AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.239

Diffbroms på 320 E92 -09?

Sida 3 av 4
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
Isåkare: Ok men det är helt tyst så inget sånt problem tack och lov
Vet du eller nån annan om det är skadligt att ha limited slip oljor i växellådan och diffen när det inte är diffbroms?
Såg nu på fakturan att verkstaden hade i MPM 75/90 limited slip resp 75/140 limited slip i båda lådorna vid oljebytena för snart fyra år sen och de oljorna är mineraloljor dessutom så det är nog bäst att boka tid för att byta de båda oljorna till helsyntetiska icke limited slip eller vad tycker ni?
We
1.884
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Vilken tattarfirma, man ska INTE ha LSD additiv i växellådsoljan om man vill att synkringarna ska funka som tänkt. LSD additiv har man bara i oljan i bakaxeln om man har lamelldiff för att lamellerna inte ska hugga för mycket.

I övrigt finns det inga mirakelmedel om synkringarna har börjat bli dåliga. Byte av synkringar eller låda är de enda hållbara alternativen.
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
Westersund: Ja det är nog alldeles för många verkstäder som tror det är diffbroms på min men faktum är att efter ca sex månader efter oljebytet så blev växlingarna lite mjukare och har förblivit så är inte detta väldigt konstigt?
Och det är väl heller ingen lamelldiff på min?

Kan du eller nån annan kunnig förklara en okunnig som jag varför limited slip olja inte är bra eller till och med skadar v-lådan och diffen?
Visa användare
8.233
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror ingen verkstad tror det är diffbroms på din bil. Det är hyfsat basal kunskap att inga BMW de senaste 25 åren haft diffbroms förutom rena M-bilar. Redan under 90-talet var det ett tillval och inte standard på det icke-M-bilar.

Det handlar nog om att de tog vad de hade eller gjorde det enkelt för sig av andra skäl.

Vi har ju redan rett ut att det inte är någon lamelldiffbroms på din bil. Så länge det inte eftermonterats och det är väldigt låg sannolikhet på en 320i, ungefär lika troligt som att du har en V8 eftermonterad under huven. 😄
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
Grelle: Har flyttat så var på en annan verkstad nyss och bokade tid för oljebytena i båda lådorna och det blir Red Lines oljor (ej lsd oljor) i båda för de ska enligt honom vara de bästa för växellåda och diffen.
Frågade honom om de saker vi snackat om här och angående lamelldiff eller inte på min så är det det sa han sjävlsäkert och han sa också att lsd oljor inte skadar någonting och enligt Westersund ska det vara det när man har lamelldiff som det är på min så då var det ju bra det var det där i alla fall men förbryllande över om lsd olja i v-lådan gör skada eller inte eftersom alla ni är kunniga och erfarna så det är förvillande för en okunnig som ni förstår hoppas jag
Visa användare
8.233
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ta det som ett tecken på att han inte är någon expert utan en glad lax som gör sitt bästa, men det betyder inte att det är bra…
Visa användare
8.233
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Sedan brukar dina trådar BmwBamse vara lite lätt förvirrade och innehålla en del missförstånd i sig samt efter dialoger du haft med verkstäder så det kan ju även en felkälla här. 😊
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
Grelle: Hur vet du 100% säkert att det INTE är lamelldiff på min 320 E92:a -09?
OM inte vad är det för diff i så fall?
Visa användare
8.233
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag har redan skrivit det i mina inlägg, summeringen är att de inte såldes med det från fabrik och fanns inte som tillval.

Det är möjligt att eftermontera, men väldigt ovanligt då det är dyrt och därmed extra speciellt på en 320i. Det är kanske 1 på 10 000 att en 320i E92 (som inte byggs om för bana) får en eftermonterad diffbroms.

Det sitter en vanlig öppen differential utan diffbromsfunktion. Det är det vanligaste på alla bakhjulsdrivna BMW de senaste 25 åren.
We
1.884
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Felkällan i det här fallet är du, Bmwbamze, läs vad jag har skrivit igen. Jag har aldrig sagt att LSD additiv kan skada en bakaxel om man inte har en lamelldiff. Du har en underlig förmåga att tolka om det som egentligen har skrivits till något helt annat, oerhört frustrerande för någon som försöker förklara.

- En BAKAXEL med lamelldiff ska ha LSD additiv, annars kommer du slita ut lamellerna ganska fort.

- En BAKAXEL utan lamelldiff (alltså en öppen diff som du har) skiter fullständigt i om det är LSD additiv i oljan eller inte, men om du använder en olja med LSD additiv häller du i en ganska mycket dyrare olja som inte gör någon skillnad.

- En VÄXELLÅDA ska inte har LSD additiv oavsett vad, synkringarna är konstruerade efter en viss typ av olja för att det skall finnas tillräckligt med friktion för att synkringarna ska fungera som tänkt (alltså synkronisera hastigheten mellan dreven när du växlar). Häller du i en olja med LSD additiv kommer denna synkronisering inte fungera som det är tänkt eftersom det inte finns tillräckligt med friktion för att synkringarna ska kunna jämna ut hastighetsskillnaden mellan dreven och tänderna på dina synkringar kommer ta stryk om du inte matchar varvtalet när du växlar.

En diff är inte samma sak som en lamelldiff vilket du verkar tro. Diff är bara ett samlingsnamn på flera olika typer av diffar. Det finns öppen (vanligast på personbilar), spole, torsen, lamelldiff o.s.v...Diffen tillåter hjulen att snurra olika fort. Diffen sitter i en bakaxel.
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
Grelle: Då vet jag tack och ska säga det till verkstadsägaren som sa det är lamelldiff
Westersund: Tack för väldigt tydliga och bra förklaringar!
Visa användare
ProPro-medlem
12.496
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
+1 så att säga på Westersund's summering.

Samtidigt passar jag på att förtydliga en sak (då det var jag som nämnde växellådsoljor med olika "friktionsegenskaper").
Vad jag menade var små skillnader och små nyanser hos de olika oljorna som skapar olika arbetsmiljöer för synkringarna och därmed kan ibland skapa en mer fördelaktig arbetsmiljö för synkringarna och därmed reducera de upplevda problemen (men aldrig någonsin fixa det helt).
Är synkringar eller liknande komponenter slitna så finns det inget mirakelmedel i världen som fixar det - på sin höjd kan man få ut några extra tusen mil ur lådan (vilket ibland är allt man behöver).
Små skillnader och nyanser hos oljorna kan exempelvis vara en aningens annorlunda additivformulering eller olika viskositeter som tex 75W-90 som kan göra det enklare/svårare för slitna synkringar att arbeta. Jag pratar alltså om små nyansskillnader i "kryddning" som några stänk av svartpeppar kanske - inte ösa ned nävar av habanero :-)
Sen måste man tänka på att det finns flera olika konstruktioner av synkringarnas friktionsytor och de reagerar på olika sätt för olika typer av förändringar i oljorna. Förr var små räfflor/tänder direkt i mässingen vanligt, men numera är en beläggning av ett friktionsmaterial vanligare (moly, carbon, <you name it>).
För den intresserade finns här lite intressant övergripande läsning (en master thesis) om de olika faktorer som kan påverkar växlingensprocessen:
Länk
Jämför exempelvis ATF Dexron III (som ofta användes förr i manuella Getrag lådor som Getrag 260/5 och Getrag 260/6), 75W-80 (som är den typiska viskositeten i den manuella Getrag lådan vi pratar om i denna tråden) samt 75W-90 (som en del upplever fungera bättre med i "slitna" lådor).
Den typiska kinematiska viskositeten vid 100°C för ATF Dexron III är 7 cSt, för 75W-80 är det 10 cSt och för 75W-90 är det 15 cSt.
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
bmw-slangen: Ja för en okunnig som mig själv så har det varit intressant och lärorikt och läsa dina och andras svar så stort tack!
Jag valde att låta en Autoexpertenverkstad byta oljorna i v-lådan och diffen och det blir Red lines helsyntetiska 75/85 (icke lsd oljor) i båda som ska vara extra bra enligt ägaren själv efter jag berättat om lite känningar av kuggarna på tvåan och trean
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
Kan det vara lamelldiff på min trots allt för det är M chassi på den och därför ägaren/mekanikern som jag ska lämna in den till imorgon sa det är det och inte okunskap?
Visa användare
ProPro-medlem
12.496
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tycker det är bra du gör oljebyten i växellådan och differentialen - framförallt i växellådan.
Har du småproblem med lådan (eller man inte varit snäll mot lådan tidigare) så är det alltid bra att få i fräsch olja.
Det kommer aldrig någonsin att lösa problemet - men kanske göra att man står ut med det några extra år.

För det finns risk att det finns små små metallfragment suspenderad i oljan och det är alltid bra att få ut den oljan.
Förr (på exempelvis mina Getrag 260/5 och Getrag 260/6 lådor) så hade bottenpluggen i magnet som fångade upp en del av de oundvikliga metallfragmenten men detta verkar ha försvunnit i början av 00-talet.
Länk

Nej, M-Sport eller M-Chassi har ingen påverkan vilken typ av differential som sitter monterad.

Av den enkla anledningen att BMW bara har en typ av differential (den enklare öppna varianten) för alla sina 3-Serie modeller - förutom M3 modellen.

Men du behöver inte vara orolig att någon tagit en M3 differential och monterat på din bil - det är fysiskt omöjligt.
M3 differentialen är gigantiskt mycket större än vad din differential är (Typ 168 mot Typ 215 - dessa siffror syftar på storleken på kronhjulet). Därefter måste drivaxlar, uprights, hjullager måste bytas - hela bakvagnen måste bytas. Tror faktiskt hela bakvagnsbryggan är unik för E90/E92/E93 M3.

Däremot finns eftermarknadsalternativ (precis som Westersund påpekat) men detta är mycket dyrt och mycket mycket mycket ovanligt man monterar det på en relativt ordinär bil i de lägre effektklasserna.

Men ganska enkelt att avgöra. Lägg växellådan i neutralläge, lossa handbromsen, choka lämpliga hjul, lyft upp ena sidan bak (räcker att bakhjulet kommer upp från marken), prova nu att rotera bakhjulet som är uppe i luften. Du kommer garanterat att inte känna det minsta lilla motstånd (det får inte vara någon åtsittande färdbroms eller handbroms såklart) vilket betyder att du har en vanlig öppen differential.
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
bmw-slangen: Tack då vet jag det säkert till imorgon när jag ska informera honom om detta
Bakvagnen unik på E90-serien? På vilket sätt enkelt förklarat?
Visa användare
ProPro-medlem
12.496
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag hoppas för din egen del att verkstaden du anlitar samt mekanikern själv kan avgöra om det är en öppen eller limited slip differential på bilen :-)
Du ska ju inte behöva googla och skrapa ihop information från olika forum själv och sedan berätta för mekanikern hur en bil fungerar :-)
Och har han mekat med BMW-bilar i mer än en månad så har han full koll på att det endast är M3 modellen bland alla E90/E91/E93 modeller som ens kunde få en limited slip differential :-)

Om inte - så bör du byta verkstad omedelbart!

@Bmwbamze : Varför ska du informera din mekaniker hur en öppen differential fungerar och att det endast satt en limited slip differential på E90/E92/E93 M3 modellen? Jag hoppas att mekanikern/verkstaden vet detta själv - annars blir jag rädd... :-)

@Bmwbamze : Jag förstod inte riktigt dina sista två frågor, alltså dessa två frågor:
"Bakvagnen unik på E90-serien?"
"På vilket sätt enkelt förklarat?"
Vad är det du frågor om här?
Visa användare
ProPro-medlem
12.496
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha!

Tror jag förstår nu vad du frågar om!
Du frågor om följande mening jag skrev tidigare i mitt inlägg:
"Tror faktiskt hela bakvagnsbryggan är unik för E90/E92/E93 M3"

Ok, jo så här kommer en något kort och enkel förklaring:

Som texten säger så verkar bakvagnsbryggan (detalj #1 i skissen nedan) vara unik för just E90/E92/E93 M3 modellen.
Länk

Nu behöver det inte bero på att det sitter en limited slip differential i denna modellen (troligtvis beror det på andra faktorer) - men man vet aldrig.

Men du behöver inte fundera mer på detta - jag ville bara påvisa att det inte är fysiskt möjligt att bara ta en M3 differential och montera på din modell (du måste i princip lyfta över varenda komponent i hela bakvagnen från en M3 och du kommer ändåså få problem)..
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
bmw-slangen: Länken var till M3:an och väldigt tacksam om du istället kort bara kan beskriva i ord vad som är unikt med denna?

Visa användare
8.233
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bmwbamze, acceptera nu och släpp det här med att du ska ha en lamelldifferentialbroms.

Varför har du fått en fixide om att du skulle ha det? Har grannen det på sin bil och du vill bräcka honom eller vad?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.