AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
371

köpråd F31/ G21 270.000

Hej!
Dags att byta tillbaka till BMW igen efter en tids frånvaro.

Ägde tidigare en F31 330E 2018 som jag var mycket nöjd med i det stora.

Begagnad priserna verkar helt galna och jag har svårt att bestämma mig för vad som skulle vara en bra deal just nu.
Man får en välutrustad F31 320D för 250-270 och även billigare.
Men för samma pris får man både en G208 320d men ser även 330e för dessa priser. Dock verkar msport paket saknas helt på marknaden om man inte vill lägga 350k.

Miltal hamnar kring 10-12k, beroende på pris och utrustning, Jag undrar vad ni tycker: Ska man ta en F31 som är ganska högt värderad med utrustning eller gå på senaste gen för att säkra 2:a hands värde?

Usch det är svårt med marknaden just nu :)
16.263
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad vill du själv ha? Att köpa bil enbart baserat på vad man tror man får begagnat för den om tre år brukar vara som gjort för att bli missnöjd under ägandetiden. Köp den bil som passar bäst för ditt användningsområde istället så tror jag du blir nöjdare, många korta sträckor = hybrid, få men långa sträckor = diesel.
Visa användare
277
igelkotten
BMW 435d GC individual -16
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Eftersom du är ute efter liknande motor i såväl F31 och G21 hade jag valt G21. Nu har jag bara provkört den men upplevde det som ett stort steg upp jämfört med F31, framförallt gällande komfort och ljudvolymen inne i bilen. Även knappar och reglage kändes trevligare. Om dessutom andrahandsvärdet känns bättre så ser jag inget som talar för F31. Hade du däremot jämfört F31 med 6-cylindrig spis mot G21 med 4-cylindrig spis hade valit varit svårare om det hade varit mitt val.
Egentligen lite mer sugen på 320i som verkar ovanligare då jag har en magkänsla för att när alla vill ha diesel kanske man bör gå åt andra hållet 🙂

Men 330e lockar, rätt trevlig standard utrustning som det ser ut.

Tar gärna mer input!
33
11
330_d
330d -14
Spontant känns 250-270k för en f30 320d saftigt alltså. Själv köpte jag en 330d(6 cylindrar) f31 m-sport för ca 220k i slutet på 2021, utrustad med PPK, panoramatak, M sportbromsar, HUD display, elektrisk drag. Ska tilläggas att den var rätt så högmilad. Att nu betala 250-270k för en 320d f30 hade, oavsett miltal och utrustning varit väldigt svårt att motivera för mig. Att betala 250-270k för en bil som kom kring 2012/2013, men som har fått uppdaterad fram och baklyktor kring 2016 (antar att det är lci du syftar på?) känns lite sådär alltså.

Nu kanske jag egentligen inte tillförde så mycket utan bara sa en massa egna orelevanta saker. Men som en tidigare postare skrev så är jag övertygad om att du inte ska lägga så mycket fokus på andrahandsvärde. I dom flesta fallen tappar bilar mer eller mindre i värde varje år. Senaste 3-4 åren har ju dock varit märkliga på många sätt och vis och värdeminskningar på begagnade bilar har på många håll blivit värdeökningar. Hur länge håller det i sig? Det är nog bara gudarna som vet.

1. Sätta budget
2. Hitta bil som man gillar med den utrusning man behöver/tycker är nice
3. Fuck det eventuella andrahandsvärdet, man ska ha en bil som man tycker är trevlig och som man trivs med. Ruinerad blir man mer eller mindre alltid på bilar ;)

Bu
1.730
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Har ägt F31 och nu G21 och det är stor skillnad på dessa modeller. Inget fel på F31 men G21 spelar i en annan divison. Du får en modernare och bättre bil i alla avseenden. Enkelt val enligt min uppfattning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.