AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.240

Diffbroms på 320 E92 -09?

Sida 4 av 4
We
1.884
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det är mycket som är unikt med M3:an bakvagn jämfört med en standard bakvagn. Gäller inte bara infästning för bakaxel, bakaxel/diff, drivaxlar, krängningshämmare, länkarmar utan även pickups för länkarmar för att få ett annat beteende vid in-/utfjädring.
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
Grelle: Du får LÄSA noga vad jag skriver för det du snackar om är historia
Westersund: Det vet jag sen många år tillbaka men nu handlar det om det bmw-slangen sa att bakvagnen är unik på E90 serien och det skulle jag gärna vilja veta
Visa användare
8.233
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bmwbamze, vad är det du tycker jag ska läsa? Jag har ju själv hjälpt dig genom att upprepa mig så nu får du återgälda den tjänsten.

Citera gärna där BMW-slangen skriver att bakvagnen är unik för E90. Jag ser bara att han skrivit att den är unik för M-versionen av E9X.
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
Grelle: Det har jag fattat för länge sen det är du som hänger kvar vid att jag först trodde detta men nu är allt klart angående detta och båda oljorna är nu bytta v-lådsoljan var fin men diffoljan var dassig och kan möjligtvis bero på det kommer in fukt men samtidigt syntes ingen olja på utsidorna sa mekanikern men självklart lite oroande
Visa användare
8.233
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Så det här inlägget du skrev igår, för 16h sedan:

” Kan det vara lamelldiff på min trots allt för det är M chassi på den och därför ägaren/mekanikern som jag ska lämna in den till imorgon sa det är det och inte okunskap?”

Det är alltså länge sedan och historia för att använda dina uttryck? 😊 Har du glömt att du så sent som igår återigen hoppades på att du skulle ha en diffbroms?
Visa användare
ProPro-medlem
12.497
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Bmwbamze : Jo, angående din fråga om bakvagnen så kan jag bara svara på vad jag skrev.

I inlägget från 2024-03-21 22:44 samt 23:03 skrev jag följande (för att bland annat poängtera att det är högst osannolikt att någon monterat en limited slip differential från en M3 på din E92 320i - något som annars hände då och då på E30 då det fanns som tillval och det fanns begagnade som flöt omkring på marknaden):

>> "Tror faktiskt hela bakvagnsbryggan är unik för E90/E92/E93 M3"

Så går man in på tex en E92 M3 och kollar på sprängskissen
Länk
och kör sedan en korsreferens på art.nr 33 31 2 283 340 (bakvagnsbryggan)
Länk
så ser man att den bara satt på E90/E92/E93 M3 (samt lite roligt nog även E82 M Coupe).

Men som jag nämnde (och Westersund även bekräftat) så är det otroligt mycket mer där i bakvagnen som är unikt för just E90/E92/E93 M3.

@Bmwbamze : Lite ovanligt att oljan från differentialen var dålig då den brukar hålla sig relativt bra. Bli dock inte skrämd av lukten (typ ruttna ägg) då det är helt normalt. Det är EP (Extreme Pressure) additiven som ofta innehåller diverse organiska svavelföreningar som orsakar detta.

Men desto bättre då att den byttes!

Själv blev jag förvånad hur fin min differentialolja (Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 då jag har en limited slip differential på den bilen) var efter 5 säsonger av stenhårda track days. Trodde den skulle vara mörkare och skitigare (då det trots allt sitter ett vått lamellpaket där).
Länk
Visa användare
8.233
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bmw-slangen, din mening är inte otydlig, men den blir ännu tydligare om du skrivit M3 först.

” Tror faktiskt hela bakvagnsbryggan är unik för M3 E90/E92/E93”

För då är det extra tydligt att det är M3 modellen som oavsett kaross har en unik bakvagn.
Visa användare
ProPro-medlem
12.497
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jupps - jag lämnar det som en läseövning :-)
En lämplig läsövning för den moderna människan (då intag av skriftlig information är fortfarande en viktig egenskap och mycket användbar i vitt skilda situationer - alltifrån receptet på den där medicinen till den där målarburken på Hornbach). Tycker vi blivit sämre och sämre på främst att bibehålla uppmärksamhet och fokus där det krävs under en viss tid. :-)

Nä men för att vara lite allvarligare (finns dock ett allvar här ovanför).
Jag försöker iallafall (men lyckats definitivt inte alltid) att vara konsekvent inom åtminstonde inom samma tråd (eller iallafall samma inlägg) att skriva samma ordning på rike (Reihe) och modell (Modelle) - just för att inte göra det onödigt otydligt. (Rike är min egna personliga översättning av Reihe så haka inte upp er på det).
Gör samma sak bland filer och kataloger på datorn men här brukar Reihe oftast komma först så det är relativt vanligt att jag använder detta skrivsätt även på andra ställen.
Men ni kan hitta tusentals exempel på det motsatta - se bara min profil :-) :-) :-)
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
bmw-slangen: Angående diffoljan som var "dassig" som ägaren/mekanikern uttryckte det sa också att det var metallspån och glansig han sa det kanske läckt in fukt men ingen olja runt kardan eller drivaxlarna men det låter som packningarna måste bytas eller vad säger du och eventuellt andra?
We
1.884
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det blir alltid lite metallspån i oljan i en växellåda och bakaxel, det är normalt slitage. Att det kommer in fukt är inte heller något konstigt eftersom det sitter ett litet ventilationshål, vanligtvis högst upp, på huset för att ventilera ut övertryck p.g.a. som uppstår vid värmeväxling (från kallt till varmt). Har inte oljan blivit bytt på 5-10 år så är det naturligt att det är fukt i den, det betyder inte att packboxarna är dåliga. Är packboxarna dåliga fuktar det olja från dom.
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
Westersund: Tack det var väldigt skönt att höra! :) Det var nästan fyra år/3600 mil sen den byttes och jag blev skraj att oljan hade blivit "vatten/fuktskadad" och tappat sin smörjförmåga och därav metallspånen, dassig och glansig så jätteskönt att inget är dåligt eller trasigt! :)

Visa användare
ProPro-medlem
12.497
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nädå ingen fara - fullt normalt för en året runt daily driver med ett antal år på nacken (precis som Westersund skriver).

Men om oljan börjar anta en mer grå- eller chokladmilkshakefärgnyans så står oftast allt inte rätt till. Likadant om det glittrar väldigt mycket i oljan precis överallt (som om ungarna hällt i en burk glitter från Panduro) eller om man hittar små metallfragment (millimeterstorlek och mer) så är det också indikationer på allt nog inte står rätt till.

Här kan du förresten se ventilationshålet på en äldre Getrag-låda som Westersund nämner (så fullt normalt det kommer in fukt)

Normalt sett sitter det en plasthatt ovanför hålet så det inte trillar ned smuts (men samtidigt tillåter utväxling av luft)
Länk

Här kan du se ventilationshål på några äldre differentialer (sitter på ungefär samma ställe på nyare fast ser bara lite annorlunda ut). Tittar du noga på den där silverfärgade metallpinnen rakt ovanför hastighetssensorn så har den ett litet hål - det är ventilationshålet.
Länk
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
bmw-slangen: Tack för jättebra bilder/videos igen men det var diffoljan(MPM) som var dassig, glansig och metallspån i inte v-lådan för den MPM oljan var fin
Visa användare
ProPro-medlem
12.497
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kommentaren om oljan var egentligen menad att gälla både växellåds- och differentialolja - du vill inte ha något av det utseendet i något av dessa enheter (gäller även motorolja och i princip det mesta som har olja i sig). Det var därför jag bara använde ordet "oljan" och inte specififerade det till vare sig växellåds- eller differentialolja då kommentaren var relativt generisk och kan appliceras på de det mest med olja i sig och roterande delar.

Därefter kom visuella hjälpmedel för att lokalisera ventilationshålet i växellådor respektive differentialer.

Men det var bra att höra att det bara var "lite sunkig" olja i differentialen och fin olja i växellådan - kunde varit mycket värre. Så precis som Westersund skrev så är det där "lite sunkiga" fullt normalt och inget du behöver oroa dig för. Samt än en gång tycker jag det var bra du bytte olja (jag byter själv hellre lite oftare än sällan eller när det finns osäkerhet kring oljan eller andra liknande scenarios).
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
bmw-slangen: Ja först blev jag orolig och trodde diffoljan hade blivit så dålig av vatten/fukt och slitit på kuggarna så det var väldigt skönt att få veta att så inte var fallet speciellt när man nyss bytt oljan
Angående byte av dessa två oljor så har ju Bmw fel när de inte har med detta i serviceintervallerna finns såklart ingen "lifetime" olja och min erfarenhet är att de flesta bilägare aldrig byter dessa oljor när de inte finns med i serviceintervallerna eller av ekonomiska skäl
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.