AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.852

Brist på spridare? (13537589048 till bla N43...)

Visa användare
29
Cenneth
320i Touring -08
Motorlampan blinkar gult...

Felkod på cylinder tre och när jag kör IMPA+ så säger den, byt alla fyra spridarna... :(
Så, fram med numret på dem, 13537589048 och ut å leta.

Men, när jag börjar kolla runt så märker jag att det inte vart det lättaste (omöjligt?) finna nya spridare som är original. Och när jag ser vad de vill ha för dem (om de nu ens funnits) så börjar fundera på hur mycket skroten betalar för en BMW 320i från -08? :(

Och när jag senare tänker att jag kanske skulle ta å våga testa med en (1) sådan där "pirat" (renoverad?) så noterar jag att de utöver lång leveranstid (även där) vill ha samma eller mer för dem än vad de kostade bara för några få år sedan :o

Alltså seriöst? Jag vet det finns makter som vill ha bort äldre bilar, men detta är ju näst intill löjligt.
Hur som, bilen står fint å obrukbar där ute på parkeringen å väntar på bättre tider. Vilket inte lär komma :(
Snacka om att slänga pengar i sjön.

Suck...

//Cenneth
(BMW gjorde mig glad på 90:talet, men den tiden är nu förbi... Äh, gäller nog alla bilar förresten.)
Visa användare
29
Cenneth
320i Touring -08
Si så där, hade in mina spridare för test/rengöring.
Resultatet var att tre av fyra läckte...

Så dj*** sjuka priser det är på dessa :(
Såg någon för ett par veckor sen på Facebook marketplace som sålde dessa spridare. Kan inte hitta inlägget just nu dock. Har du kollat på tex ebay? Bildelsbasen?

Dom där spridarna har kostat ägarna många tusenlappar och är anledning till att jag gjorde mig av med min bil med N53...
Visa användare
29
Cenneth
320i Touring -08
Står i kontakt med en kille på FB gällande begagnade spridare...
Bedrövligt är dock att BMW inte kan tillhandahålla reservdelar till anständiga priser. Snacka om att döda i övrigt fungerade bilar. Sänker verkligen mitt förtroende jag hade för BMW :(

Kommer oavsett hålla mig från N43/N53 i framtiden. När det blir byte. Vilket mkt pekar mot... Får nog då bli någon hyfsat rostfri äldre 90:talare...

Vilket sammanträffande! Jag gick från 325i->i3 (billig privatleasing)->E39 LCI.

Reservdelar till e39 är väldigt billiga. Speciellt om man inte köper från BMW, vilket man oftast inte behöver.
Visa användare
29
Cenneth
320i Touring -08
Så här i efterhand så önskar jag givetvis att jag hade läst på lite extra om dessa motormodeller, men samtidigt kan man (jag) bli lite blind när man fått ögonen på något. Å denna E91 som jag köpte såg å kändes rätt på många plan vid tillfället. Men borde backat redan efter dag ett när kedjan behövde bytas. (Men tänkta att nu är det gjort, så vad kan hända mer liksom?)
Sedan detta med Knox... Suck i himlen :(

Nä, jag är inte den som räds meka,. men denna bil har verkligen vart en familjeplåga av strul... Stor hög av onödiga pengar i sjön.

Stod just mellan en fin e39 (5:serien) å denna e91:a när det begav sig för ett antal år sedan å föll på det på pappret billigare alternativet. Vilket naturligtvis e ett skämt. Som sagt, skulle läst på lite mer... :(

Sedan kan jag inte förneka att kärran e kul att köra. När den fungerar samt felkoder inte dansar runt...
BM
118
BMW-Niklas
E24 635csi-87
E39 525ia touring-02
E36 323TI SLE-00
E87 118d-10
Jag har 6st begagnade spridare, index 11 som är den senaste versionen. Min bil är skrotad efter en krock så jag är ej i behov av dessa. För alla vill jag ha 2000kr.

Dem byttes ut 2021 då jag hade en svag misständning på en cylinder vid kallstart. Symptomen var små och har ej genererat någon motorlampa. Alltså läcker en spridare efter att man stängt av motorn men jag vet inte vilken.
Visa användare
29
Cenneth
320i Touring -08
Ah, tack för erbjudandet BMW-Niklas! Skall överväga under dagen..

Vr
1
Vrbas
525xi E61 N53
116i E81 N43
@BMW-Niklas jag är intresserad att köpa alla 6. Behöver 2 st men har index 8 och det går inte mixa om jag har läst rätt. Om inte Cenneth tar de så slår jag till :)
Visa användare
29
Cenneth
320i Touring -08
Ber om ursäkt jag inte återkopplat till dig BMW-Niklas, har väntat på återkoppling från en annan som hade fyra stycken att sälja. Men jag skulle få svar i em/kväll gällande skicket på dem. Faller de bort så är jag absolut mycket intresserad av dina...

Gr
4
Greger Skogsberg
BMW E61 523 -09
Tjena, vet att det är 6 månader sedan ni sist skrev om detta. Är det någon som har bra begagnade spridare (13537589048) med index -09 eller högre så är jag intresserad

Duster -75
gt
2.760
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Greger Skogsberg Länk
Gr
4
Greger Skogsberg
BMW E61 523 -09
Hej å tack, jag har skickat efter några med blandad kvalité på ebay.
Jag beställde två fyrpack på frugo. det var ren bedrägeri. det rann bensin utanpå 5 av dom 6 monterade ingen fungerade. serienummret är samma på alla även dom som någon vill sälja på blocket.
Jag tackar å letar vidare på länken du skickade. hör du någon som vill sälja så vet du var jag finns.
Visa användare
ProPro-medlem
13.099
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn. Det som nu pågår på olika handelsplatser är en form av tortyr av köparna. Och de är i allmänhet förbundna med ett namn: Alibaba (och de 40 rövarna), fleaBay, Scamazon. Där har Kinesium och plagiat triumferat.

:-)

Yepp - köper man denna typ av delar från fleaBay, Scamazon, Alibaba och de 40 rövarna, Fruugo, Temu, AliExpress, Wish, Bling, Blong, Pling, Plong och allt vad de heter så får du garanterat fakes & counterfeits (eller totalt värdelösa knockoffs) gjorda i finaste Kinesium. Har varnat många gånger på detta forum om detta.

En del counterfeits är numera extremt bra gjorda och är i princip en omöjlighet att visuellt identifiera. Ända tills det där ovanligt billiga tändstiftet tappar nedre delen och förstör hela cylindern och motorn är bara att kassera, eller så börjar den där högtrycksspridaren läcka och en fin dimma från 150 bar bensin sprutas ut i motorutrymmet och sätter eld på allt under motorhuven och hela bilen brinner upp.

Counterfeits är ett extremt och stort problem, då bra gjorda counterfeits även börjar leta sig in i etablerade försäljarled.
Gr
4
Greger Skogsberg
BMW E61 523 -09
Tjena, jag delar helt din uppfattning och jag är glad att du spridit sanningen på detta forum tidigare.
Synd bara att jag inte läst det innan jag beställde dyrt skrot.
Jag är vän av kvalité och det är anledningen att jag åker BMW.
Kvalitén på BMW har tyvärr blivit sämre samtidigt som delarna blivit otroligt mycket dyrare.
Pratade med BMW i Gävle igår. Nu kostar en spridare över 8900 kr/st totalt över 54 000 kr.
Jag har inget mot att betala för kvalité men dessa håller endast ca. 20 000 mil.
Jag funderar tillsammans med många andra: va fan håller BMW på med?
Vill dom få död på fossilbilar?
Vill dom få oss att skrota och köpa nytt?
Vill dom hamna i ett nytt segment bland Ferrari, Lamborghini, porsche, Koenigsegg eller Bugatti?
Vill dom få bort ungdomar som idag åker massor av snygga BMW?


Duster -75
Visa användare
ProPro-medlem
13.099
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Samma här - har själv köpt många delar från BMW då det varit helt acceptabla priser. Men på senare tid har till och med jag reagerat på vissa priser (och det ska mycket till innan jag gör det).

BMW brukar dock erbjuda många delar som remanufactured och med ett betydligt lägre pris - vilket är riktigt bra. Men jag kan inte se att det finns det på denna komponent - det är ju ett praktexempel där det skulle göra nytta! Men jag tror inte det finns så många servicevänliga delar i denna ganska komplicerade komponent.
Fast med index uppe på 13 eller 15 eller vad det nu är på en komponent som aldrig verkar fungera korrekt och med så många fixar, plåster, workarounds och korrigeringar att det mer ser ut som Frankensteins monster så kanske det inte finns så mycket att värde att renovera äldre komponenter med lägre index. Blir mer och mer slit och släng.
Men vill poängtera här att allt det här är inte på något sätt unikt för BMW, du ser detta i hela bilindustrin (vissa märken och regioner är faktiskt ännu värre). Det hela är tragiskt, är väl det enda jag kan säga...

Kollade vad en ny spridare till min E87 kostar från BMW - mer rimliga 2250 SEK.
Kollade för skojs skull vad en spridare till mina gamla E34 535i kostar idag från BMW - även här rimliga 2450 SEK.
Notera att till min E34 535i kan jag köpa nya original Bosch (som är samma som från BMW) för bara 850 SEK.

Varför kan inte BMW återuppta produktionen av E34 med M30-motor! :-)

Notera att alla denna ökad komplexitet och prisökning är inte bara BMW, du har detta på vartenda bilmärke. Dessutom lider många märken av extrem komponentbrist (främst då elektroniska reservdelar) med leveranstider på månader och ibland år. Blir även vanligare och vanligare att elektriska produkter utgår och går inte ens att köpa längre (exempelvis motorstyrenhet till en 14 år gammal ordinär Mercedes C-klass).

Så yes, svaret är "Yes" på din tredje fråga.
Hela bilinudstrin rör sig snabbare och snabbare mot en konsumtionscykel som liknar mer och mer hem- och konsumentelektronik. Du köper en bil och har den ungefär lika länge som din dator eller mobiltelefon, därefter knuffar du ned sketet i containern får elektronikskrot på dina kommunala återvinningsstation.
Det spelar ingen roll om bilen är perfekt skick, efter 5-7 år så är den totalt värdelös/oanvändbar/osäljbar ändåså. Hårdvaran är på tok för långsam för de nya funktionerna och uppdateringarna, mjukvaran är helt out-of-date och uppdateringar kommer inte längre, service providers har slutat supporta den version du sitter på (jämför Windows/Android vs Chrome/BankID/Spotify/<alla andra tjänster och program>), den får inga nya uppdateringar, den får inga nya säkerhetsuppdateringar (och är vidöppen för attacker), alla tjänster du använder har slutat fungera då de nya molntjänsterna kräver ett nyare system än vad din bil, BMW supportar inte längre appen som du är helt beroende av för att kunna använda bilen (eller ens kunna låsa upp bilen med), din nya mobiltelefon är inte länge bakåtkompatibel med din gamla bil, nya besiktningsregler kräver att du har mjukvara version x.y eller högre av Active Safety Suite och så vidare och så vidare.
Ni tror jag skämtar om mjukvaruversioner? Kolla då TSFS 2022:84 kapitel 7.3 "112 baserat eCall system" där du kan få bedömningskoden "2x" för följande fel:
- felaktig programvaruversion 2x
- audiokomponenter fungerar inte 2x
Yes, du kan få en anmärkning om du har fel version på din programvara. Du får även en anmärkning om dina högtalare inte fungerar!
Gr
4
Greger Skogsberg
BMW E61 523 -09
Jag kan bara säga att jag delar din uppfattning.
Det som bekymrar mig mest angående priser å reservdelar är att allt är helt oförutsägbart.
Helt plötsligt så kan man bli tvungen att skrota precis som du beskriver.
På gamla bilar visste man ungefär var vi var på väg.
på en gammal bil gick nästan allt att reparera eller reproducera.
Skilnaden är stot även om man jämför så nära släktingar som 523 E39 mot 523 E61.
jag minns inte motor-nummer men på E39: ans motor Bytte jag bara. Olja, filter, tändhattar och tändstift. luftfilter fram till 36 400 mil.
På N53 B25A motorn har jag bytt massor. Varje gång jag bytt något så har jag släckt någon felkod. det betyder ju att det fanns behov av byte. några ex. två omgångar tändspolar, två lambdasonder. NOX sensor. flera omgångar tändstift, disaventil, membran i ventilkåpan, mm. fram till 27 000 mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.