|
|
---|---|
Hej, jag vet inte om jag förstått det rätt. Men sättet jag tror är ”bra”. Detta är i stora drag vad jag tänker: Vinter: Kallavfettning (och så lite som möjligt) tips på en skonsam? Typ tershine är den bra? Man ska inte använda det på huven? Flygrostbortagare och fäljborste. Ska man även här undvika att använda det eller tål svarta fälgar det bra? Spola av Sedan schampoo med glans Spola av innan wetcoat eller kan jag lägga den på schampot? Någon typ av wetcoat typ amplify, hur ofta ska man avsluta med denna, inte varje tvätt antar jag? (Tvättar en gång i månaden) Spola av Torka av med sämskinn Sommar: Bara alkalisk avfettning upp till rutorna på sidan, kan man även ta på huven? Flygrostborttagare fälgar med fälgborste, kanske bara behövs sporadiskt på sommaren? Schampoo med glans Spola av Torka av med sämskinn Hur tycker ni det låter? Känns detta optimalt? Något jag missat? Försöker även torka dörr gångar och runt bakluckan, inte alltid jag orkar det. | |
Sedan har jag hört att man inte ska ha högtryckstvätten för nära lacken när man spolar av, för att det kan förstöra lacken? Kanske att man kan tillåta det dom få gånger den är väldigt smutsig? Och vid mindre smuts eller sommartvätt ha lite större avstånd? |
|
Alkalisk avfettning kan du ha på hela bilen, men en petroleumbaserade avfettning gör du klokt i att stanna nedanför rutorna och gummit. Ja, du kan ha det på motorhuven. Sämskskinn tycker jag är mindre bra, kör microfiber istället. Dvs en tvätthandduk. Vad är det för bil du ska tvätta? Har du bara fokus på tvätt eller kommer du vaxa/polera några gånger per år? |
|
carrlover |
Kan tycka det låter lite snålt med tvätt bara en gång i månaden. Beror naturligtvis på hur mycket bilen körs och under vilka omständigheter men när det är som värst brukar jag själv ha ambitionen att tvätta en gång i veckan, vilket jag dock inte alltid lyckas med numera ;) |
Kanon, tack för ditt svar. Så kallavfettning kan man ha på huven? Sedan kanske det sällan behövs då asfalt osv sällan tar sig dit? Okej, undra om det inte är en typisk torkhandduk jag har för bilen, den är stor och ganska tjock. Suger upp vatten otroligt bra. Det är en BMW 320xdrive. Absolut har jag planer på det, redan nu. Eller bör man vänta? Jag tror att en enstegs polering med vax eller är det lika bra med keramisk lackskydd? Visst bör man polera innan man gör en sådan? Man kanske bör fixa något mindre stenskott innan man lägger på lackskydd då? |
|
Alltså den används relativt lite, typ 5km enkel väg till jobb och hem. Sedan nån utflykt på helgen. Men ja en gång i månaden är kanske lite, kanske borde börja med två åtminstone? Är ju kul att tvätta 😃 Då kanske det sällan behövs så grov tvätt varje gång, och undvika kallavfettning. Men verkar rutinen vettig? Använda kallavfettning så lite som möjligt, använda högtryckstvätt men inte för nära? |
|
Grejen är att jag också lyckats få en liten bubbla längst ner på spoilern i lacken. Känns konstigt, men vad vet jag, bilen är ändå från 2019. Tycker det känns konstigt, har tex haft en Volvo som var 20 år utan detta. Antar att denna bubbla behöver åtgärdas innan lackskydd? Är det vatten som kommit under lacken? |
|
Eller är det overkill med keramisk lackskydd? Räcker det med polering sedan vax? Och hur ofta bör man göra det då för bra skydd/hållbarhet. Behöver man polera varje gång man vaxar om, eller bara första gången man gör det? |
|
Vi har keramiskt skydd på båda bilarna och jag snålar inte direkt på kallavfettningen, man behöver ju inte ösa på mer än nödvändigt men tror inte du behöver vara så orolig heller. Det är bra med en pumpspruta, jag tycker den är lättare att dosera "lagom" med. Tershines kallavfettning är helt ok, men upplever inte så stor skillnad mot andra. Däremot är deras alkaliska grym, speciellt mot insekter! Jag brukar köra avfettning plus flygrostborttagare på fälgarna först och sen spola bort det och tvätta fälgarna noggrannare mot slutet av tvätten. Om du tvättar hyfsat ofta får du bort 90% av smutsen med avfettning och högtryck på fälgarna. Och på svarta fälgar syns inte resten. ;) Spola av schampot innan wetcoat. Jag kör Amplify varannan eller var tredje tvätt, det verkar räcka för att få lite extra avrinning. Jag kör kallavfettning på sommaren också, framför allt fälgar och nedtill. Det kan komma en del asfaltsprickar och annat som man vill ha bort. Håller med Grelle, skippa sämskskinn och köp en bra stor microfiberduk istället. Tershines stora (eller motsvarande storlek hos nån annan) räcker för att få bilen torr "i ett svep". Att hålla högtryck en bit ifrån är nog generellt en bra idé, jag upplever att med bra produkter behöver man inte gå särskilt nära för att få bort det. |
|
Bra tips från Wiberg. Generellt så måste du helt enkelt prova dig fram till och se om du blir nöjd med resultaten kontra insatsen. Inga problem att lägga upp en gedigen tvättrutin enligt konstens alla regler men är den så omfattande att det endast sker var 6:e månad så var det kanske inte så bra ändå… Jag tvättar med petroleumbaserad avfettning som jag lägger på med pumpspruta på torr bil, sedan alkalisk avfettning med pumpspruta på hela bilen. Sedan sköljer jag med högtryck. Schamponerar den med tvättsvamp, sedan spolar av. Torkar med microfiberhandduk. Sommartid skippar jag första stegets avfettning. Vaxar med Sonax vax två gånger per år. Den där bubblan i lacken bör du kolla upp närmare, låter misstänkt likt antyda till rost… |
|
Tack för svaren. Känner att jag har koll på rutinen bra, och gärna tvätta lite oftare, mindre jobb varje gång då. Ja det har inte släppt, men är en liten bubbla. Kanske är vatten under. Känns dumt att kanske vaxa eller köra keramisk lackskydd? Men bör man köra en polering med keramisk lackskydd? Eller blir det nog bra med ordentlig tvätt och lägga på något vax? Såg att tershine har något enkelt vax/lackskydd. Ser ut som man bara sprayar ut på torr bil och sedan torkar av? Dock orolig att jag ska misslyckas och få massa fläckar. |
|
Vatten under lacken? Låter inte så troligt. Lägg upp en bild och länka, men i mina öron låter det där som en rostbubbla. Däremot så förstår jag inte hur du tänker att den här ”rostbubblan” påverkar om du ska göra ett lackskydd eller ej. Hur menar du där? |
|
Går det att ladda upp bilder? Tänker att det är onödigt att fixa lacken innan bubblan är borta? Hur står sig en rejäl tvätt med vaxning/spray från tershine med keramisk lackskydd eller vad det är, typ nån gång här och där gentemot keramisk lackskydd på firma? Lacken är fin så kanske räcker med tvätt och någon enklare keramisk spray lackskydd typ refract från tershine? Sparar pengar åtminstone men sedan kanske inte skyddet blir lika bra? |
|
Använd imageshack eller dylikt och länka. Ett ordentligt jobb från en firma kan du ha förväntningar på, att lägga ett lager som sprayas på efter en tvätt får du nog se som bonus. Det går liksom inte helt att svara på då det är mycket subjektivt tyckande. Enklast är att du med lite tid provar båda själv. Jag tror du kommer hyfsat långt med att bara tvätta och vaxa själv. Eller är det mycket smårepor så den är i behov av polering? Är bilen nyköpt för dig? |
|
Ska ladda upp en bild sen ???? det är sant. Alltså polering tror jag inte behövs, den är rätt fin i lacken. Köptes för ett års sen, men inte ny. 2018 BMW 320xdrive. Rejäl tvätt och vax gör nog susen. Grejen varför jag varit inne på polering är för att man måste väl göra det, ifall man ska ha keramisk lackskydd? Det jag är mest intresserad av är skyddet och inte poleringen. Känns som vax/keramisk lackskyddspray knappt skyddar något eller? Och hur ofta ska man spray på sånt där keramisk lackskydd spray för att det ska hålla? Antar att man sprayar det på torr bil och sedan torkar av? |
|
Ska även köpa nya svarta fälgar. Kanske kan vara värt att spraya på typ spraybar refract lackskydd från tershine på fälgarna och torka av dom? Kan ju inte skada, få lite extra glans/skydd? | |
Testa och se vad du tycker. | |
Jag tror att för keramiskt och vax gäller ungefär att det du lägger in i arbetsinsats är det du får ut i effekt. Tershine har rätt mycket produkter som man bara sprayar på och torkar av och dom ger nog lite effekt, medan ett mer ordentligt keramiskt lackskydd håller längre. Som Grelle säger, det bästa är att testa och se själv vad du tycker funkar bra för dig. Köp inte på dig för många produkter till att börja med bara, utan börja med några och bygg på längs vägen när du ser vad som funkar för dig. Är lätt att gå bananas på sortimentet och sen blir flaskorna stående.. :) | |
Bland de bästa lackskydden är att hålla lacken ifrån solen. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Det är sant. Har dock garage så den hålls tillräckligt från solen, däremot på jobbet på sommaren tror jag sen är 4-5h i solen, inget att göra åt. Men där gör kanske keramiskt lackskydd mycket? Tror dock att vissa dagar att jag kan stå med bilen på jobbet där det bara är soligt 3h max. |
|
Att hålla en 320 från svensk sol är väl bra, men har man inte garage på jobb och hemma så ska man inte gråta över det. Den ska ju användas och jag tror mer man kan fokusera på att hålla avstånd för att minska stenskott och laga den rost man har. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.