AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.210

Diffbroms på 320 E92 -09?

Sida 2 av 4
Visa användare
ProPro-medlem
12.997
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Bmwbamze : Hur tusan hittade du en sida där det stod att det skulle vara MTF-LT-3 i diffen? :-)

Nu sätter du dig ned och tar ett djupt andetag, sluter ögonen och slappnar av :-)
Nu kan du öppna ögonen så ska du åka på en liten färd i katalogen :-)


Vi börjar med länken du gav som är till din bil
Länk

Sen trycker vi på Manual Transmission (dvs huvudgrupp 23)
Länk

Därefter går vi in på Manual Transmission GS6-17BG
Länk

Voila, vi har MTF-LT-3 olja :-)


Nu tar vi diffen och vi börjar även här med länken du gav som är till din bil
Länk

Sen går vi till Rear Axle (dvs huvudgrupp 33)
Länk

Vi går in på Differential-Drive/Output
Länk

Voila, vi har BMW Synthetic OSP :-)



BMW Synthetic OSP motsvarar en 75W-90 API GL-5 och det ÄR DETTA du ska ha.

Som nämndes ovan kommer din Castrol Syntrax Long Life 75W-90 att fungera alldeles utmärkt och du kan använda denna. Den är nämligen en 75W-90 API GL-5 olja och är exakt den oljan du ska ha för din bil.
Länk

Tittar man exempelvis på Schmiedmann och slår på original BMW Synthetic OSP så säljer de såklart den men även ett Febi alternativ (som är också just en 75W-90 API GL-5 olja)
Länk


Det bör inte gå åt mer än högst en 1 liter, så har du en 1L flaska bör du klara dig. Du har mindre diff än min 188 och du har ingen dräneringsplugg och då brukar man få lite mindre volym av den gamla oljan (och således behövs en mindre volym av den nya oljan).
Visa användare
ProPro-medlem
12.997
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående livslängden på din differentialolja - se här nedanför. Allt här nedanför gäller förseglade förpackningar som stått i någotsånär tempererat utrymme (säg 0-25°C) och inte bara legat slängd på gräsmattan så att säga :-)


Är den bara runt 3-5 år gammal så är det inga som helst problem - bara tuta och köra.

Men runt 5-10 år gammal olja så kan det börja variera kraftigt hur bra de hållt sig.
Detta är ungefär livslängden som vissa tillverkare/återförsäljare har som riktlinjer (iallafall de jag varit i kontakt med).
Så i detta tidsspann skulle jag vara lite mer försiktig och vara något restriktiv till vilka användarscenarios som är lämpliga.
Exempelvis en motorolja som är tänkt att agera som longlife där det planeras att faktiskt ha längsta tillåtna bytesintervall så skulle jag inte använt en så här gammal olja (även om den uppfyller alla specifikationer).
Eventuellt kan differentialoljor hålla sig något bättre, men finns inga som helst studier eller bevis på detta.


Det är additivpaketen som fäller ur sin suspension samt additiven som bryts ned med tiden som är de två största faktorerna till att oljan åldras. Och denna nedbrytningsprocess pågår även i en förseglad förpackning.

Att skaka flaskan hjälper inte att helt och hållet få tillbaka additiven i suspensionen, dessutom så har du nedbrytningen av additiven som försämrar oljans egenskaper rejält (kom ihåg att det är additiven som gör oljan så bra som den är - additiven är snorviktiga och står för en större del av oljeflaskans totala kostnad).

Jag har inte sett många studier kring detta, iallafall inte på "konsumenttillgänglig nivå".
Det närmaste och mest vetenskapliga jag hittat är följande två filmklipp (där standardiserade tester faktiskt utförs) och kan rekommendera att flukta på dessa:






Visa användare
ProPro-medlem
12.997
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Westersund : Det är mycket trevligare och roligare bilar här i det förgångna - så jag trivs bättre här! :-)

Däremot visste jag inte att de börjat gå över till DCTF även i de vanliga manuella lådorna - eller iallafall där de använde MTF-LT-5 ursprungligen. Det låter rimligt at de vill konsolidera så kan definitivt tänka mig det. Säkert delvis relaterat till de starkare banden med Fuchs på senare tid.

Men jag tror inte detta (DCTF) gäller alla manuella växellådor - jag tror bara det gäller de växellådor där man ursprungligen körde med MTF-LT-5.

MTF-LT-5 används bara i den nya GS6-45BZ/GS6-45DZ lådan (B för bensin och D för diesel, Z är för ZF) som kom runt 2011 precis som du nämnde.
Dessa K-lådor (45BZ/45DZ) är ju gjorda för högre vridmoment och sitter bara bakom de kraftigare motorerna.
GS6-45BZ hamnade ju bara i modeller som F20 M135i, F22 M235i, F30 335i, F32 435i, F10/F11 535i med flera.

@Westersund : Du har också en GS6-45BZ i din F87 M2 LCI (är 99.99% säker på det även om den skiljer sig på en del punkter än de som sitter i ovan nämnda motorer - oavsett så är det en GS6-45BZ i grund och botten).
För jag vill minnas samma låda sitter i M2, M3 och M4 runt denna perioden.

GS6-45 använde MTF-LT-5 från första början (och verkar som BMW börjat gå över till DCTF för denna).
GS6-17 använde MTF-LT-3 från första början (och är det som fortfarande ska användas).
GS6-37 använde MTF-LT-2 i början men gick över till MTF-LT-3 (och är det som fortfarande ska användas).
GS6-53 använde MTF-LT-2 i början men gick över till MTF-LT-3 (och är det som fortfarande ska användas).
GS6-26 använde MTF-LT-1 men denna har ersatts av MTF-LT-2 (och är det som fortfarande ska användas).



@Bmwbamze : TIS säger att det är 1.4 liter för en GS6-17BG växellåda - vilket är det du har Bmwbamze.
Så räkna med att du behöver två 1L förpackningar.
Visa användare
ProPro-medlem
12.997
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Doh!
Vilken stolle jag är - varför inte bara flukta direkt i ZF's egna TE-ML 11 specifikation!
Där står ju vad ZF själva säger är godkända oljor för sina lådor :-)

Så tog en flukt i en 2 år gammal version...

GS6-45 fungerar finfint med
BMW MTF-LT-5
Fuchs Titan FFL-3
ZF Lifeguard Fluid 7.3 DCT


Så yes Westersund, du hade helt rätt! Sort of...

Men för att vara petig så betyder inte detta att BMW's DCTF 1+ motsvarar Fuchs Titan FFL-3.
Det är ju Fuchs Titan FFL-4 som har BMW DCTF 1 / 1+ approval - eller hur?

Fuchs själva säger ju att
* deras FFL-3 motsvarar BMW MTF-LT-5 (vilket ju du är intresserad av)
Länk
* deras FFL-4 motsvarar BMW DCTF 1+
Länk

Så vi ska nog skilja mellan DCTF och DCTF (precis samma sak att ATF och ATF inte är samma sak) :-)

Manuella lådor som ska ha BMW MTF-LT-5 fungerar således finfint med Fuchs Titan FFL-3 (en typ av DCTF olja).
Men det behöver inte automatiskt betyda att Fuchs Titan FFL-4 == BMW DCTF 1+ fungerar precis lika bra i dessa manuella lådor.

Nu tror jag att dessa manuella lådor fungerar lika bra med FFL-3 som FFL-4 då manuella lådor inte är lika petiga som DCT eller även AT (dessa är förbaskat petiga och oljorna måste ha precis exakt rätt blandning av friction modifiers och fan och hans moster för annars börjar de hosta, stamma, harkla spotta och fräsa).

Men generellt ska man vara lite försiktigt och bara för att BMW MTF-LT-5 == FFL-3 och att BMW DCT 1+ == FFL-4 så betyder inte det att automatiskt att BMW MTF-LT-5 == DCT 1+.



@Westersund : Om jag går in till BMW idag och köper en flaska växellådsolja till din M2 - vad kommer BMW då att ge mig? En flaska MTF-LT-5 eller en flaska DCTF 1+?
We
1.920
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Ingen aning faktiskt, jag vill inte betala dom pengarna för växellådsolja från BMW när jag kan få likvärdig eller bättre för halva priset (eller mindre). Kör oftast med Motul nuförtiden, ibland Castrol eller Liqui Moly (bara växellåda och bakaxel) också. Tror inte det spelar någon större roll, jag har inte provat men jag skulle inte bli förvånad om man kunde köra gammal hederlig ATF DXIII i M2:ans låda också. Utan att ha kollat gissar jag på att den ligger väldigt nära DCTF i viskositet, DCTF är "nästan som vatten" precis som ATF DXIII.
Sen ska jag tillägga att Motul USA (produktansvarig) säger att Motul DCTF "High Torque" fungerar utmärkt till M2:ans manuella låda också även om den inte kommer upp som rekommendation på deras hemsida. Men jag håller mig till den vanliga varianten.

I övrigt så kan man inte bara leva kvar i det gamla, även om det var väldigt vackert då, utan man måste prova på det nya också. ;)
Bm
241
Bmwbamze
320 Coupé
Westersund: Tack då vet jag nu vilka oljesorter det ska vara i de båda lådorna äntligen! :)

bmw-slangen: hahahaha... ja jag förväxlade de två så stort tack för dina mycket utförliga och tydliga svar! :)
Nu är det utrett att det är MTF LT3 till v-lådan och OM den några år gamla diffoljan inte är äldre än max tre år så tar jag den annars blir det ny för den är ju tänkt att smörja väldigt bra i 3-5 år också
Angående min v-låda så känns kuggarna lite grann på tvåan och trean(de två tidigare ägarna bytte aldrig oljan och troligtvis slarvade med att trycka ner kopplingen och drog för snabbt i växelspaken) även om det blev lite bättre efter förra oljebytet då jag också hällde i Wynns oljetillsats för v-lådor men ska jag göra det nu också eller finns det några riktigt feta grymt bra v-lådeoljor som också lämnar en fet oljefilm på alla kuggarna så jag vet jag har gett den absolut bästa smörjning?
Visa användare
ProPro-medlem
12.997
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det mesta i nuet är roligt fast just biltillverkarna gör det fasiken inte lätt att leva i nuet - det mesta är så fult, tråkigt och oengagerade... :-(


Nja Westersund, det där med köpa olja på BMW var bara ett tankeexperiment jag ville du skulle göra :-)

Du skrev att "BMW använder DCTF/MTF LT-5 olja" i vissa manuella lådor sen en tid tillbaka och att växellådan i din M2 ska ha DCTF.

Den formuleringen kan tolkas som att lät som att BMW slutat använda BMW MTF-LT-5 och istället ersatt det med BMW DCTF 1+ (art.nr 83 22 2 446 673) och det stämmer inte.

BMW använder fortfarande MTF-LT-5 till GS6-45BZ/GS6-45DZ lådorna.

Däremot så är BMW MTF-LT-5 i princip identiskt med en typ av DCTF som används i en viss typ av DCT, så helt rätt där av dig att skriva DCTF/MTF-LT-5. Risken är bara att det kan lätt misstolkas (då DCTF är en mycket generisk term - lite som ATF) och folk springer iväg och köper första bästa flaska som har ordet DCTF skrivet någonstans på Scamazon eller fleaBay och häller i sina DCT-lådor vilket inte alltid kanske slutar så lyckligt.

Så om du går in hos BMW och köper växellådsolja till din M2 så får du en flaska MTF-LT-5 i näven.


Men yes, manuella lådor är inte så vansinnigt petiga med vilken olja det är (jämfört med andra växellådsvarianter).
Precis som du säger så finns bra alternativ där ute! För min egen del så brukar det bli Ravenol och Motul för lite krävande applikationer.



@Bmwbamze : Ja, du gjorde mig lite konfunderad där ett tag :-)


Men helt rätt - det är MTF-LT-3 som gäller för växellådan.

En MTF-LT-3 är normalt sett en 75W-80 API GL-4 växellådsolja.
Är mer bekant med MTF-LT-2 och ärligt talat vet jag inte riktigt vad den huvudsakliga skillnaden är mellan MTF-LT-2 och MTF-LT-3. Kanske högre krav på livslängden (för MTF-LT-3 kom väl runt när man började med "lifetime" i växellådor fast kan minnas fel här)? Är lite osäker här faktiskt.

Men vilken högkvalitativ 75W-80 API GL-4 växellådsolja som helst bör fungera finfint (manuella lådor är som sagt inte så tokpetiga när det gäller olja).


Och din Castrol Syntrax Long Life 75W-90 blir perfekt för diffen.
Var inte rädd att använda oljan även om den är 3-5 år då diffolja har en förhållandevis trevligare arbetsmiljö än exempelvis motorolja och är inte lika känslig för åldrande.

Det roliga i det hela är att vi pratar om diff- och växellådsoljan är lämplig att använda eller inte pga dess ålder där många (inklusive tillverkarna själva) drar öronen åt sig efter 5-10 års ålder. Då pratar vi om förslutna förpackningar i en trevlig och gemytlig miljö.
Men när BMW häller samma gucka i diffen och växellådan i en ny bil så är det vips "lifetime" - trots att oljan nu är satt i arbete och är i en mycket mer varierande miljö (enorma temperaturskillnader, fuktighet, konstant syretillförsel, skummande och mycket mer). Men likväl är det "lifetime"! Men när det ligger stilla i flaskan så är den plötsligt känslig och kan bli dålig :-)
Jag tror inte jag behöver säga mer om vad jag tycker om det här påhittet "lifetime"... Ännu en sak man måste stå ut med i denna underbara nutid...
Visa användare
ProPro-medlem
12.997
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Bmwbamze : Kugghjulens tänder är alltid i kontakt med varandra och alla kugghjul snurrar.

"Feta oljefilmer" på kugghjulen och alla liknande saker är totalt irrelevant. Smörjningen av kugghjulen klarar i princip vilken vettig växellådsolja som helst av. Det inte är där problemen är eller där man behöver lägga sitt fous. Det är totalt helt fel fokus.


Det enda du gör när du växlar är att flytta olika "styrhylsor" som låser ihop ett visst kugghjul med axeln den snurrar på.

Det är i princip alltid synkringarna som blir slitna och man får det beteende du beskriver.
Här i bilden nedanför tar jag bor en synkring (det är den guldfärgade taggiga saken)
Länk


På insidan av denna synkring finns ett friktionsmaterial som har som uppgift att greppa den konformade delen av kugghjulet och på så sätt tvinga kugghjulet att snurra i samma hastighet som växellådans utgående axel.
När kugghjulet och utgående axel har samma hastighet så går det enkelt att föra över den där styrhylsan som låser ihop kugghjulet med utgående axel.

Om det här friktionsmaterialet slits bort i stora mängder så bottnar synkringen innan den kan greppa kugghjulet riktigt och de två delarna (man försöker koppla ihop) kommer att snurra med olika hastighet och detta upplevs att det är svårt att växla ("svårt att få i växeln").
Det här friktionsmaterialet (i kombination med växellådsoljan) måste även ha rätt mängd friktion och inte för lite (för mycket är såklart inte bra heller men är ovanligare typ av fel). Detta friktionsmaterial kan slitas och förlora sin friktion delvis och då kommer den också ha problem med att få de två delarna att snurra med samma hastighet vilket upplevs igen som att det är svårt att växla.


På utsidan av synkringen ser du att den har massa små tänder. Dessa är mycket viktiga då dessa är delaktiga i att guida hylsan som för mot kugghjulet (som har liknande tänder) och hylsan kopplar sedan ihop kugghjulet och utgående axel.
När det blir svårt att växla så brukar dessa tänder slitas mer och mer och det blir ännu svårare att växla och de slits ännu mer och man är i en ond cirkel.


På den här bilden kan du se alla delar.
Länk

I nedre kanten av bilden till vänster har vi ett klassiskt snedskuret kugghjul.
De där gråa tänderna tillhör kugghjulet och sitter helt ihop med kugghjulet.

Direkt till höger har du den guldfärgade synkringen.

Till höger om denna har du den här utanpåliggande hylsan som jag pratat om (som styrs med gafflar).

Så när du vill växla så drar du i växelspaken så är det en sådan här hylsa du för fram eller tillbaka.
Säg att du rör växelspaken så att hylsan rör sig till vänster i bilden.
Hylsan kommer nu att trycka på synkringen som med sin friktionskon börjar komma i kontakt med kugghjulet.
Det gör att kugghjulets hastighet blir samma som utgående axels hastighet.
Hylsan rör sig lite mer till vänster i bild och hylsan börjar nu styras av synkringens tänder,
hylsan kommer nu att glida över synkringens tänder och in och över kugghjulets tänder.
Hylsan täcker nu helt både de guldfärgade och den gråfärgade tänderna,
och nu är detta kugghjul ihopkopplat med utgående axeln!
Du har precis lagt i en växel!

Allt i en manuell växellåda är i princip runt dessa små tänder och små friktionsytor (och i princip alla växlingsproblem är runt detta också).


Något som kan vara värt för dig att prova är en växellådsolja med lite högre andel av friktionstillsatser, det kan eventuellt hjälpa synkringarna i sitt arbete.
Bm
241
Bmwbamze
320 Coupé
bmw-slangen: Stort tack för väldigt utförlig och lärorik fakta om vad exakt som orsakar att man känner kuggarna på de tvåan och trean det är ju de växlarna man använder mest och speciellt de som kör mest stadskörning använder ju nästan enbart dessa två och de två tidigare ägarna körde mestadels i tätbebyggelse och kanske slarvade med att rycka ner kopplingen ordentligt och samtidigt drog för snabbt i växelspaken så synkringen har slitits mycket
Jag brukar vara extra försiktig och för växelspaken rätt sakta när den är kall och då känns inte kuggarna så mycket sen när oljan är varm känns det mycket mjukare och några hundra mil efter jag hade bytt oljan blev de lite bättre och ytterligare lite bättre några hundra mil efter jag haft i Wynns oljetillsats men fortfarande känns kuggarna ibland när jag lägger i trean snabbt och oljan och oljetillsatsen är fyra år till sommaren kört ca 3500 mil så dags att byta oh därför vore tips på extra eller helst extremt bra växellådsoljor välkommet
Är det friktionstillsatser i alla oljorna eller hur vet man om det är nåt alls och hur mycket och kan jämföra?
Ska jag skippa oljetillsatsen helt eller?
Annars kom jag att tänka på Slick 50 och paraffinolja angående friktionstillsatser... ;)
Visa användare
8.475
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det kan ju också vara en sliten koppling som är en del i problemet. Om den inte frikopplar till 100% så kan det ju upplevas som en trögare låda, det var min erfarenhet när jag fick en ny koppling på min E36 för många år sedan. Helt annat känsla i växelspaken än med gamla kopplingen. Det kan vara extra tydligt det känns på några växlar.
Is
2.265
Isåkare
Lexus IS250.
...och dåligt lager på ingående axel, men det brukar höras oxå.
Bm
241
Bmwbamze
320 Coupé
Grelle: Ja kopplingen är nog också sliten efter 11000 mil varav hälften stadskörning av de två tidigare ägarna men den är mjuk och trycka ner
Men kom att tänka på en gång för tre år sen jag accade från en stoppkorsning rätt lugnt och helt plötsligt mellan 3-4000 varv på tvåan slirade kopplingen tror jag för det gick knappt eller inte alls framåt några sekunder men aldrig mer efter denna gången än så länge och har alltid undrat vafan detta berodde på?? Trodde det var kopplingen eller tvåans växel som var slut eftersom den slits tusenfalt mer än någon annan växel men har aldrig hänt nån mer gång så jäkla skumt

Isåkare: Har inte hört nåt missljud men det är ju så dålig isolering och mycket väg/däckljud kommer in i kupén så inte lätt och höra
Visa användare
8.475
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Låter som att du bör ha med ett kopplingsbyte på din kortlista.
Bm
241
Bmwbamze
320 Coupé
Grelle: Det är ju självklart oroande men det har bara hänt den gången och hade nåt varit dåligt så hade väl detta hänt flera gånger under de tre åren och 3000 milen och bara blivit sämre och sämre?
Visa användare
8.475
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du skriver ju själv att den är sliten efter 11 000 mil med mycket stadskörning, den har slirat och du har en irriterande känslan vid vissa växlingar. Den är ju uppenbart inte i nyskick men om den är så dålig att den måste bytas kan jag inte säga, därför sa jag att du kan ha den på din kortlista och kanske inte tro att tillsatser i oljan är det enda som behövs.
We
1.920
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
@BMW-Slangen - Nu var jag inte så specifik att jag skrev att man ska ha BMW DCTF 1+ (vilket är fel olja), om någon vill tolka det som det utan att själva göra lite research så tycker jag ansvaret ligger helt hos dom. Man ska alltid göra sin egna "due diligence" oavsett vad någon säger på internet. Eftersom jag bara har använt Motul till M2:an så utgår jag från dom, och där är det DCTF som gäller enligt deras rekommendationer.
Bm
241
Bmwbamze
320 Coupé
Har aldrig hört talas om friktionstillsatser i växellådsoljor så vet nån vilken eller vilka som innehåller mest av detta?

We
1.920
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Friktionstillsatser används bara i bakaxlar med lamell diffbroms, inget du behöver tänka på vad gäller din bil. I växellådan ska du inte ha några tillsatser som påverkar friktionen.
Bm
241
Bmwbamze
320 Coupé
Westersund: Har du nån egen erfarenhet eller vet nån som haft slitna synkringar som det mycket troligtvis är på min låda och bytt till nån växellådsolja som trollar bort känningarna av kuggarna på tvåan och trean eller är det omöjligt genom enbart oljebyte?
Om ja vilken?
Jag läste ett 21 år gammalt inlägg här om en som hade samma kuggkänningar på tvåan och trean som på min och gjorde en spolning av växellådan och hade i Pennzoil Special Syntet och växlingarna blev som nya så jag tror jag ska lämna in den för spolning av växellådan och byte av oljan för det är mycket troligtvis en hel del friktionsmaterial under 15 år men vill gärna ha tips på nån eller några växellådsoljor som gör underverk eller om alla de helsyntetiska är jämnbördiga?

Is
2.265
Isåkare
Lexus IS250.
Dåligt ingående lager hör du om du står still utan växel i med kopplingen nertryckt, och sen släpper upp den, om man då hör ett lätt metalliskt ljud börjar lagret bli dåligt.
Tvärs om, är dåligt urtrampningslager.
Men felande koppling är det vanligaste problemet om växlarna stökar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.