AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
416

E61 525i 2005 - Startar inte

Började som ett intermittent fel. Bilen kunde stanna under körning men startade direkt efter. Har haft ett ordentligt urladdat batteri.
Det började strula ordentligt förra veckan, lyckades starta bilen och köra ca 2km hem. Därefter vägrar den starta överhuvudtaget.
Misstänkte soppa pumpen men uppmätning vid kontakt levererar 12volt när startmotorn går. Pumpen suger om man matar den med separat 12v och tycker mig kunna höra den samtidigt som startmotor går. Därefter har nytt batteri införskaffats, nya tändstift sitter i. Alla säkringar är kontrollerade och ok. Trots malande på starten är stiften torra samt att jag inte visuellt kan se någon gnista. Scannad med icarsoft felkodsläsare och inga direkta felkoder som jag kan härleda till ovan symtom. Har en felkod på MPF enheten men den bör väl inte kunna orsaka ovan fel? Spontan känns det som att varken spridare eller tändning jobbar som den ska. Kan det vara relaterat till startspärr på något sätt. Om jag uppfattat korrekt så är det två nivåer på startspärren, nivå ett ger ström till startmotor - ok därefter lämnas klartecken till ECU boxen om tändning och bränsle? Kan delar av spärren trilskas? Någon som har tips och idéer på fortsatt arbete? //Hebbe
Hej,

Ingen gnista, ingen soppa men startmotorn går => lutar klart åt att EWS har slagit till.

Det går att synkronisera DME - EWS med INPA, kanske också med någon annan utrustning.

/Lennart

EDIT: Men det förklarar inte ditt inledande fel. Visserligen intermittent, men om soppapumpen har 20k mil bakom sig, är den kanske en kandidat ändå.
Och så finns det ju tröttnande vevaxelgivare.
Ok, tack det. Ytterligare information kring detta är att samtidigt vill inte bagageluckan gå i lås. Jag har som många andra problem med kabelstammen i bagageluckan. Gissar väl att det inte skall ha något samband men vet inte hur känsligt det är med tex ett jordfel i den stammen om det skulle kunna slå ut synkningen DME-EWS.
Jag tror att det urladdade batteriet är den primära orsaken.

Däremot kanske en kortis i kabelstammen har påverkat batteriet. Men det borde i så fall gått ganska fort

/Lennart
Tack Lennart, ska lokalisera EWS:n och kontrollera kablage, dålig kontakt mm. Vad jag läst mig till så borde inte startmotor gå om startspärren tappt kopplingen totalt till DME men får börja visuellt innan jag jagat rätt på en INPA. //Hebbe
Startspärren har lite olika upplägg beroende på generation.
Den senaste som jag känner till, EWS 3.3x tror jag, beter sig just som du upplever. Inget bränsle, ingen gnista, men startmotorn går.



/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
12.495
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer det som Lenwib säger.

Om (andra steget av) startspärren slagit till så går startmotorn runt, men ingen gnista eller bränsle.

Detta beteende har du faktiskt på alla EWS systemet (EWS är tyska och står för Electronische Wegfahrsperre) inklusive det absolut allra första systemet från September 1993 (som hade ett något annat namn nämligen Drive Away Protection System).
Det är hur det är implementerat och vilka enheter som är inblandande som är det som i princip har varierat över åren.

Det första steget består av att koden i nyckeln läses av och kontrolleras mot EWS enheten.
Om detta steg passeras så tillåts startmotorn dras runt.

Det andra steget består av att DME och EWS enheten utbyter nyckelsekvenser med varandra.
Det är första när detta passeras som DME släpper på bränsle och gnista.



Om du hade haft problem med EWS-enheten så hade haft flera av dessa (om inte alla) scenarion:
1) Startmotorn inte gått runt
2) Kommunikationsfelmeddelanden mellan Transceiver och EWS
3) Felmeddelanden kring misslyckad verifiering mellan Transceiver och EWS
4) Kommunikationsfelmeddelanden mellan DME och EWS
5) Felmeddelanden kring misslyckad verifiering mellan DME och EWS

Du har inget av dessa scenarion, så därför ska allting vara OK med din EWS.



Detta är felsökning, så spontana känslor angående spridare och tändspolar duger inte i längden här :-)

Detta är den lämpliga vägen framåt:

Steg 1 : Mät upp ditt bränsletryck
Steg 2 : Mät (ute vid spridarens kontakt) huruvida DME försöker/kan ens styra spridaren
Steg 2.5 : Mät (ute vid spridarens kontakt) att den får spänning.
Kabeln som förser spridaren med spänning bör vara orange till färgen på samtliga spridare.
Steg 3 : Mät (ute vid tändspolens kontakt ) huruvida DME försöker/kan ens styra tändspolen
Steg 3.5 : Mät (ute vid tändspolens kontakt) att den får spänning.
Kabeln som förser tändspolen med spänning bör vara orange till färgen på samtliga tändspolar.



@Hebbe_kula : Vilken felkod har du i MPF-styrenheten?
När du säger MPF-styrenheten, vilken styrenhet menar du då (eftersom BMW inte har någon styrenhet som heter så misstänker jag att det kanske är en egenpåhittad översättning av diagnostikverktyget)?
MPM, skall det naturligtvis stå. Tre koder,
A6A9 MPM, Spänningsförsörjning relä 1
A6AB MPM, Klämma 30
D9C9 MPM, K-CAN kabelfel
Permanenta
Visa användare
ProPro-medlem
12.495
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha! MPM, ja det är mer välkänt :-)

MPM (Micro Power Module), något som bara E60/E61/E63/E64 hade vad jag kan minnas.
MPM styrenheten har funktioner främst kring energy management funktionaliteter.

De felkoderna är troligtvis från att batteriet varit ordentligt urladdat (eller de problem du har/hade kring batteriet eller den tjuvström du har/hade eller liknande).

Men för säkerhets skull radera felkoderna och se vad som kommer tillbaka efter du försökt ett par startförsök.

(MPM styr delvis Front Power Distribution Box som i sin tur matar ström till vissa enheter som är inblandande i ett startförsök om jag minns rätt - vilket även på en 20 år gammal bil är sanslöst mycket elektronik men du vill inte veta hur det ser ut på en modern bil - så därför skulle det vara bra att inte ha denna som en variabel).
Liten uppdatering. Efter en synkronisering mellan DME och EWS lyckades bilen starta. Dock så kommer felet tillbaka. Bilen kan helt plötsligt stängas av. Gör man om proceduren startar bilen igen. Tändningslåset matar väl spänning till spolen kring nyckeln som skall förstärka signalen från nyckeln för att kommunicera med EWS:en? Eller är jag ute på fel spår. Någon som har idé på lämplig felsökning alt vanliga fel kring dessa enheter? Kan spolen vara defekt? Kan tändningsswichen ha glapp som gör att spänningen till spolen bryts intermittent. Kommunicerar enheterna enbart vid uppstart eller även under gång? Har inte felkoderna framför mig just nu. Men en kod var manupuleringsskydd DME… , d900400.
Bm
27
Bmw323i-84
Bmw 550i 2008 E61
Bmw 530i 2009 E61
Bmw 525i 2005 E61
Hej!
Jag har en Bmw 525 2005 med M54 motorn, vet inte om du har M54 eller N52?
I mitt fall så dog bilen för tidigare ägare under färd helt utan förvarning för att därefter inte starta alls.
Jag köpte bilen så här, och hittade till slut felet.
På M54 spänningsmatas spridarna via oljenivågivaren som sitter i tråget.
Om oljenivån blir kritiskt låg skall spänningen till spridarna stängas av och motorn stanna.
Jag bytte oljenivågivaren, och fick därefter koda in EWS och sen gick motorn fint igen.
Dock hade jag felkod vill jag minnas på einspritzventil 1-6.
Värt att kolla upp!

Visa användare
ProPro-medlem
12.495
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Hebbe_kula : Du kan potientiellt har ett förtroendeproblem med dina diagnostikverktyg (eller om de inte används på korrekt sätt) :-)

I tidigare inlägg (när du hade crank-no-start scenario) så fanns inga felkoder i DME styrenheten.
Det fanns endast de felkoder i MPM styrenheten du nämnde.

Så det fanns ingen felkod om DME-EWS problematik.

Och därmed skulle inte någon DME-EWS synkronisering hjälpt.

Hade vi däremot sett någon EWS kod från DME styrenheten så hade vi alla kunnat peka direkt på första steget (precis det som lenwib var inne på) :-)

Men! Fullt möjligt det finns två fel! Ett fel som är relaterat till strömförsörjning - som triggade de felkoder du såg just då. Det kan i sin tur ha triggat att DME-EWS kommit ur fas (händer oftast i samband med strömförsörjningsincidenter) - som sen satte de felkoder du såg nu. Samtidigt som det inte är helt osannolikt att felsymptomet upplevts som ungefär det samma (från en betraktare ståendes helt utanför ett komplicerat system).

Så jag tror grundproblemet är ett strömförsörjningsproblem (som ofta leder till knäppa följdel).



@Bmw323i-84 : Det bör vara en N52-motor, men alltid bra att få det bekräftat av trådskaparen.

Felkoden från DME säger att det är en N52-motor (och inte en M54-motor).
E61 med M54-motorer använder Siemens MS45 motorstyrsystemet och där heter felkoden istället "0x80 DME/EWS communication". Du har även "0xD0 EWS RPM signal error" samt "0xD1 EWS message error" på det systemet. Men kort och gott, helt andra felkoder på det systemet.

I en N52 bör det sitta ett Siemens MSV70 motorstyrsystem.



@Bmw323i-84 : Det är riktigt inte sant att spridarna spänningsmatas <via> oljenivågivaren. Kopplar du ur oljenivågivaren så får spridarna fortfarande spänning.

Däremot <delar> de spänningsmatning (spänningen tas från samma relätutgång och detta relä styrs av DME).

Och ordet <delar> är det viktiga här! :-)

Om oljenivågivaren haverar på ett "ofördelaktigt sätt" så kan den sänka spänningsbussen mot helt värdelösa spänningspotentialer och spridarna kan inte längre fungera.
Jämför med ett rör med trycksatt luft och ett antal små avtappningspunkter (som konsumerar väldigt lite luft). Säg att en av dessa avtappningspunkter lossnar och skapar ett stort hål där luft kan välla ut - då sjunker trycket (spänningen) i röret och de där andra avtappningspunkterna (spridarna) fungerar inte alls längre.

Så en defekt oljenivågivare kan således sabotera spänningsbussen som delas med spridarna - vilket var precis det som Bmw323i-84 råkade ut för (och det är tråkigt nog inte helt ovanligt).

Däremot stängs inte spridarna av vid för lågt oljetryck (och skulle det gjorts det så skulle man inte gjort det via det gemensamma reläet utan DME har full kontroll över spridarna då det är DME som sluter mot jord för att styra spridarna - kom ihåg de är ground-side-switchade av just DME).

Felkoderna som Bmw323i-84 är dock precis vad jag förväntar mig att DME skulle sätta (om oljenivågivaren saboterar spänningsbussen). DME styr som sagt spridarna som ground-side-switchade så DME sitter och tittar på spänningen som kommer in från respektive spridare och kan se om de är något fel eller inte (DME har ju slagit på reläet som ger spänning till spridarna så DME vet när det ska vara spänning in från spridarna och när det inte ska vara det och kan därmed sätta felkoder). Starkt förenklat ser uppkopplingen ut såhär:
(Bat+)===>(Relay)===>(Injector)===>(DME)===>(Bat-)
Visa användare
ProPro-medlem
12.495
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Hebbe_kula : Att bilen stängs av plötsligt samt de tidigare MPM felkoderna pekar ju på någon typ av strömförsörjningsproblematik (eftersom EWS systemet är helt inaktivt efter bilen startats).

Du verkar vara inne på problem kring nyckel, tändningslås och ringantenn - men hade du haft problem där så skulle du aldrig ha kommit vidare till att startmotorn dras runt (fast utan att motorn startar).

Nu har inte du beskrivit ditt felscenario i tillräcklig detaljnivå (exakthet är en absolut nödvändighet inom felsökning annars är det väldigt lätt att välja fel felsökningsstig och titta och felsöka på helt fel saker) - men stämmer det att det alltid ser ut såhär?
<motorn dör plötsligt under färd>
<försöker man starta motorn efter detta så blir det alltid ett crank-no-start scenario>
<felkoderna i DME kring manipuleringsskydd samt i MPM kring strömförsörjning har kommit tillbaka>
<resynk av ISN rolling code table mellan DME och EWS utförs>
<motorn startar direkt utan problem>
<felkoderna raderas>

Pekar på ett grundproblem (möjligt inom strömförsörjning men kan även vara jordförsörjning men kan även vara defekta elektroniska komponenter inom vissa styrenheter som i sin tur ger upphov till ström- eller jordförsörjningproblem) som i sin tur gör att när du försöker starta om motorn så är detta grundproblem fortfarande där och nu orsakar det att tex DME eller EWS inte kapabel till lagra det nya indexet i deras identiska ISN rolling code tables och de är nu ur fas. Därför krävs det en resynk och nu har det gått så lång tid att det där intermittenta grundproblemet (heat och vibration är ju kända electronics killers) är borta och allt fungerar igen.

Jag skulle rekommendera att lämna in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik).
Tack för svaret. Två olika diagnosverktyg användes. Det senare ett mer avancerat dock inte BMW unikt utan felsökningen skede på verkstad. Fick koderna muntigt därav lite klent med info kring dessa. Dock efter synkning så startade bilen. Men efter kanske 30 sekunder stängs bilen av och går inte starta. Ny synk. Bilen startar. Sen går det köra med bilen en kortare sväng och även dagen därpå. Sen samma problem igen. Malande på startmotor ingen start (hade inte tillgång till diagnosverktyg). Dagen därpå startar bilen för att någon minut senare stänga av sig. Då går det starta igen. På något sätt så upprepar man momentet och får bilen upp i temp så fungerar det ett ta för att senare plötsligt komma tillbaka. Men idagsläget påverkas det inte av synk mellan EWS och DME. Så det kan ha varit en tillfällighet. Motorn är M54. Värt att nämna är att när problemen uppstår får relät till bränslepumpen spelet och börjar klicka oavbrutet. Har bytt relä men utan framgång. Tändningslåset är rejält glappigt och slitet så det skall undersökas närmare vid tillfälle. Kommer troligen bli kontakt med BMW verkstad för fortsatt felsökning.
Visa användare
ProPro-medlem
12.495
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, att vara mellanhand och skeppa muntlig information (speciellt då felkoder och annat) mellan verkstad och vi forumanvändare här är inte det lättaste. I princip alltid så uppstår missförstånd på minst ett ställe - det är typ viskningsleken mellan servicetekniker, verkstadskundservice, trådskapare och forumanvändare :-)

Just den setup där verkstad felsöker och vi försöker arbeta på sporadisk information från verkstad via mellanhand är i princip en omöjlighet. Oftast är enklare råd och mer generella tips det enda som är möjligt då.

Wow, det har alltså hänt att den stängts av redan av typ 30-60 sekunder! Intressant.
Jag gissar på att DME-EWS synkproblemet är endast ett följdfel av grundproblemet (för det är ju uppenbarligen ett problem sker tidigare som orsakar att bilen bara plötsligt stänger av sig).



Glapp i tändningslåset! Definitivt undersök det! Det där kan skapa knäppa scenarios!

Jag var säker på att denna hade nyckeldosa och Start/Stop-knapp.
Detta eftersom E61 525i fick N52-motorn för MY2005 och därmed var jag helt insnöad på att den hade Start/Stop-knapp då jag trodde alla E61 med N52-motorn hade detta. Men! Under en kort period (typ MY2005) så hade E61 med N52-motorn ett vanligt tändlås.
Nu visade sig ju att du har en E61 525i MY2005 med en M54-motor vilket är relativt väldigt ovanligt (de tillverkades bara under 5 månader) och alla dessa hade definitivt ett vanligt tändlås.

Värt att nämna är EWS vid den här tidpunkten redan flyttat in i CAS-styrenheten. Så din bil bör ha CAS2 styrenheten (och EWS är integrerat i denna styrenheten och är samma EWS3.3 som E46 och liknande använde).
Det var först från och med MY2006 av E60/E61 som CAS3 generationen kom, dock fortfarande med EWS3.3 (CAS3 generationen innebar att man har en nyckeldosa och det är CAS styrenheten som numera läser direkt av nyckeln).
Sen kom CAS3 generationen med den nya generationen av EWS nämligen EWS4, sen kom såklart CAS4 generationen innehållande samma EWS4 och så vidare :-)



Intressant det där med reläet! Det brukar aldrig vara reläet som är problemet när det är sådana beteenden.
Tänk på att bränslepumpreläet styrs direkt av DME styrenheten!

Innan felsökning spårar ur för mycket så kan jag rekommendera att öppna boxen där DME styrenheten sitter (där sitter även de där motorstyrsystemfokuserade säkringarna F01-F05) och kolla för minsta tecken på vattenintrång. Koppla loss styrenheten och kolla på stiften och kontakterna att det inte är minsta lilla spår av kaksmulor från green goblins! Det är relativt vanligt att vatten läcker in här tyvärr...
Tack för svaret. Två olika diagnosverktyg användes. Det senare ett mer avancerat dock inte BMW unikt utan felsökningen skede på verkstad. Fick koderna muntigt därav lite klent med info kring dessa. Dock efter synkning så startade bilen. Men efter kanske 30 sekunder stängs bilen av och går inte starta. Ny synk. Bilen startar. Sen går det köra med bilen en kortare sväng och även dagen därpå. Sen samma problem igen. Malande på startmotor ingen start (hade inte tillgång till diagnosverktyg). Dagen därpå startar bilen för att någon minut senare stänga av sig. Då går det starta igen. På något sätt så upprepar man momentet och får bilen upp i temp så fungerar det ett ta för att senare plötsligt komma tillbaka. Men idagsläget påverkas det inte av synk mellan EWS och DME. Så det kan ha varit en tillfällighet. Motorn är M54. Värt att nämna är att när problemen uppstår får relät till bränslepumpen spelet och börjar klicka oavbrutet. Har bytt relä men utan framgång. Tändningslåset är rejält glappigt och slitet så det skall undersökas närmare vid tillfälle. Kommer troligen bli kontakt med BMW verkstad för fortsatt felsökning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.