AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
895

Fått ett försäkringsbrev från MinMotor, är detta bra eller båg?

Visa användare
240
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Hej
Fick detta försäkringsbrev hem i brevlådan i dagarna från ett bolag som kallar sig "MinMotor". Detta brev ska vara en komplettering till din vanliga bilförsäkring. Denna försäkring skulle täcka te x ett motorhaveri upptill 25000 mil, vilket för min försäkring (If) är upptill 15000 mil. Man kan då få en ersättning upptill 50000 kronor. Samma gäller bränslesystem, bromssystem, växellåda, styrsystem och kylsystem.
Är denna försäkring legitim?? Om den är det så kan jag tänka mig den eftersom jag tänker ha bilen länge. Nykundserbjudande 199 kronor per månad sen 299. Har googlat på det och det står mycket positivt om dem, nio av tio nöjda kunder men tänkte höra med er om ni vet nåt om denna försäkring. Kolla länken.
Länk
Hej,

Jag har läst ca tio recensioner på Trustpilot. Av dem är ca nio positiva.

MEN - av dessa nio positiva finns bara EN som rör ett skarpt fall. Övriga handlar egentligen bara om bra villkor och en trevlig kundtjänst. Kanske inte så mycket att luta sig emot.

Läge för mer forskning, mao ….

/Lennart
js
1.858
jsn
i5 m60 -24
Lusläs villkoren så du förstår vad som täcks och inte täcks vid en ev skada / försäkringsärende. Exakt vilka skador som täcks, vad måste vara uppfyllt för att dessa skall täckas, vad är det för åtgärder / reparationer som ingår, vilka delar som används, mm mm. När det gäller försäkringar på äldre bilar, och ffa om försäkringen inte har funnits med sedan dag ett, så finns det hur många kryphål som helst som kan användas.
Visa användare
240
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Jag har läst dem. Står bl a att "MinMotor omfattar ej förbrukningsdetaljer som en del av ordinarie service samt slitagedelar som te x packningar, kedjor, lager, bromsskivor, bromsbelägg, remmar, gummidetaljer och även liknande omfattas ej". Packningar, lager, bromsbelägg, remmar osv kan jag godta men kedjor, förmodar att de syftar på kamkedja och det är ju den största anledningen till att jag är intresserad av deras försäkring.

Så om kamkedjan på min bil skulle gå av lr kugga över och pg a detta leda till motorras så tolkar jag det som att det inte omfattas av deras försäkring trots att de menar att det gör så men inte om man läser deras villkor. "Kund kan när som helst säga upp sitt paket, kunden förblir dock ansvarig för att betala för minst ett år". Det tolkar jag som att uppsägningstiden är ett år. Tror jag lägger ned detta.
js
1.858
jsn
i5 m60 -24
Lager kan i detta läge och i mina ögon även inkludera vevlager, lager i växellåda mm mm. Kamkedjan ingår garanterat inte, troligtvis inte heller om multiremmen går och ev följdskador det medför.
MU
930
MUC
M240i - 2023
Kollar man på ”Alla bolag” blir man inte direkt imponerad av omsättningen, än mindre av resultat/balansräkningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.