|
|
---|---|
![]() 2.662 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Har en E53 som jag har haft strul med. En hel del olika felkoder för motor. Till slut ordnade det sig efter byte av alla tändspolar, tändstift, lambda och läckande bälg. Har kört typ 100 mil efter det här utan problem - dock i gubbstil. I torsdags så gjorde jag en kick down och då började bilen misstända (cyl 6). Satte i reservspolen och bilen gick bra. Jag har under de senaste 6 mån upplevt bilen som lite "trög" som om någon har kopplat ett rep där bak och håller emot lite. Jag har också haft lite "dunk" från lådan speciellt om man motorbromsar och sedan ger lite gas igen. Växlingarna sker "mjukt" (så mjukt de kan efter 34 000 mil). Har inte haft några koder på lådan fram tills idag. Jag gjorde en ny kick down och bilen började gå orent. För första ggn fick jag ett meddelande i displayen "trans fail safe" och felkod misfire cyl 6 och en felkod på lådan: 000037 - Position encoder coupling / Gear monitoring 5 / Swithcing-hydraluic unit". Så ngt knas är det. Oljan är inte bytt under min ägo (13 år) då oljan är "life time ";):) Kan min misfire vara ett sätt i "trans fail" dvs skapa misfire så man måste stanna och därigenom "rädda" lådan? Eller är min missfire bara en slump? Vill inte tro det då den har gått bra sedan jag "fixade" det andra. Första ggn det hände var när jag skulle upp för Hallandsåsen - den lutar så lådan växlar ned till "3an" om du skall kunna hålla 110 km. Halvvägs så började den misstända. Efter en stunds vila gick den bra igen. Sedan funkade bilen ok tills för några månader sedan då den började strula mer och mer tills jag bytte det ovan. Har inte haft någon felkod tidigare på lådan utan idag var första ggn. Dock som sagt har jag upplevt lådan "seg" under en längre tid. Problemet dyker bara upp om jag belastar lite mer och inte vid vanlig gubbkörning. "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.