Sida 1 av 3
|
|
---|---|
Varning! Skaffade en X1 företagsleasing.. Bilen var ok. Varken mer eller mindre för pengarna. Men när jag avtalsenligt lämnade tillbaka bilen efter tre år, då började helvetet. Det var en väldigt väl omhändertagen bil. De få skador som tillkommit hade jag åtgärdat. Jag hade kört mindre mil än överenskommet. Men när jag lämnade tillbaka bilen fick jag inte vara med vid besiktningen. 14 dagar senare fick jag en faktura på nästan 10.000kr på påstådda skador. Jag bad flera gånger om besiktningsprotokoll, men förvägrades detta. Jag fick påminnelse om fakturan och bestred då denna. Både muntligen och skriftligen. Jag fick inget svar av BMW. Häromdagen fick jag besked om att ärendet gått till kronofogden med ytterligare kostnader. Jag betalade då i panik, men står nu fortfarande med betalningsanmärkning och utan förklaring från BMW. Dom vägrar helt enkelt kommunicera. Efter en och en halv månad fick jag besiktningsprotokoll och då var bilen redan såld till Estland. Jag får nu inga lån på mitt företag för att BMW gett mig en betalningsanmärkning. Jag har förlorat drygt 10.000 kr. Och värst av all. Dom svarar inte ens på mina frågor? När uppstod skadorna? Jag kunde i min app se att bilen var ute och körde dagarna efter att jag lämnat tillbaka den. Varför fick jag inte vara med under besiktningen? Varför fick jag inget besikningsprotokoll utan bara en faktura? Varför fick jag inget besiktningsprotokoll när jag frågade efter detta? Varför svarade inte BMW på min överklagan, utan skickade istället ärendet till kronofogden med påföljande betalningsanmärkning. Varför har BMW fortsatt vägra svara på dessa frågor. Har ni råd, välj gärna BMW. Det är en ok bil. Har ni företag och tycker detta låter jobbigt? Ja, det finns andra bilmärken med större heder. | |
Du får inte betalningsanmärkning för att ärendet går till kronofogden. Inte först iaf. Dessutom är det väl ditt företag som får anmärkning och inte du isf. | |
Betalningsanmärkning har du inte fått, men däremot registreras en ansökan om betalningsföreläggande på ditt företag. Inte helt ovanligt, och sänker inte kreditbetyget så dramatiskt, givet att siffrorna i övrigt är bra. Men visst, märkligt att du inte fick något protokoll, eller att du inte fick vara med på besiktningen. MVH Robert |
|
Om du bestrider fakturan blir det ingen betalningsanmärkning. Mycket i den här storyn kan inte riktigt gått till på det här sättet. | |
BMW finans är skräp. Sämsta företaget jag haft att göra med alla kategorier. | |
Det har tyvärr gått till så som jag beskrev det. ringde återigen BMW i fredags och fick då en lam förklaring till att det hela kan ha berott på att BMW varit utsatta för en it-attack i januari. Jag tror över huvud taget inte på dem och hur som helst är det ingen förklaring som duger åt mig. BMW hävdar att de återkallat ärendet nu. Men mitt företag har fått en betalningsanmärkning och det är ingenting kronofogden eller kreditföretagen tänker ta bort. Jag får själv överklaga detta hos varje enskilt kreditföretag. BMW tänker inte hjälpa till i detta. De har fortfarande inte hört av sig till mig i detta ärenden. Inte en enda gång trots en mängd mail och uppmaningar per telefon. | |
Har du enskild näringsverksamhet eller Aktiebolag? /Anders |
|
Jag har aktiebolag. | |
Eftersom jag arbetar bland annat med företags- och kreditinformation, så är det som några skriver ovan, du har bara fått en ansökan om betalningsföreläggande, som INTE är en formell betalningsanmärkning. Vill du veta mera kring detta, så är du välkommen att skriva PM till mig. | |
Vilka skador var det som listades på besiktningsprotokollet? Du fick det ju efter någon dryg månad. Hur ställer du dig till de skadorna? |
|
Det är väldigt viktigt att man skaffar sakkunnig/jurist hjälp när man blir utsatt för sådana här saker som Håkan säger sig blivit. Och att göra det på ett tidigt stadium. Annars blir det mycket lätt fel även om man själv har 100% rätt. Att ha rätt och få rätt är tyvärr inte alltid samma sak. Det är inte helt ovanligt att företag försöker skrämma vanligt folk med inkasso, kronofogden, etc. Vet man då inte hur man skall agera blir man ofta lurad. | |
Juristhjälp? Utsatt? Nja, nu skenar det iväg som vanligt. Leasingbolaget ber återförsäljaren kontrollera återlämnad bil. Hittar saker som behöver fixas (utöver normalt slitage, står säkert specifierat i avtalet). Skickar faktura Kund betalar ej. Ser inget konstig i detta. Det är ju inte så att BMW finans har någon anledning att lura kunden. Så att gå ut med "varning" är väldigt tramsigt. Svälj stoltheten och gå vidare. Betalningsanmärkning ges inte då de uppenbarligen dragit tillbaka kravet för tillfället. |
|
Snälla. Jag fick inte vara med vid besiktning, trots att jag bad om det. Efter besiktning tog det 45 dagar innan jag fick besiktningsprotokollet. Trots att jag bestred fakturan, både muntligen och skriftligen, återkom aldrig BMW finans utan skickade fakturan vidare till inkasso utan att ens återkomma till mig. BMW finans har nu efter ytterligare försök till kontakt från mig erkänt att något gick fel. Det kan ha berott på att dom fick en ”hackerattack” i januari. Dom säger att dom dragit tillbaka betalningskravet från intrum. Men då ärendet redan gått vidare till kronofogden är betalningsanmärkningen nu ett faktum. Det ska bara inte gå till så här. |
|
När jag googlar ”BMW Finans”, dyker det upp rätt många svar, bl a recensioner (som jag inte kan länka till, de ligger nedanför), där betyget blir 1,4 av 5, och där många verkar ha erfarenheter i klass med TS’. Själv får jag vibbar av Klarna i dess närmast bedrägliga startfas med ”försvunna” fakturor och hutlösa påminnelse-avgifter och med en inkasso-avdelning ett par rum bort i samma korridor. Hur Siemanovsky kunde få banktillstånd övergår fortfarande min fattningsförmåga. Liksom hur BMW kan låna sitt namn och sin image till ett företag som, visserligen i all tysthet inför oss vanliga konsumenter, solkar varumärket till att ha att göra med ett företag som inhöstar betyg 1,4 av 5! Det börjar nog bli läge för Lexus… /Lennart EDIT: Blixtens förslag om juristhjälp hade jag tagit fasta på. |
|
Tror du på riktigt att BMWs egna finansbolag satt i system att lura sina kunder? Eller kan inte förklaringen mera vara att de nöjda kunderna inte tar sig tid att leta upp googles recensioner och skriva att de är nöjda? Vem skulle lägga tid på det? Flera saker i den här historien håller inte. Intrum skickar inte bestridna inkassokrav till Kronofogden (det är otillåtet enligt inkassolagen) och Kronofogden ger inte betalningsanmärkningar till bestridna krav. Sådana krav går till Tingsrätt. |
|
Jag bestred kravet från BMW finans till BMW finans både muntligen och skriftligen. BMW finans bemödade sig aldrig att besvara detta, utan skickade ärendet vidare till inkasso. Det är så fruktansvärt illa skött av dem. Intrum hörde jag aldrig någonsin av utan nästa steg var att jag hörde från kronofogden. Jag kontaktade dem genast och förklarade situationen. Mycket riktigt, jag kunde ta ärendet vidare mot BMW och deras advokater i tingsrätten. Men jag fick klart för mig att kronofogden trodde att en tvist mot BMW i tingsrätten skulle bli både dyr och svår att vinna. Alltså radikalt ökade kostnader utöver de avgifter som redan lagts till det ursprungliga beloppet. Jag betalade raskt i hopp om att i alla fall undvika betalningsanmärkning. Det var för sent. Jag vet inte vad jag kunde gjort annorlunda. Säkert en massa. Men jag tycker frågan fortfarande gäller BMW Finans agerande. Att bara skicka en faktura efter det att jag förvägrats vara med vid besiktning. Att de inte skicka besiktningsprotokollet förrän efter 45 dagar, trots flertalet uppmaningar från mig. Att inte ens svara på min bestridande av fakturan och hanterandet av denna, utan att direkt skicka mig till inkasso. Jag tycker det är rätt uselt av ett sådant stort företag. Du får naturligtvis tycka annorlunda. |
|
Du har helt rätt Löwet /Anders |
|
Om man inte behärskar det juridiska språkbruket och den juridiska gången/proceduren vid tex tvistiga betalningsärenden, vilket de flesta inte gör, så blir det lätt fel. Om motparten behärskar det juridiska språket märker denne direkt att "jag" inte gör det. Vem som har rätt eller fel i det här fallet vet inte jag, men att utgå från att bmw finans skulle ha rätt bara för att de är ett "stort företag" som somliga tycks anse, ger jag inte mycket för. Jag har själv erfarenhet av märkesbilhandlare som betet sig väldigt illa och hotat med både det ena och det andra, när de själva gjort fel och försöker skrämmas. Men som fått krypa till korset när de inte har torrt på fötterna. Men jag hade inte fått rätt utan juridisk kompetens i min närhet. |
|
Du har fortfarande inte svarat vilka skador som uppkom på besiktningen och hur du ställde dig till dem. Att du inte fick närvara vid besiktningen tror jag inte är ovanligt. Det blir markant svårare schemamässigt att hantera om varje besiktning måste ske med ägare närvarande. Att däremot skador dokumenteras i protokollet som ägaren efteråt får tillgång till känns rimligt och det fick du, men först efter påtryckningar . Men du har ju inte kommenterat vad skadorna var… |
|
Spelar det egentligen någon roll exakt vilka skador det var? Det är ju bmw finans totala avsaknad av kommunikation (som vi som haft med dom att göra känner igen så väl) som satt trådskaparen i problem. Att inte få besiktningsprotokollet och bara skicka fakturan är sjukt dåligt. Det finns väl ingen som INTE skulle bestrida en sån faktura? När jag fick min i3a besiktad av bmw finans var det fel i besiktningen som jag fick lov att påpeka. Jag fick dock protokollet direkt av dekra (företaget som utförde besiktningen). |
|
Bilen är besiktad fel upptäckta. Vad som är godkänd avvikelse står i kontraktet. Betala och gå vidare. Finns otalet liknande fall där privatleasingtagare får en rejäl faktura på skador (står tydligt i kontraktet vad som anses om normalt slitage). Skriv inte på om ni inte förstår förutsättningarna. En skrapad fälg ett antal tusen, skrap på stötfångaren en tusing till. Slitna däck, 6 tusen. Det blir fort pengar. Bilägande är inte billigt. Visst ska man få protokollet men det förändring inget i sak. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.