AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.241

Diffbroms på 320 E92 -09?

Sida 1 av 4
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
Har en 320 E92:a -09 och tänkte byta oljorna i v-lådan och diffen och måste veta om det är diffbroms på min eller inte för att välja rätt olja?
Kollade i oemkatalogen att det ska vara MTF LT 3 i diffen och DCTF i v-lådan men vilken viskositet ska man ha på de?
Finns det någon v-låde olja som trollar bort känningarna av kuggarna på tvåan och trean och lämnar en oljefilm?
Och hur mycket ska det i de här två?
Visa användare
8.233
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är en öppen diff, diffbroms fanns inte som tillval till E9X.
Visa användare
ProPro-medlem
12.497
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Någon MTF-LT-3 är jag säker på att du inte ska ha i diffen.
Du ska ju ha en syntetisk 75W-90 hypoidolja i diffen.
Bara pinna hos BMW och köp så blir det rätt (artikelnummer är 83 22 2 365 987) eller köp från någon ställe som vet vad de säljer och pratar om.

Ett par år senare (tror 07/2011 var tillverkningsbrytdatumet) så gick man över till 75W-85 hypoidolja istället (gissningsvis för att reducera bränsleförbrukningen med en droppe på 1000 mil och alltså ingenting med själva differentialen för där gjordes inga ändringar). BMW refererar denna som Hypoid G1 olja (enligt den nyare nomenklaturan som började runt den här tiden).

Min E30 323i diff tar i teorin 1.7 liter men man får aldrig ut exakt allt. Denna differentialen är dessutom från de Gyllene Tiderna och har således både en fyllplugg och en dräneringsplugg. Din differential har ju bara en fyllplugg så lycka till där...
När jag byter i min så har jag iallafall alltid två 1L flaskor i beredskap (men långt ifrån allt behövs). Tänk på att min är ett 188 hus medans din differential bara är ett 168 hus (och rymmer mindre).



DCTF1+ är däremot rätt i växellådan, förutsatt du har en DCT-låda det vill säga (annars är det också fel).
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
Grelle: Bra då vet jag det säkert tack! Då blir några år gammal plomberad helsyntetisk Castrol Syntax 75/90 perfekt eller? Hur mycket ska det i diffen och v-lådan?

bmwslangen: Men det står ju MTF LT 3 i oemkatalogen kan man inte ens lita på den??
Angående v-lådan har jag ingen aning om vad det är för nån utan det stod också i oemkatalogen DCTF +1 men blir ju osäker när du säger MTF LT 3 är fel
Visa användare
ProPro-medlem
12.497
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, det står väl BMW Synthetic OSP (är vanlig 75W-90 API GL-5 hypoidolja) i den piratkopierade onlineversionen av ETK - eller hur?
Länk

Men det är ju lördag kväll så jag är extra benägen att göra misstag nu :-)

Och denna 75W-90 är precis samma som den gamla hederliga Castrol SAF-XO 75W-90 som vi alla oldies är vana vid :-)
Länk


@Bmwbamze : Vad är en oemkatalog? Vilket företag står bakom denna (och var får den sin information ifrån)?
Finns i princip bara två företag i Europa som alla köper sina databasuppgifter ifrån angående oljor (Olyslager och OATS).
Blev det rätt med utrustningen? Din modell kunde ju ha tre olika typer av växellådor och alla tre kräver helt olika oljor.
Eller för att gå tillbaka till basic - vilken typ av växellåda har du förresten? :-)
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
bmwslangen: Det är inte samma sida jag fick upp när jag fyllde i chassinumret på Bmw:s sida för oem katalogen och det stod inte heller viskositet eller mängd så därför jag lade ut frågorna här
Kan man lita på att det är en DCTF +1 olja till v-lådan när det enligt dig står fel oljesort i diffen?
Hur ska man veta vilken v-låda man har annars?

Blir några år gammal plomberad Castrol Syntax 75/90 perfekt eller är den förstörd efter några år? Det är helsyntetisk hypoidolja för bilar utan diffbroms och det går väl bara i 0,6 eller 0,7 liter? Och 1,3 i v-lådan eller?

Grelle: Angående det inte är diffbroms på min fyra har den ju antispin och DTC som bromsar hjulen men detta har alltså inget med diffbroms att göra alls?
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
bmw-slangen: Realoem.com är sidan jag kollade på och det är den manuella sexväxlade på min fyra
Visa användare
ProPro-medlem
12.497
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det en sida på bmw.se (tex där onlinemanulen finns) eller vad är det för "BMW:s sida för oem katalog" du pratar om? Jag förstår ingenting. Lägg gärna in länken så kanske det minskar förvirringen.



Syntax :-) Syntax Terror!

Jamen, Castrol Syntrax Long Life 75W-90 blir finfint!

Det är bara ett nytt namn på den gamla hederliga Castrol SAF-XO 75W-90 produkten, de bytte namn för runt 10 år sedan eller så.
Länk

Och den bytte namn IGEN för ett par år sedan och heter numera Castrol Transmax Axle Long Life 75W-90.

Oavsett så är det en direkt mappning mot BMW Synthetic OSP 75W-90.
Visa användare
ProPro-medlem
12.497
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha! Ja, men det var ju till den sidan jag länkade till ju nyss (det är en online piratversion av BMW's egna reservdelskatalog som heter ETK) !

Och då du har manuell 6-växlad så går du till den manuella lådan
Länk


Så hur hamnade du på DCT-lådan och fick DCTF1+ olja? :-)
(Jag ser nu dessutom att det verkar som att DCT-låda inte ens fanns till denna modellen).
We
1.884
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
BMW använder DCTF/MTF LT-5 olja i dom manuella lådorna sedan några år tillbaka, vet inte när brytpunkten är. Min M2 ska ha DCTF i växellådan iallafall och den är manuell och det gäller alla OG M2 så åtminstone sedan 2016. Om man ska prata Motul så är det DCTF i den manuella och DCTF "High Torque" i DCT lådorna.

Du lever i det förgångna Slangen, även om du har rätt i det här fallet med E92. ;)

Edit: Var tvungen att kolla och brytpunkten är vid E9X med facelift. MTF-LT5 började användas i november -09 så från MY 2010 kan man nog få DCTF olja som alternativ till dom manuella lådorna.
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
bmw-slangen: Ok då förstår jag trodde det var Bmw:s men här är sidan jag kallar oemkatalog och min bil Länk
Som du kanske såg så står det MTF LT3 både på din länk och min men detta är alltså fel sorts olja??
Där står också att det ska vara DCTF +1 olja i v-lådan jag blir fan helt vilse
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
Westersund: Ska det vara DCTF olja även i min 15 år gamla som det står på realoem.com?
Och MTF LT3 olja i diffen som det också står där?
Vet du mängden i resp. också?
Visa användare
8.233
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bmwbamse, dtc och dsc använder bromsarna för att kontrollera hjulen.
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
Grelle: Ok så antispinnen och dtc:n har inget med diffbroms att göra alls som man lätt kan tro när bakhjulen bromsas vid däcksläpp m.m. utan det är bromsarna som går in?

We
1.884
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Du är skapligt förvirrad nu. Det står klart och tydligt att du ska ha MTF-LT3 i din manuella växellåda (för du har väl en manuell växellåda?) och i bakaxeln (som du kallar diff) ska du ha 75W-90 (eller 75W-80 om du vill spara en obetydlig mängd bensin).
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
Westersund: Ja man blir ju det såklart men hade svårt att tro det står fel på realoem.com och skönt att du bekräftar detta för då ska det väl också vara DTCF +1 olja i v-lådan?
Vet du mängden det ska vara i dessa också? Eller bara hälla tills det rinner över lite?
Blir oljor försämrade eller förstörda efter några år eller behåller de sina smörjegenskaper när det är plomberat?

We
1.884
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Om din -09 har en MANUELL växellåda ska du ha MTF-LT3, står klart och tydligt på sidan du länkade. Om du har en automat ska du ha ATF 2 och om det är en DCT låda ska det vara DCTF.

BMW Började med DCTF i dom manuella lådorna ett par år efter din bil blev tillverkad.

Du fyller på i påfyllningshålet tills det rinner över. Hur mycket det behövs till just din bil vet jag inte, 1L räcker inte oavsett. Varken i växellåda eller bakaxel, köp 2L av varje. Oljan bryts ner av värmecykler och tid.
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
Westersund: Ja det är manuell sexväxlad så då är det klart! :)
Men angående diffen så står det ju DTCF +1 men det är fel om jag förstår dig rätt? Om ja vad ska det vara för olja i diffen då??
Och ja oljor är ju färskvaror och man vet ju aldrig hur gamla oljorna är varken hos verkstäder eller om man köper själv så det är rena lotteriet för det står ju inte tillverkningsdatum heller vad jag vet
We
1.884
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Du ska ha MTF-LT3 till växellådan.

Det står ingenstans att du ska ha DCTF till diffen.

Du ska ha 75W-80 eller 75W-90 till diffen.

Det finns bäst före datum på flaskorna.

Tydligare än så här kan jag inte göra det.
Bm
228
Bmwbamze
320 Coupé
Westersund: Tack, så det är ingen speciell benämning, klassning eller vad man ska kalla det på diffoljan som på växellådsoljan?
We
1.884
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det brukar vara API GL-4 eller GL-5 på oljor till diffen, snarare GL-5.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.