiga och bättre än de flesta andra jag såg. Hoppas de håller nivån som de andra till ett lägre pris, men det är först efter jag vet det.

Tror det var Hertz jag hyrde från sist jag besökte Sicilien som försökte debitera oss för en tom tank trots att den var full, men de fick ge sig efter lite diskussion.
Visa användare
624
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Vi har hyrt bil här (länk) flera gånger i Italien,
Länk

Inga problem vad jag minns… Jo, en gång fanns inte modellen vi hyrt inne, vi fick då en finare bil till samma kostnad. Att ta foto på fordonet vid utlämning är standard. Har dock själv aldrig mött problem i det avseendet.
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Behöver man teckna alla tilläggsförsäkring som florerar? Har försäkring via mitt kort som täcker självrisker, klara man sig på det eller behöver man teckna hyrbolagens (svindyra..) försäkringar oxå.?
Visa användare
8.499
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag kör ett minimum av försäkringar. Jag har hyrt bil i 10-tal länder och aldrig behövt dem. Om jag skulle behöva det nu snart så har jag ändå plussat på att avstå dem, de kostar ju ofta samma som bilen.
Visa användare
624
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Svårt att ge råd i denna fråga eftersom alla är olika och har skilda förutsättningar.
Tänker dock själv i denna fråga som Grelle ovan och har aldrig betalt något extra.

Visa användare
8.499
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Försäkring är ju alltid bra, om den är gratis, men i alla fall den kostar så får man göra en egen värdering om det är värt priset. Det är ju ingen välgörenhet bolagen bedriver utan intäkterna från kunderna ska båda täcka skadekostnaderna, verksamhetskostnaden och vinsten som försäkringsbolaget ska göra.
Ma
1.243
Matthias
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Hyr ofta i Italien, har alltid använt sicily by car. finns i hela Italien och på sicilien utgår jag från. Inte så stora som Avis etc, men tillräckligt för att ha kontor nära de stora på flypl, vilket är en fördel. De har varit mkt bra att ha att göra med. Om man skall ha en massa försäkringar är som nämnts en fråga hur man bedömer risk. Men att fota bilen är ju enkelt. Köper/bokar man bil hemifrån vill de alltid sälja på dig fler eller dubbla försäkringar i kassan.
D.
30
D.E
i4 M50 -24
En läxa jag lärde mig för några år sedan i Italien är att det i vissa städer finns miljözoner som innebär förbud mot motortrafik mellan vissa tidpunkter. I vissa städer är skyltningen för detta ganska bristfällig vilket är som gjort för en riktig turistfälla. Blir du fotograferad i en sådan zon så är risken stor att du får böter hemskickat till Sverige. Har du mer otur har du dessutom passerat zonen flera gånger i jakt på en ledig parkering.
em
904
em3
M3 cab -03
Har också hela tiden en grav obehagskänsla för hyrbil, senast i Spanien nov. 2023. Vid uttaget påpekade jag några antal "revor" på en skärm, de ville knappt komma och titta, de fanns inte med på deras ikryssade ställen vid betalstället ( de hade en urförbannad kund i sitt kontor, som levde rövade om sitt case, inte direkt lugnande...). Inte bästa starten, jag tog noggranna bilder, men var såklart orolig.

Vid återlämnandet förklarade en juste representant att det inte var skador, det var bara "helt ytligt" och kunde poleras bort. Hela vistelsen fanns de där tankarna om grav tankning av mitt blottade kort.....

Nästa gång kommer jag inte att förbeställa en hyrbil, utan söka upp en lokal uthyrare utanför flygplatsområdet, "rent a wrak" eller liknande.....

em3
em
904
em3
M3 cab -03
.......eller åka ner i egen bil, kanske dyrare, men lugnare......

em3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.