Sida 2 av 3
|
|
---|---|
De skador som upptäcktes enligt BMW var: Stötfångare fram - skrap - smart rep Stötfångare bak - skrap/lack (+rikt) Bakskärm - buckla - buckelfix Höger panel skadad, byte Men jag håller med nunnas om att skadorna är inte det relevanta. Även om jag ställde mig frågande till dem. När jag också kunde se i appen att bilen varit ute och kört dagarna efter att jag lämnat in den, samtidigt som BMW inte kunnat uppge när besiktningen genomfördes, så tycker jag att det är rätt relevant att få se besiktningsprotokollet och även få uppgift om när denna gjordes. Sen tycker jag inte att det är rimligt att det tar BMW finans 45 dagar att skaka fram detta besiktningsprotokoll. Om jag nu bestrider dessa skador får väl åtminstone BMW finans höra av sig till mig och säga att de skiter fullständigt i min överklagan och jag har att välja mellan att betala eller jag kommer få ett betalningsföreläggande från Intrum. Det må vara hänt och då hade jag inte haft mycket att välja på. Nu svarade de inte ens på min bestridan utan skickade fakturan direkt till indrivning, Jag tror de flesta hade reagerat på påstådda skador de inte kände igen. Jag tror de flesta hade velat se besiktningsprotokollet. Jag tror de flesta hade reagerat på om besikningsprotokollet skickades ut först efter 45 dagar. Jag tror de flesta tycker att det rimliga borde ha varit att de svarade på min bestridan av fakturan innan de de vände sig vidare till inkasso. Det finns inte mycket som är ok i detta. |
|
Vad säger du om skadorna? Fanns de när du lämnade ifrån dig bilen? Du har väl bilder på bilen antar jag? Samtidigt står det på din profil att du har en X1 -24 så du fortsatte med BMW? /Anders |
|
Jag hade själv inspekterat bilen innan och såg inte en enda skada. Jag hade haft en buckla tidigare och naturligtvis då åtgärdat detta. Men - jag kan ha haft fel o totalt missat dessa skador. Det är ju inte det det här handlar om. Företaget har råd att betala 10000kr. Även om det är helt oskäligt. Det som gör mig förbannad är bemötandet efteråt. Eller - avsaknaden av bemötande. Att de inte svarar på mina mail, att de inte ringer tillbaka när de lovat. Att jag först efter 45 dagar får besiktningsprotokollet efter påstådd besiktning. Att de inte svarar på mitt bestridande av fakturan utan att bara skickar den vidare till inkasso utan ett ljus. Att de nu svamlar om att det hela kan ha berott på en "it-attack" i januari, får jag väl se som ett halvt erkännande att något inte skötts som det ska. Ingen vill mer än jag ha ett avslut på detta. Jag skulle vara jätteglad om de bara ringde upp och sa att det var något som gick fel här, vi är väldigt ledsna. Vi ska försöka se till så du blir av med din betalningsanmärkning. Det tror jag dock inte kommer hända. Men nog om den här skiten nu. Livet måste gå vidare. |
|
Helt legitim debitering med andra ord? Varför starta denna tråden? Ta en diskussion med BMW finans direkt. |
|
"Ta en diskussion med BMW finans direkt." Det är ju precis DET som tråden handlar om! Att den diskussionen inte ville tas av BMW Finans! [När jag f ö frågar en närstående om hens erfarenhet av BF, får jag ett svar som styrker TS' klagan här. "Otroligt seg kommunikation", "Höjer avgifter godtyckligt", "Känner sig helt utlämnad". Men hen hör till dem som INTE skrivit någon recension... ;) ] /Lennart |
|
307 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Jag brukar ha som vana att fotografera hyrbilar eller lånebilar(vid service exempelvis) när jag hämtar ut dem. Inte för att jag råkat ut för något men som säkerhet om det skulle visa sig i efterhand att bilen har en repa som jag skulle kunna beskyllas för. Vid inlämnande av leasingbil hade jag gjort samma sak och dokumenterat bilen med några bilder. Tråkig soppa och att hamna med betalningsanmärkning som företagare är inget skoj. Hoppas det löser sig och eftersom du bestred fakturan så ska det inte gå till kronofogden. Råkade själv ut för betalningsanmärkning efter att jag missat att uppdatera företagets adress när posten ändrade postnummer och två trängselskatter på vardera typ 5 kronor gick direkt till kronofogden när fakturabreven inte kom fram. Surt och irriterande men sånt är livet. |
Ska3, jag tycker det är utmärkt att Håkan startar en tråd så att andra blir mer observanta på att saker inte alltid "går rätt" till i sådana fall då man själv tror att det skall bli helt oproblematiskt. | |
Vad gäller BMW Finans, så har jag använt dem under många år, för finansiell leasing framförallt. Att de höjer avgifter, beror ju främst på att ränteläget förändras. Vilka andra avgifter avses? Däremot är de "sega" att kommunicera med. Man får ofta ligga i och stöta på. Där finner jag ex vis Volkswagen Finans som snabbare och effektivare, i de ärenden som jag haft där. Vad avser privatleasing så finns det ju i sociala medier massor med trådar där folk får "extra" fakturor när de lämnar tillbaka privatleasade bilar. Det är inget unikt för BMW FS. Jag inbillar mig - utan faktiskt vetskap - att privatleasade bilar i många fall är sämre underhållna och skötta en exempelvis bilar på finansiell leasing, som dessutom ofta är dyrare och en annan kundkrets i allmänhet än privatpersoner som "hoppat på" ett privatleasing erbjudande och sålt sin 10 år gamla asiat osv. Okay jag förstår det låter fördomar där men jag inbillar mig att det ofta kan vara så. Kanske dock inte i detta ärende. |
|
Med Känsla: För mig la dom till någon sorts inkomstförsäkring på fakturan som jag aldrig bett om. Visst , när jag väl fick kontakt med dom så tog dom bort den på nästa faktura (efter ett misslyckat försök). Men det tar ju en halv arbetsdag att få kontakt med dom. Dessutom verkar kundtjänsten främst bestå av 20-22 åriga stockholmare. | |
Blixten, det finns missnöjda kunder och det finns nöjda. Vilka tror du hörs mest? | |
Kontaktade du Intrum? När det väl gått vidare till inkasso så kan inte BMW Finans göra så mycket längre. Det förvånar mig att, om du bestred inkassokravet till intrum, de skickade vidare till Kronofogden. Det är inte tillåtet nämligen. Men om Intrum inte fick något bestridande så skickar de ju vidare till fogden. Ibland gör de det väldigt fort också, bara nån vecka efter de skickat ut sitt inkassokrav. | |
carrlover |
Parentetiskt är snart hela Intrum på väg till inkasso och kronofogden ;) *OBS! Lite ironi* Länk |
Om det inte är känt vilka skadorna är så är det svårt att veta om de är irrelevanta eller ej. Hade ju varit märkligt om det var skador som TS inte alls kändes vid och som skulle ha skett efter inlämning, som TS antydde i början. Det där är ju sånt som troligen TS bedömde som ”inget” när han tittat själv, alternativ inte sett det, men som är mer märkbart vid en noggrannare besiktning av fordonet. |
|
TS argumenterar inte om huruvida skador funnits eller ej, även om han är överraskad. Den poäng han ville göra, var att BF öht inte kommunicerade och att det, plus den bristande hanteringen - för att inte kalla det nonchalans, i förlängningen ledde till tråkiga / allvarliga komplikationer. /Lennart |
|
Lenwib, läs första inlägget igen. TS ställer frågan rakt ut om var skadorna kom ifrån samt antyder att bilen körts efteråt och att det är möjligt att de uppkom efter han återlämnat bilen. Sedan undviker TS att svara på min fråga vilken sorts skador det gäller och det blir sedan ett resonemang med fokus på bristen på kommunikation. Men om TS direkt svarat på frågan så hade det inte blivit någon större sak om vilken sorts skador ärendet berör. Men att frågan är logisk med tanke på första inlägget känns tämligen given. | |
Le 351 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå 118 D -08 320 D touring -13 Mineral Vit |
Även jag är inte helt nöjd med hur dom hanterar sina kunder. Leasade en i3 under ett år. Efter några månade fick jag brev att dom skulle höja avgiften. Så jag skickade ett mail med frågan om vad den nya avgiften skulle bli. Fick ett skriftligt svar att dom INTE skulle höja min avgift. Fick den nya fakturan och till min förvåning så var avgiften höjd. Tog ny kontakt med BMW Finans och fick till svar att det var den mänskliga faktorn som felat. Dvs att det jag fick i besked inte alls stämde med verkligheten. Och att dom inte tog något ansvar för att informerat mig något som var fel. Har jag lovat en kund något så får jag stå för det, men detta gäller inte BMW Finans. |
Vad kundtjänst skriver eller säger är inte bindande. Det är vad som står i ditt avtal som gäller. Är rätt säker på att det står att räntan är rörlig i det avtalet ;) Sen kan jag hålla med om att kundtjänst inte borde uttala sig om de inte är säkra på sin sak. |
|
Le 351 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå 118 D -08 320 D touring -13 Mineral Vit |
Det var ju därför jag frågade…. Just för att jag viste att dom hade rätten att höja. Men när man sedan får till svar att dom INTE skulle höja. Klart man blir besviken när dom sedan höjer… Hade dom sagt från början att dom höjer så hade jag inte haft några problem med det. Men just att dom har noll koll på vad dom gör som är problemet. Man tar ju kontakt för att lösa ett problem, men kundtjänst tar inte sitt ansvar att ge kunden rätt information. Det är ju detta som är problemet…… i mitt fall ge rätt information angående ränta och för TS rätt information angående skada. |
Tvivlar starkt på att det gått till som TS säger. Som ju Löwet och andra säger; - En begäran om betalningsföreläggande blir verkningslös om personen som krävs på betalning bestrider och dessutom lämnar en rimlig motivering till varför han bestrider. Man kan exempelvis inte motivera sitt bestridande med "BMW finans suger kuk" utan måste motivera med sakliga skäl. Att bara låta bli att svara duger tyvärr inte heller. Därefter händer ingenting med ett betalningsföreläggande, utan det är sedan upp till BMW Finans att stämma inför domstol. Därefter avgör domstolen om fordringsförhållandet är korrekt eller inte. I det läget har den starkare parten inte ett dugg fördel av att ha feta advokater. Domstolen lyssnar snarast extra noga på den som framstår som den svagare parten. Om det som i det här fallet påstås att BMW eller deras representant slarvat med besiktningen, eller slarvat med att kommunicera med kunden eller slarvat med att meddela ev. skador så är ju det en omständighet som kommer att tala till deras nackdel. Om BMW finans däremot inte gör något alls så förfaller hela föreläggandet och avskrivs utan åtgärd. De kommer dock fortsätta vara sura och förmodligen fortsättningsvis anse att TS är skyldig pengar. Dessutom tror jag - osäker, rätta mig om jag har fel - att man i slutet av en leasing erbjuds en förbesiktning av bilen, för att få veta vilka skador som finns som man kan påräkna betalning för. Problemet med juridiska tvister - vilket de flesta inte verkar förstå - är att om man får för sig att man ska bestrida ett betalningskrav så måste man också samtidigt bestämma sig för att vinna i åtminstone två instanster i domstol, eftersom man kan räkna med att tvisten går två omgångar i domstol om motparten har någorlunda tort på fötterna. |
|
Jag förstår att Lövet är rätt förtjust i BMW Finans. Han kanske rent utav jobbar där. Inget fel i det. Vi har kanske olika upplevelser helt enkelt. Jag har bara försökt vara väldigt transparent i allt från mitt namn till vad BMWfs har sagt och gjort/inte gjort. Jag lägger inte heller ut några personuppgifter, utan det är Sara Jerraris officiella jobbmail och dito tel nr. Tvivlar någon på det jag skrivit. Kolla med henne. Hur enkelt om helst. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.