|
|
---|---|
Hej! Har en e61 530 lci med n53 motorn. Som rubriken, vid start igår blir det ett stort oljeläckage, ser inifrån förarplatsen med motorhuven öppen, hur det sprutar upp olja i hela motorrummet och 2-3meter runt hela bilen på uppfarten. Får lite panik, allt går så fort men motorn krankade bara i 5sek, tryckte på engine stop och drog ut nyckeln så snurrade inte många varv. Är detta bara att plasten är gammal och ett naturligt fel så att säga (31000mil, 17år) eller jag jag problem med orimligt högt oljetryck? Har någon mer varit med om att locket spricker? Historik: Haft litet oljeläckage vid oljekylspackning så låtit bilen stå några veckor medan jag väntar på delar. Även problem att kylartempen sjunker vid körning, ok vid stillastående, trots att huvudtermostaten är bytt. Bytte sen oljekylspackning och oljefilterhuspackning, haft loss insug, multirem, oljefilterlock för att komma åt. Allt åtdraget med momentnyckel. Även bytt automatlådekylens termostat för att få upp tempen. Startat i förrgår och gått på tomgång 20 min, inga läckage allt frid och fröjd. Sen igår - katastrof… Är det bara att byta filter, filterlock/hållare, o ringar, fylla på lite olja och testa starta igen? | |
Bild på locket Länk |
|
Börja med att byta locket. Att oljetrycket helt plötsligt skulle bli gigantiskt utan övriga problem låter osannolikt. Locket är i plast, nån kan ju under åren använt tång på fel sätt, tappat det i marken eller liknande. | |
ProPro-medlem 12.878 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det där är lite scary måste jag säga - roligt om det händer på motorvägen... Plast, jag säger inte mer... Jo, att på M20- och M30-motorer var allt detta i metall och där hände inte detta en enda gång - ni kan själva dra era slutsatser... Är det ett Original BMW lock? Jag gissar på det. För om det hade varit ett från fleaBay eller Scamazon (även sålt som original i originalförpackning) så hade vi haft svaret där. Inga gnagmärken från råttor? Min tanke här var att de gnagt materialet tunt och sen börjar spricka och läcka där. Men då brukar det mest börja läcka mindre kring det gnagda hålet. Här ser det mer ut som ett materialutmattningsfel där locket försvagats under lång tid och mikrosprickor har skapats och spritt sig genom material och plötsligt så håller det inte längre och den följer en redan försvagad väg i strukturen. Misshandel av locket som gett permanenta försvagningar tidigare i livet, som Löwet är inne på, är definitivt också en möjlighet. Man har ju sett silverryggar go all in på alla möjliga saker på en bil - precis som om de höll på att jobba på sin bulldozer eller något annat inom bygg, anläggning eller entreprenad :-) Utifall det var någon blockering i oljefilterhuset av någon anledning så sitter det ju en bypass ventil runt oljefiltret som öppnar om tryckskillnaden blir för stor (vill minnas runt 2 bar eller så). N53-motorn använder ju en DME-styrd characteristic map som styr önskad volym och tryck ut från oljepumpen (så från tomgång och upp till 2500rpm no load så går oljetrycket från 1.5bar till 2.0bar - så ett par extra bar här kommer inte ge ett högre oljetryck än vad motorn normalt använder mellan 5000-7000 rpm high load vilket är runt 4.0 bar). Oljepumpen har ju också en övertrycksventil (men jag gissar på att den öppnar vid ett antal bar över högsta förväntade arbetstryck). Men ser dock ut som ett materialutmattningsfel tyvärr... |
Jag tycker ändå att det är en konstig grej. Locket är av någon sorts armerad plast, som åtminstone på min bil lätt verkar tåla ett tryck på två ATA. Det skulle ju kunna handla om ett dubbelfel? Ett kollapsat oljefilter plus en icke- eller illa fungerade bypassventil? Har ni någonsin hört om en sådan här händelse tidigare? /Lennart |
|
ProPro-medlem 12.878 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, om jag går på ren känsla (vilken inte är speciellt lämpligt) så känns det som en kombination av en rejäl försvagning och högt tryck. Men säg att oljepumpen tryckte upp det till 8 bar innan den öppnade sin säkerhetsventil (N53-motorn går bara normalt sett upp till 4 bar), vilket är runt 7.9 atm (atmosfärer). Det skapar ändåså "bara" ett tryck på ca 32 kg på en 2x2 cm stor yta, eller runt 400 kg på hela "dome taket" om man säger det är runt 50 cm2. Det är ändåså inga enorma krafter för armerad plast (vilket jag ser detta är) - jag hade mer förväntat mig att de små gängorna skulle rivas helt loss och hela locket skulle flyga rakt upp :-) Yes, har sett det ett par gånger. Men oftast då kring där det rundade dome taket övergår till en vertikal sidokant (även om det är en bra radie där så kommer du ha en anings mer stresskrafter där så inte överraskande att se ett haveri där), just detta haveri ser inte riktigt likadant ut som de andra jag sett. |
Ok. Då får vi hoppas att Löwets ordination leder till önskat resultat. @matshknsson, hoppas att du återkopplar! /Lennart |
|
Hej igen alla och tack för svar! Frågade även på facebook gruppen "BMW E60 E61 Sverige". De flesta där var också inne på att det bara var att byta lock o testa igen, plastskit som blir gammalt som någon skrev. Någon nämnde att de hänt samma när deras vevhusventilation var igensatt på en N52. Jag vart nojig, så även om de flesta verkstäder trodde på byt lock o kör, bogserade jag in bilen till en verkstad. De bytte olja och filter som jag hade med, var ändå dags. På med nytt lock från Febi. Motortvätt. Provstart. De tyckte allt var i sin ordning. Så nu är bilen hämtad, har gått Östersund-Åre ToR i helgen totalt ca 20mil, inga problem relaterade till detta. Var säkert antydningar i materialet, har väl tappats tidigare i sitt liv eller ngt. Eller om råttor gnagt natten innan detta hände och jag inte sett innan starten. Kan vara en idé att byta i förebyggande syfte om bilen gått 25000+ mil! Nu får man gnugga vidare på nästa bekymmer, att motortempen droppar vid körning och "high battery discharge". Får bli annan tråd |
|
Där ser man! Tack för din återkoppling! Som sagt, aldrig hört talas om en sådan grej tidigare. En ny aspekt hos gamlingen att bekymra sig för. Eller bara att byta preventivt, som du föreslår. Intressant, under alla omständigheter. /Lennart |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.