AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
448

Spänningstest Bosch generator BMW 750 e32 -88

Th
592
Theobald
750ial -88
Köpte en begagnad orginalgenerator från skroten till min 750 V12:a från 1988. Tog ut spänningsregulatorn för att kolla hur kolen såg ut. Det var en hel del kvar av dem. Det enda som såg lite skumt ut var att det var lite nivå skillnad på dem. Det ena stack ut lite mer än det andra. Såg sen att det var spår i båda släpringarna c:a 3 mm djupa.

Kollade sen om det kom ut någon spänning. Lyckades få lite snurr på den och kopplade in en voltmeter, men det var ingen registrerbar spänning på mätaren. Men det var heller inget högre varvtal.

Hur fort måste generatorn snurra för att det ska synas något på voltmetern? Kan det vara spänningsregulatorn (om vi förutsätter den är hel) som spelar ett spratt? Den kan ju vara trasig också så jag har beställt en ny.
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du måste i regel ha spänning till generatorn.

Ström skapas när generatorns rotor roterar i ett magnetfält.
Men detta magnetfält måste komma från någonstans och det skapas genom att man leder ström genom fältlindningarna.
Det krävs energi för att skapa energi så att säga.
Vissa generatorer är självinducerande, men då krävs ofta ett lite högre varvtal innan detta kickar in (brukade typiskt vara över tomgångsvarvtalet men kan minnas helt fel och varierar säkert enormt).

Modernare generatorer har ju en styrenhet med en kommunikationsbuss där man kan läsa ut felkoder, skicka kommandon om vilken spänning och högsta tillåtna effektuttag ska vara för tillfället men även läsa ut driftsparametrar som momentan spänning, genererad ström, temperatur och mycket mer.
Dock brukar dessa ha ett fail safe mode att om kommunikationsbussen är död så ställer den in sig på förbestämda parametrar (men alla gör inte så då dessa modernare generatorer är ju mjukvarudefinierade och dess beteende kan i princip uppdateras närsomhelst via OTA).

Men din generator är från E30, E34 och E32 tiden och då var det raka rör.

@Theobald : Så vilket varvtal pratar vi om när vi säger "inget högre varvtal"?


Men det är ju inte bara spänning du vill kontrollera. Den ska ju vara kapabel till att ge en hög laddström också. Totalt meningslöst med en generator som ger korrekt spänning men orkar bara knuffa ut tex 15-20 Ampere - räcker ju inte ens för att gå plus minus noll.
Rekommenderar du lämnar in generatorn till en Startmotor & Generator specialist som mäter upp och kontrollerar din generator (tex Start & Generator Specialisten men finns massor fler firmon och framförallt lokala till där du bor).
Eller monterar den på din M70-motor och kopplar in din multimeter samt tångamperemätare och mäter dess prestanda.
Än en gång - spänning är bara halva framgången! Man ska även kontrollera att den kan producera den ström som bilen kräver.
Som ett exempel så mätte jag för längesen upp på en Volvo 850 på tomgång att det kom 33A ut från generatorn, samtidigt drog bilen runt 29A så vid den tidpunkten så laddades batteriet bara med runt 4A á 13.77V (batteriet var relativt fulladdat redan innan).
Men det viktiga var att generatorn orkar producera det aktuella strömbehovet. Nu är tomgång inget krävande, så därför kan man prova att slå på olika värmare, helljus, kupéfläkt och lite annat och se att generatorn steppar upp och puttar ut ännu mer ström (det ska alltid vara ett positivt totalflöde förutom såklart i extremt nedlastade fall).
Hej,

Bytte generator förra sommaren. Eftersom originalet hade en remskiva med diameter 45 mm och nästan alla annonserade hade en på 49 mm (+ 10% => 10% lägre varvtal) kollade jag upp vad det kunde betyda i laddström i normalfallen, tomgång (700 rpm) resp under körning (1500-2000 rpm), motor M73N.

Nu minns jag inte längre vevaxelskivans exakta diameter, men kanske 150 mm? Dvs generatorn jobbar normalt lägst vid ett eget varvtal på ca 2000 rpm. Och då laddar den.

Min polska nya (?) generator åtföljdes av ett provningsprotokoll, som visade att alla farhågor om otillräcklig laddström (vid min bils gängse låga varvtal) kunde avskrivas.

Summan av kardemumman är kanske att du vid din bänkprovning bör sörja för att generatorn blir magnetiserad och snurrar med lägst ca 2000 rpm. Och har ett batteri att arbeta mot, så att du kan mäta laddströmmen.


/Lennart
Th
592
Theobald
750ial -88
Jo, men en första koll är ju att se om det kommer någon spänning över huvudtaget ur generatorn, sen om det funkar kan man börja kolla om den har den "kräm" som krävs.

Ström mäter man väl heller inte direkt över + och - polerna som när man mäter spänning. När man mäter ström måste man väl, om det gäller högre strömvärden, ha en shunt och sedan koppla ampermetern parallellt med shuntmotståndet så att bara en liten andel ström går genom ampermetern. Annars risk man "bränner den".

Eftersom det var 2-3 mm spår i släpringarna tänker jag byta ut dom och också sätta i en ny spänningsregulator där kolen också följer med.

Anledningen jag gjort så här är att jag tänker helrenovera den ursprungliga generatorn som satt i från början. Då ska jag under tiden tillfälligt använda den jag köpte från skroten.
Ok.

Spänning - efter magnetisering - vid ca 2000 rpm. Det var väl din grundfråga?

Sen finns det ju tång-amperemetrar, om du vill förenkla.

/Lennart
Th
592
Theobald
750ial -88
<lenwib> Tjena Lennart.
Som du kanske förstått har jag inte kommit längre med laddproblemet än så här! Har inte haft tid och har heller inga dubbar på bilen på så jag kan köra om vintern. Så då blev det att problemet fick ligga i träda.

Men det låter vettigt det du säger om batteri och varvtal. Jag kom inte i närheten av 2000 varv/min och det fanns ju inget batteri anslutet heller.

Jag ska invänta nya laddningsregulatorn och släpringarna så ska jag försöka byta generatorn framöver när det börjar bli lite finare väder ute. Såg några kommentarer från sedan några år sedan avlidne Paap Reeder som ofta hade väldigt bra lösningar på BMW-problemen. Han menade att det går att byta egneratorn i 750'n utan att behöva ta bort kylaren. Om man placerar en tunn playwoodskiva framför kylaren så klarar den sig. Men man måste bort med luftburken etc. Så jag ska testa sen.
Th
592
Theobald
750ial -88
Är du förresten nöjd med din 750 från 1999?
Mycket! :) Ö h t en härlig bil. Skön motor, skön att köra. Lagom mycket datoriserad.

Det ledsamma är bara att lull-lullet åldras ut ur tiden. Navigationen får inga nya kartor sen några år, TVn kräver en ny uppgradering (som jag ännu inte litar på), GSM-systemet har ett (nytt) sista-datum och radion lär väl så småningom tystna när det annonserade DAB-systemet tar över.

Fast då har nog jag själv också tystnat… ;)



/Lennart
Th
592
Theobald
750ial -88
Du har ju bra mycket modernare grejer i din BMW än vad jag har. Men huvudsaken vi kan njuta av V12:ans ljudlösa framfart.

Ähhh, nog ska du vara med och njuta flera år till av bilen. Rikta in dig på att bli 100 år, minst! :-D

Var förresten till Uppsala idag och lämnade in generatorn som jag köpte begagnat från skroten. De ska kolla igenom den och sedan blir det nog nya lager, släpringar, ny spänningsregulator och kol.

Så om den är ok och inte defekt på något sätt i nuläget så kommer det blir kanon att få montera in den. Den kommer nog att överleva mig! :-D

Sen ska jag naturligtvis renovera den som sitter i bilen nu. Men det tror jag att jag ska försöka fixa själv.

Mellan 1700 och 2100 kr skulle det kosta att renovera den jag lämnade in idag. Inte så farligt!
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Theobald : Jo, var precis på väg att nämna att det inte är så lämpligt att köra en generator utan last (en kortare stund på lågt varvtal bör inte vara några problem men är svårt att förutsäga så allt kan hända - all bets are off så att säga).

Det går att koppla in ett batteri och i teorin bench testa generatorn.
Men är man oförsiktig så kan man förstöra regulatorn (beroende på generator så måste du även koppla in laddlampan vilket är straightforward men misstag kan göras här).
Men framförallt så måste man upp i hastighet innan du ens kommer över den nominella batterinivån (12.7V) och någon typ av ström produceras - jag skulle säga absolut minst 1500 rpm.
Du kan med vanligare/enklare borrmaskin bara komma upp i varvtal så att du börjar sniffa på 12.7V men därefter kommer borrmaskinen att bogga ned (eftersom nu börjar generatorn alstra ström och det kräver energi).

Så det enda du kommer se är att den orkar upp till runt nominell batterispänning, men inget mer.
Vilket är ganska useless då du inte vet om du har en totalt crappy generator eller inte - för du har fortfarande inte en susning om följande:
* om den kan ge en spänning som FAKTISKT laddar ett batteri
* om regulatorn överhuvudtaget regulerar (den kanske skjuter ut 19-25V vilket du VERKLIGEN inte vill ha ut i systemet)
* om den klarar av att producera NÅGON ström överhuvudtaget
* hur stort rippel det är (kanske en diod är skjuten vilket skapar riktigt nasty rippel som INTE är bra för systemet)
* andra problem i regulatorn (händer ibland att den går sönder och omvandlar generatorn till en tjuvström som dränerar batteriet över bara ett par nätter)

Det finns kraftfullare borrmaskiner som har lite högre varvtal och som har effekt nog att bibehålla någorlunda högt varvtal även med lite last (fast dessa brukade vara lite dyrare men är nog inte helt ovanliga numera). Men även med en sådan så kan du bara göra det mest enklaste sanity check och du missar massor av de checkpunkter jag nämner här ovanför.

Fast du kan ju alltid bygga en adapter och montera en vinkelslip på generatorn, men nu har vi nått Sketchy 2.0 nivåer! :-)



Asch - ser ju att jag skriver i princip exakt samma som lenwib redan berättat och beskrivit väldigt utförligt!

Nåja, du får se det här som att jag håller med om all lenwibs feedback helt enkelt :-)



Så helt rätt att lämna in för åtminstonde kontroll (en ren kontroll brukar inte vara särskilt dyrt)!

Och med en good known generator så har du alltid en referens som du vet fungerar som du kan mäta och kolla hur den beter sig och vad och hur den laddar och så vidare - alltid bra om du ger dig på och renoverar den där som sitter där nu och blir osäker om dess beteende och egenskaper!



På tal om elektronik och elektroner, vill minnas lenwib kämpat ärofullt med att hålla elektroniken och systemen i den E38'an fungerande! Har läst en del inlägg om hans strapatser och resor inom detta område och är riktigt intressant att läsa!

Man undrar ju lite hur bilar från 2015-2020 kommer att må om 20 år...

Fick mig att tänka på senaste episoden inom den påtvingade elektronikskrotningen.
Hjälpte en släkting att få igång en nyinköpt dator och skrivaren skulle kopplas in.
En sån där populär HP LaserJet 1000 serie eller något i den stilen.
Supportas inte av HP till nyare OS och således inga drivrutiner och dessutom alla gamla drivrutiner borttagna.
Så fick leta runt i vissa Internetarkiv och hittade någorlunda lämpliga (fast till äldre OS) och tvångsinstallerade dessa.
Th
592
Theobald
750ial -88
Köpte en begagnad generator till bilen från Laga för några veckor sedan och lämnade in den till en generatorfirma i Uppsala för renovering. Det visade sig att det var rent och skärt skrot Laga hade sålt till mig för 1800 kr, helt oanvändbart. Lurendrejeri är nog bara förnamnet, att dom kan sälja sånt skit och påstå det fungerar!

Men turligt nog var det nånting i generatorn som killen på generatorfirman länge eftersökt och behövde till en annan generatorrenovering, så han köpte den och det blev alltså ingen förlust.

Nu har jag istället beställt en helt igenom renoverad generator från USA som kostar ca 4000 kr med VAT, frakt och allt och det tyckte jag var ett hyfsat bra pris. Så jag hoppas den är Ok och att med den monterad problemet blir löst.

Beräknas få den ca 9 april.
Th
592
Theobald
750ial -88
Måste fråga ang. generatorerna som sitter på e32:orna 750 V12 1988 - 1990. Det finns ju tre fästen i främre delen av generatorn, men ska ska det även finnas ett bakre fäste, eller finns det generatorer både med och utan detta fäste?
Eller används inte det bakre fästet?

Var ute och försökte se hur det såg ut på min, men det gick inte se något då den inte är urplockad.

Så jag undrar, ska det se ut så här: Länk

eller så här?: Länk

Någon som vet?
Sn
632
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Kolla Sretens filmer, han har fixat några M70B50, E31 och E32:
Länk
Länk
Filmat med hög kvalitet och generatorn måste finnas med där, inkl (de)montering?

Bra grundkurs för M70B50 om du ser allt. :)
Th
592
Theobald
750ial -88
Intressant sida <Snart525iA>. Tack för url:erna!
Th
592
Theobald
750ial -88
Blev förvånad idag när jag skulle köra in V12:an i garaget då jag ska iväg på en längre semester. När jag startade bilen förra hösten så slocknade aldrig batterilampan på instrumentpanelen. Nu när jag anslöt batteriet och startade motorn så slocknade alla lamporna på instrumentpanelen precis som de ska. Så tydligen är det glappkontakt nånstans.
Sn
632
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Har du kollat jordkabeln mellan motor och kaross?
Gjort rent anslutningarna till batteriet?
Th
592
Theobald
750ial -88
<Snart525iA> Det har jag inte kollat! Det blir nästa steg att göra efter semestern!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.