AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
843

Bmw 325I -2006, instrumenthuset ser ut som en julgran med alla varninglampor som lyse

mi
422
mickqe
Bmw 330D -2008
Bmw 325IA Cab -92
Ford Mustang mach 1 -1970
Bmw M3 e46 smg cab -02
Har en bmw 325I -2006 med massa underliga fel. Samtliga lampor lyser.. ibland!?
Abs lampa
Antispinn lampa
Airbaglampa
Däcktrykskontrollen
Hastighetsmätare och varvmätare ur funktion.
Trippmätaren ur funktion
Handbromsindikatorn samt ljud
Verkstan som haft den inne nu har bytt, vattenpump, termostat, stötdämpare runt om, abs kransar och abs givare. (kanske fel ände att börja i enligt mig) men det är redan bytt.
Tips på varför de andra lamporna lyser?
En box? Jord fel? Instrumenthus?


Visa användare
ProPro-medlem
12.881
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@mickqe : Är det en E90/E91? Glapp i strömförsörjningen (pluskabeln) är mycket förekommande på dessa.
@mickqe : Vilka felkoder finns det? Förstår det finns en dröse, men oavsett så kan det ge ledtrådar (handlar majoriteten av dessa om felkoder som kan härledas till spänningsnivåer tyder det på glapp i spänningsförsörjningen men om majoriteten handlar det om kommunikationsproblem mellan olika enheter tyder det istället på störningar i någon av alla kommunikationsbussar som sitter i bilen).

Eftersom du nämner ABS och ABS-kransar (som också är ett typfel på E90/E91 liksom på min E87) så tänkte jag du kanske har en E90/E91.
För just de lysande ABS-, antispinn- och däcktryckslamporna och hastighetsmätaren skulle kunna ha förklarats av rostande ABS-kransar på drivaxlarna (som sväller och börjar gå emot sensorn). Men du har ju fler fel, så det kan inte bara vara rostiga ABS-kransar


Angående strömförsörjningen så har du genomgången genom chassit (i batterilådan där bak) som är ett välkänt fel.

Du har även anslutningen i junk boxen där fram på passagerarsidan som är ett änu mer välkänt fel där anslutningen blir lös (tillverkningsfel från Lear Inc. som gjorde dessa). Beskrivs i BMW's Service Information Bulletin 61 08 11 som senare ersattes av 61 02 13 och varenda BMW-återförsäljare vet om den där. I den äldre SI B 61 08 11 byter man hela kabeln men denna procedur ersattes senare av SI B 61 02 13 (där man bara skarvar på en ny terminal istället).
EDIT : Detta problem i junk boxen verkar dock bara finnas för din modell (förutsatt det är en E90/E91) tillverkade från mars 2007 och framåt. Men är det en E90/E91 så är det ändå värt att kolla då det kan bildas glapp av andra anledningar än fretting (som var orsaken uppgiven av Lear Inc.).
Visa användare
ProPro-medlem
12.881
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@mickqe : Är det fortfarande en julgran i instrumenthuset (fastän påsken är runt hörnet)? :-)

Eller hittade verkstaden några andra märkligheter?
Som du nog förstår så är detta ett elektriskt fel och för att felsöka detta krävs "rätt" verkstad.
Det behövs en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.