AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
703

e61 N53 530 - kylartemp sjunker vid körning. Termostat bytt.

ma
5
matshknssn
330Ci cabriolet -02
530iA touring -07
325i touring -03
Hej

Har hela vintern haft bekymmer med att motorns temp aldrig riktigt kommer upp. Har troligtvis varit så sen jag köpte bilen för 1 år sedan men detta är första vintern jag kör den.

Huvudtermostat, elektriska vattenpumpen, automatlådans lilla termostat är bytt. Kylaren är också bytt då den läckte pyttelite i någon lödning. BMW orginal glykol och destillerat vatten 50/50 är nybytt och luftat flera gånger med INPA automatiska avluftningssekvensen.

Vid tomgång vandrar tempen sakta men säkert upp till ca 70-80 grader, och det verkar också som att nånstans runt 60 grader räcker för att kupen ska få sig någon värme i utblåsen. Men så fort det är någon fartvind genom kylaren sjunker tempen ner mot 40-50 grader och all värme till kupen försvinner. Ser inte att DME styr termostatens värmeelement att vara aktivt.

Kan testa att dra ur termostatens värmeelement o testa. Men snart får de bli en plastskiva framför kylaren, känns barockt... Någon som har några idéer? Glykolen måste ta någon genväg/fel väg nånstans i alla slangar så motorn ständigt får kallvatten. Har jag missat ytterligare någon liten termostat/ventil nånstans?

Länk
Hej,

När jag söker på ”låg near temp” här ovan, sticker E6x ut.

Du har naturligtvis forskat, men här ett av mååånga case:
Länk

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.