AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
152

E46 Larmar när jag ska öppna med fjärren

Br
348
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Följande fel på en BMW 320cic -02

A: Bilen har stått still över vintern med underhållsladdning
C: Huv, dörrar och fönster är stängda / låsa
B: När jag öppnar bilen med nyckelns fjärr utlöses larmet (endast sirenen).
C: När jag togglar av/på med nyckelns fjärr stängs larmet av.
D: C-låset och larm fungerar sedan under en kortare tid (10 min) Står bilen längre upprepas problemet.

övrigt:
1. Clownnäsan (lampan i backspegeln) blinkar korrekt - inga avvikande intervall.
2. Drar jag säkringen 49 forsätter sirenen låta.
3. Drar jag säkringen 67 stängs både c-lås (fjärr), larm och siren av.

Hej,

Knepigt fel!

Min egen erfarenhet är att batteriet kan dö även om det stödladdas. Får nästan ett intryck av att stödladdningen ibland t o m kan orsaka döden.

Mät polspänningen , när batteriet fått vila 24h efter att du kopplat bort laddaren. Minst 12,5 V, helst 12,7.

Om du får fram tillfredsställande värden där, blir kanske först en ”norsk reset” och, om inte den hjälper, en felkodsläsning nästa steg.

BMW Scanner o/e INPA passar bra till våra gamlingar. :)

/Lennart
Br
348
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Tack för tips!
Batteriet är i bra kondition och hade 12,5V, Jag kollade sedan på INPA men såg inget fel där heller.

Däremot en intressant sak: Sirénen - som är kopplad till larmet - har egna batterier som laddas när bilen körs. (Tanken är att sirenen ska fungera även om tjuven försöker bryta strömmen)
I väntan på en ny siren (batterierna är inte tänkta att bytas) plockade bort luftfilterhållaren samt plåten nedanför och drog ut kabeln till sirénen. Jag återkommer när jag installerat den nya sirénen så får vi se om det fungerar. (Man kan ju diskutera nyttan med en sirén, det är ju inte precis så att folk går man ur huse med gaffel och jagar tjuvar när en bil larmar... Däremot att folk blir allmänt förbannade på falsklarm. )

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.