AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
887

Byte kamkedja Bmw 545 i.

Hej har köpt en Bmw 545I gått 21000 mil och det hörs något knackande ljud från topparna. Och då tänkte jag, då kan man ju även byta kamkedjorna när man ändå måste lyfta topparna. Då skulle det ta 18 timmar !!! Att byta kam kedjorna och kosta 47000 kr. Hur är detta möjligt ? Ja jag tog en bild, men det går ju inte att ladda upp bilder här. Kamkedjan sitter väll fram här och man behöver väll inte lossa hela motorn för byta kamkedja ?

Mvh Roger
Ditt fordon: BMW 5-Serie (E60/E61) 2004.Växellåda: Automat - Motor ser.nr. N62-B44A - Karossfärg: LGRÅ - Kaross: Sedan - Drivmedel: Bensin

Min bil.
Visa användare
ProPro-medlem
12.881
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Varför måste topparna lyftas för ett knackande ljud från topparna?
Är det fastställt att problemet är kamkedjor eller kamkedjestyrskenor (vilket inte är så tokvanligt på denna motor). Var väl mer föregångaren M62 som hade problem här (om jag minns rätt).

Så det kanske inte är något med kamkedjorna som är problemet. Finns mycket annat i och runt topparna som kan låta.


Men yes, stämmer att kamkedjorna sitter fram på en N62-motor
Länk
Länk


Däremot fluktade jag lite snabbt i TIS (BMW's tekniska dokumentation) vad de säger om ett kamkedjebyte på en N62/N62TU.

För att byta kamkedjorna så står det i deras dokumentation att lower timing case cover måste bort (vilket ju är rimligt).
Det jobbet i sin tur kräver tydligen att man droppar motorn (brukar oftast vara effektivast att bara droppa allt underifrån dvs det omvända hur det monteras på monteringslinan) och även monterar bort båda cylindertoppar (och en dröse av massa andra komponenter inklusive oljesumparna, vattenpump, generator och massa annat roligt). Måste erkänna jag är lite osäker varför cylindertopparna måste bort - det brukar inte behövas - men kanske på denna motorn....

Nu tror jag det går att göra jobbet med motorn i bilen men verkar vara förbannat trångt (man behöver säkerligen även ta bort saker bak på motorn), men om det är så förbaskat trångt som jag tror det är så brukar det ibland bli billigare att sänka ned hela motor+växellådspaketet (då det totalt går snabbare och blir billigare - eller så går det plus minus noll).

Oavsett så är byte av båda kamkedjor ett stort jobb på dessa motorer (det lilla jag sett och förstått).

Någon med faktisk hands-on experience får gärna chimea in här.
Fanns en hel del 2or på bilen. Bromsar etc som blivit lagat. Och när dom skulle in till besiktningen, då började det knacka från en av topparna. Så bilfirman fick då rådet att ta av topparna, och se om felet till dessa knackningar och oljud kunde komma därifrån. Och då bilfirman redan lagt ner en massa pengar, tyckte chefen att det räckte nu. Det kommer ju kosta en hel del att felsöka och laga, vad som nu kan vara dåligt. Och eftersom eventuellt bägge toppar ska av, då kunde dom kanske även passa på att byta kedjorna....men just nu börjar jag ångra mig....känner att det här kommer bli dyrt.....för dyrt.
Visa användare
ProPro-medlem
12.881
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tar du av topparna så ska du självklart passa på att byta ventiltätningarna också...
Och även rensa ur secondary air injection portarna (som ofta sotas igen på dessa motorer vilket dock går att rengöra med motorn i bilen om man har specialverktyg men har man topparna loss så är det mycket enklare och definitivt något man bör göra)....
Just det, även byta det där kylarröret som sitter lääääängst nere i det där v'et och börjar ofta läcka...

Oh ja, jag utgår ifrån att du fick bilen gratis.
För det är enda sättet att få något som liknar en budget för denna typ av bilar och motorer :-)
Eller att du gör allt arbete själv.
Annars så är det mer som ett reverserat ymnighetshorn :-)
Tack för svaren. Nej han ville ha 39900 jag fick ner det till 30,000 men....det här är idioti....finns det ingen vettig BMW, som har gått om hkr men INTE kostar en begagnad bil att laga ? Mvh Roger
Visa användare
ProPro-medlem
12.881
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jomen! E30 325i (M20B25), E46 330i (M54B30) och E34 535i (M30B35) :-)
De motorerna är enkla och billiga att underhålla och reparera!

B58-motorn verkar annars rättt stabil (visst är ju ett decennium nyare än N62-motorer så allt har nog inte flutit upp till ytan ännu). Men dessa motorer (som alla moderna motorer) är extremt komplexa med sanslöst mycket mer komponenter och sensorer och allt detta går sönder (eller mer vittrar sönder tycker jag ibland) och det kommer att kosta.

S en F30 340i eller F32 440i kan ju isåfall vara något!
Yes, du bumpar ju upp MY med ett decennium och prislappen ganska rejält också!

Samtidigt är N55-motorn ganska populär (föregångaren till B58-motorn).
Här har du ju 335i och 535i från runt 2010 och framåt till en lägre prislapp.
He
332
Henrik335i
523i e61 -08
N54 ska ju va populär, föregångaren till n55. N54 ska vara väldigt robust byggd i motor men blir väll ändå kostsamma reparationer.

Är din 545a fin i övrigt? Är den specad som du vill ha och den är fin är det väll värt att lägga ut en 50k på renovera motorn? Det är ju ändå en v8.

Tack för alla svaren. Säg så här, arbetslös och cancer sjuk fru. Absolut sämsta tänkbara situation när det gäller att lägga ut större summor på bilar och bil reparationer. Men jag ska hålla utkik efter dom modellerna du tipsade om. Annars får det bli en Fiat Uno, eller Ford ka.....0-100 på en eftermiddag. Ha det bäst alla och stort tack Mvh Roger
Vad är vanos ? Sitter på Bmw 740 🤔
Ka
5.659
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Länk
Tack
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.