AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
208

Abs-givare vilket märke

lo
76
lovestad
Bmw 318 D sedan -08
BMW 520 D X-drive mildhybrid -20
Hej

Har läst att man skall hålla sig borta från vissa fabrikat av ABS-givare men hittar tyvärr inte informationen längre.
Vila fabrikat skall man satsa på när det gäller ABS-givare?
Tänkte att det är kanske lika bra att kolla på hur kransen ser ut när man ändå byter givare,
Är det någon skillnad på kvalitén när det gäller ABS-kransen?

Ang muttern till drivaxeln så ser det ut som om den finns i 2 storlekar M24 och M27, Realoem så skall min bil, BMW 318D -2008 ha en M24, kan detta stämma?

Tack på förhand och ha det så gott
Is
2.227
Isåkare
Lexus IS250.
Kan nog stämma, bilar med mindre motorer brukar ha klenare axlar, viktigt är att det är en 12 kants hylsa, inte en normal 6 kant, muttern är 12 kantig.

Krans kan jag inte svara på, för jag vet inte hur man får fast en ny krans på en rostig drivknut, jag har köpt komplett drivaxel. För typ 5 år sen kostade en drivaxel 1.200 spänn, vet inte vad de kostar idag.

Jag har köpt billigaste givare på Autodoc 6 gånger, alla har funkat.
Visa användare
ProPro-medlem
12.495
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ju nyare bil, desto mer komplexare sensorer och ju viktigare med kända kvalitetsmärken.

Ju billigare märken desto större är chansen att det inte fungerar alls, fungerar en kort tid, det fungerar den mesta av tiden eller att det bara då och då.

Prisskillnaderna är totalt försumbara så finns ingen som helst anledning att köpa Kinesium.

Du bör köpa något av följande top tiers (exempel på utbud från Autodoc):
* ATE
* Bosch

Bör gå även bra att köpa från följande mid tiers (exempel på utbud från Autodoc):
* Meyle
* Hella
* Delphi

Resten kan du ignorera.
Visa användare
ProPro-medlem
12.495
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om jag fluktar snabbt i ETK kopian på realoem.com (kan inte ditt VIN så tog en E90 318d tillverkad 04/2008 vilket borde vara close enough) så håller jag med om att det ska vara en M24 mutter.

M27 verkar användas på modeller med större motorer (som 325d, 330d och 335d) - se exempel på E90 325d 04/2008 här nedanför
Länk

Dessa har ju grövre drivaxlar så make sense att det är här man finner den större muttern också.
Ja, ”Isåkare” måste vara en förrädare! ;))

Här predikas det dag som natt, att grejerna måste vara OEM eller ännu bättre. Och så kommer Is… och säger att ”det gårr lika brra med sellerri”. (Fast var alla till en BMW?)

Så kan vi ju inte ha det! Den där tråden nyss, med honom som köpte en kass Bosch-givare. Den fanns egentligen inte…

Man ha tur eller otur. :)

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
12.495
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-)

Hi hi - ja den där tråden om defekt Bosch-sensor hade jag gärna sett "försvinna" :-)
Och Isåkare "förstör" ju all statistik vi byggt upp här ju :-)

Nej men allvarligt - jag skulle nog vilja beskriva det som en ren statistikövning där man ställer sig följande fråga till sig själv:
>> Hur benägen är du att ibland behöva skicka tillbaka produkten, vänta <x> dagar/veckor
>> samt göra om jobbet (i värsta fall två eller tre gånger)?

Ju billigare Kinesium (och ju mer avancerade komponenter eller högre krav på precision), desto större är risken att du behöver få göra ovanstående.

Förr så var jag mer benägen att göra detta, men med åren har jag ärligt talat blivit fruktansvärt trött på allt skräp som bara slösar min tid samt (numera väldigt bra gjorda) förfalskningar som i värsta fall kan orsaka rejäla skador.

Och jag förstår till 100% varför en vinstdrivande verkstad inte vill befatta sig med produkter med okänd / högst varierande kvalitet.

Så jag skulle vilja säga att det är ett personligt val man väljer baserat utifrån sina egna förutsättningar, krav och budgetramar och planer.

Komponenten kanske är på sin daily driver och du har ETT tillfälle den där söndag eftermiddag och det MÅSTE fungera på första försöket. Eller så är det för din projektbil som inte märker om den står två-tre veckor längre på sina pallbockar :-)
Komponenten kanske är så extremt svårtillgänglig att det tar flera timmar att byta den. Eller så tar det bara en minut att byta den med en chevanyckel :-)
Komponenten kanske ska sitta på den där bilen som används varje dag och är tänkt att fungera i 10 år till i din ägo. Eller det är till din winter beater som överlever till våren endast tack vare all silvertejp som håller ihop den :-)

Vad vi kan göra här är att ge förutsättningarna och därefter är det upp till var och en att aktivt ta ett beslut vad som passar en bäst (vilket gör att jag egentligen INTE ska skriva vad någon ska ignorera och inte ignorera som jag gjorde utan bara ge fakta och därefter är det fritt fram att själv göra ett aktivt och informerat val).
Visa användare
ProPro-medlem
12.495
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, kransen...

Som Isåkare beskriver så är ju kransen egentligen inte problemet (fast jag skällde ut den i en annan tråd).
Det är sjävla drivknuten som rostar och när det rostar så ökar volymen på materialet vilket leder till att kransen expanderar (och till slut går emot sensorn).

Beroende på hur långt korrosionen gått så kan det vara svårt att få på en ny krans på ett vettigt sätt (som inte skapar DSC felkoder). Ibland kan såpass mycket material vara bortkorroderat (eller ojämnt bortkorroderat) att det inte (enkelt) går att montera en ny krans.

Jag skulle vilja säga att här så är det skicket på drivaxeln som i första hand bör utvärderas (och därefter så kan man fundera på krans - men även här är det rekommenderat att inte köpa bottenskrapet).
Is
2.227
Isåkare
Lexus IS250.
Längsta tid jag ägt en bil efter sensorbyte är 2 år, så jag kan inte uttala mig om hållbarheten i längden.
Skruvat bil, alla märken, i 45 år.
Köpt bra grejer som varit dåliga, och billiga grejer som funkat.
Lagar jag grejer åt nån annan blir det givetvis kända märken, åt mig själv kan jag chansa.
Då billiga givare nr 2 funkade fortsatte jag att köpa den. Nr 1 slets ut av kransen, så där vet jag inte om det var givaren eller kransen var orsaken när den dog.
Man behöver en smula tur bara ;)
För den som undrar, jag har alltså haft krans/sensor problem på 3 bilar, på båda drivaxlarna, men inte samtidigt på nån. Först höger....sen vänster
Bosch, vist, känt märke, men de har även genom åren gjort mycket skit och orsakat mycket problem.
Jag är en smula allergisk mot det märket ;) Finns nått annat känt märke köper jag det.
Jag drömmer om att Nippondenso skulle börja tillverka delar till BMWs.
Och ni vet ju, inte ens BMW använder Bosch tändstift, utan riktiga grejer....
Is
2.227
Isåkare
Lexus IS250.
Och sen, jo jag är en förrädare. Älskar BMW och dess egenskaper, haft hur många som helst genom åren. Men jag har tröttnat på att ständigt skruva.....och köpte mig en Lexus !!! Kan det bli värre ;)
Vill jag skruva har båda döttrarna BMW, och på de finns alltid nått att göra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.