AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
551

Hur långt går en BMW

me
95
mejiro
X3 20D -13
R1200R -12
Min trogna F25 (tvålitersdieseln) närmar sig 25 tusen mil och jag måste snart bestämma mig för att sälja eller köra den till det bittra slutet. Tänker att BMW inte är särskilt kända för att nå höga mil och man ser ju t.ex. aldrig en BMW-taxi. Vad är det som går sönder på höga mil? Automatlåda och Xdrive lär väl vara kandidater. Jag har bytt ett hjullager och det var odramatiskt då det börjar varna i god tid med ett hummande ljud. Ska man göra något preventivt? Har läst att man inte ska börja byta ut "livstidsoljor" som för växellådan, då det kan lossna avlagringar som sätter sig på fel ställen (solenoider?) och orsakar problem. Och den där kamkedjan md tillhörande kedjesträckare- ska man byta den i preventivt syfte?
Visa användare
8.234
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag ser flera BMW-taxis. En anledning att de stora bolagen inte direkt favoriserar BMW är att taxibolag vill ha verkstäder som är öppna 24/7 så de fort kan få ut bilen på gatan igen. Mercedes har som exempel det i Stockholm.

Sedan är ju BMW populära bland ungdomar så när de passerat 20000 mil och sänks en del i värde så får de ju gå hårt och leva slitiga liv som kortar tiden.

Att sköta bilen väl och byta delar när de går sönder och inte köra de så länge att följdfel uppstår är väl klokt. Jag tror det stora orsaken att många bilar skrotas är rost och att de blir så billiga att de inte längre är motiverat att laga dem kontra deras värde. Om man inte fixar själv så kommer den situationen såklart tidigare.
He
307
Henrik335i
523i e61 -08
Har för mig också jag hört att mercedes riktat in sig hårt på att ta taxibranschens marknadsandelar. Typ förmånliga avtal mm.

Jag tänker att många bmws körs hårt av många ägare, typ hårdare än andra bilmärken, om det är på det viset är det ganska imponerande hur väl bmw bilarna ändå håller ihop.
MU
917
MUC
M240i - 2023
Länk
Ma
1.183
Matthias
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
jag har haft flera långmilare (e61) - bortåt och just över 40kmil. vissa saker slits ju i takt med milen, inte mer med det, annars är du ju som sagts rost eller att motor eller vxllåda rasar. Hade stora dieseln på alla mina tre långmilare. Kan man fixa själv är det inga problem med långmilare tycker jag. Värdeminskningen är ju mkt låg
Sa
448
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Vi hade en E39 523i bensinare som rullade strax över 35 000 mil. Inga motorproblem men rosten började krypa lite överallt och därör sålde vi den. Sen hade vi en E90 325d som rullade strax över 32 000 mil, men tyvärr gjorde en lastbil slut på den när han skulle byta fil, och bilen blev skrot. Den hade förmodligen rullat fortfarande om det inte hade hänt, för den krånglade aldrig.

Sen har vi haft en 316i Compact (14 000 mil) och en 335d (24 000 mil) som inte gjorde annat än krånglade. Således kan det vara både högt och lågt vad gäller hur många mil en BMW rullar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.