|
|
---|---|
Hej, jag har haft en del problem med min BMW GT 3 serie från 2014 att den visar Rött triangel på Bromssystem (stanna bilen försiktigt) kontakta jourservice, DSC ur funktion (körstabilisering ur funktion, kör försiktigt), döcktrycksindikator ur funktion. Och även att farthållaren inte fungerar. Detta felet bara uppstod en dag och innan har det inte varit några problem alls. Bromssystem larmet kommer och går till och från. Varje gång vi stänger av bilen och startar så försvinner felkoderna och därefter uppstår felet igen efter ett tag. Ibland kan det ta 30 minuter och ibland kommer det direkt. Någon som har någon idé vad detta kan bero på och hur man åtgärdar det enklast? | |
Om din bil vore en äldre E9X så en det typiskt dålig ABS krans. Om samma problematik finns på de nyare vet jag inte. |
|
Min röst på Isåkare, de flesta bilar har denna problematik | |
![]() 12.996 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nja, jag tror F34 (F30 mfl) har en lite annorlunda design där det är själva hjullagret som triggar den magnetiska fluxen (kan dock minnas fel men är ganska säker). Problemet med E87, E90 mfl var att de krängde en folietunn ABS-krans gjord av Kinesium runt drivaxeln. 5 år senare så har det såklart börjat rosta runt denna och rosten har krypit under denna foliesträng och expanderat den mer och mer tills den börjar skava emot ABS-sensorn och då slutar allt såklart fungera. Jämför med denna kraftiga viktorianska ABS-kran (typiskt som satt på E30 och E34) på bilden här nedanför. Kommer från en tid då män var män och bilar var bilar. Totalt sönderrostat men inga problem med ABS whatsoever någonsin på någon av mina E30 och E34. Söker du i detta forum fanns inte detta problem. Förräns någon kom på idén att klä en foliesträng gjord av Kinesium runt drivaxeln istället... Länk Men F34 (F30 mfl) har dock inte denna designen. Den har däremot en annan design och det är inte ovanligt att själva hjullagret behöver bytas (inte för att lagret är dåligt men för att den där sketna magnetlisten inte fungerar riktigt). Men självklart kan sensorn ha skadats eller ha intermittenta fel (det är ganska avancerad elektronik inbyggd i den sensorn). Sen kan det vara air gap problematik, skräp som fastnat yada yada yada. Naturligtvis går det inte att utesluta att en mus börjat gnaga lite på kabeln till sensorn, men allt detta hittas snabbt och enkelt vid en felsökning (om det utförs av en erfaren och kompetent servicetekniker). Kan vara mycket men som Isåkare och Matthias även nämner så är problemet med största sannolikhet i det direkta området runt själva sensorn. Åtgärden är dock mycket enkel : Du bör lämna in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik). |
Hej, Tack för alla bra tips och förslag! Jag bokade en tid hos Holmgrens i Växjö och det visade sig att felet var för låg bromsvätska. De felsökte och hittade ingen läcka av bromsvätskan utan det verkar va att de som hade bilen innan oss har ändrat något fel med någon nippel eller liknande... Tack för all hjälp! |
|
![]() 12.996 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Feedbacken är otroligt uppskattat! Fast jag har en känsla av att detta inte är det sista vi hör :-) Låg nivå på bromsvätskan tänder definitivt en röd symbol (utropstecken i en cirkel med parenteser på båda sidor) - se röd lampa på andra raden i bilden här nedanför. Länk Dessutom så är det en rund röd symbol (med utropstecken) som visas när nivån på bromsvätskan är för låg. Den triangelformade symbolen (med utropstecken och en motsols pil runtom) - se tredje raden i bilden ovanför - är för att indikera problem i bilens dynamiska stabilitets- eller drivkraftskontrollsystem (DSC och DTC). Men inga andra varningslampor brukar tändas när bromsvätskan sjunker under varningsnivån. Teoretiskt sett skulle andra versioner och varianter av mjukvaror även slå av ABS- och DSC och farthållarsystemen om den känner av låg nivå av bromsvätska men har aldrig någonsin hört talas om att det skett. Instruktionsboken stärker detta då inget av detta nämns där. Dessutom är däcktrycksövervakningen helt och hållet orelaterat till bromsvätskenivån. Så därför är jag ganska säker på att det här inte var direkt relaterat till den låga bromsvätskenivån (vilket å andra sidan var bra att du fick åtgärdat samt en kontroll att det inte fanns något synligt läckage av bromsvätska vilket såklart aldrig är bra). Varför vi är inne på ABS-sensor är för att bromssystemet (ABS), DSC, farthållare och däcktrycksindikatorn alla förlitar sig på ABS-sensorer. Däcktrycksindikatorn använder ABS-sensorn för att mäta om rullomkretsen ökar (vilket sker då däcktrycket sjunker), såvida du inte har sensorer i däcken men det systemet är också helt orelaterat till bromsvätska. Så jag misstänker du fortfarande har ett (eller flera problem) men bästa approachen är nog just nu att vänta tills (om) det visar sig (finns inget värre att felsöka på ett intermittent fel som sällan återkommer). Tillägg : Ska väl nämnas att det här med lampor och symboler är ett klurigt område. Dels svårt att förmedla i text men finns även utrymme för misstolkningar och misstagningar och allt detta kombinerat med att det ser olika ut på nästan varenda modell. Såg nu att på en F34 så har DSC/DTC en symbol i form av en "sladdande bil", så det där utropstecknet i en triangel med motsols pil finns inte längre här. Däremot finns ju den klassiska (och vanligt förekommande på de flesta modeller) "utropstecken inuti en triangel" men den betyder ju bara att man visat ett meddelande som finns sparat ("Minst ett Check Control-meddelande visas eller är sparat (symbol på displayvisning") - kan vara alltifrån att motorn håller på att explodera till att nivån på spolarvätskan är låg :-) Ännu mer komiskt är att det inte nämns någonting om hur det ser ut när den försöker varna för låg nivå av bromsvätska. Lika komiskt är det när man tittar i kapitlet "Viktigt i motorrummet" - inte ett ord om bromsvätska! Bekräftar bara det vi vet om i vilken riktning bil- och bilägande går åt... :-) |
Nja, kransen var inte gjord av Kinesium, utan rostfritt stål. Felet var att den monterats på en dåligt ytbehandlad drivknut. Men helt klart, de äldre i aluminium gick sällan sönder, men drabbades ibland av att det var mycket smuts i kuggarna som löstes med en stålborste. Läst en del om folk som lämnat bilen på verkstad, och som säger att de inte hittar nått fel. Det beror nog på att man bara kopplat upp bilen stillastående, kransen/lagret kan ju inte ge nån felkod eller mätas, bilen måste köras uppkopplad så man kan läsa signalen från givaren. Kan man inte bara snurra på hjulet undrar man då. Nej, bilen måste komma upp i en viss hastighet och rulla några hundra meter innan det varnar för att det är nått fel. |
|
![]() 12.996 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, du har rätt - jag var nog lite väl hård mot kransen (då den inte är själva problemet). Är ju som du säger en riktigt dåligt ytbehandlad drivknut i kombination med en konstruktion där det dessutom var mycket lätt för att det skulle börja krypa in rost under kransen i kombination med en ultratunn krans (å andra sidan skapar rust jacking stora krafter och kan knäcka mycket så därför är det bättre att minimera risken för rost i första hand). Det fanns en alldeles utmärkt design som uppenbarligen fungerade i 30 år... Men den skulle såklart övergivas till något slit-o-släng... Nu är det mestadels magneter inuti hjullager så förhoppningsvis håller bättre / mindre känslig för yttre påverkan så att säga... Ja, det där med verkstäder håller jag också med dig om. Nu antar man ju att servicetekniker som felsöker har någon typ av utbildning (inte bara utbildad att svajpa på en skärm och följa instruktionerna som står där) utan kunna tänka och analysera självständigt. Det finns dock ibland situationer och tillfällen då man blivit något fundersam... Det är därför det är så viktigt (och att jag alltid poängterar detta) att lämna till en verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik samt att felsökning/diagnostik inte har något gemensamt överhuvudtaget med vad många förknippar med en verkstad (dvs att byta del <x>). Nu får vi hoppas att det var så enkelt att bromsvätskenivån var på tok för lågt och att mjukvaran inte alls gillade detta (och har således med åren blivit extra försiktigt och slår helt enkelt av alla bromsrelaterade hjälpsystem). Samt att jag lärt mig något nytt (att systemen är lite känsligare än förr och kan varna för mer än bara nivån). Fast däcktrycksvarningen får jag inte ihop, å andra sidan kanske det råkade uppstå av en ren slump ungefär samtidigt. Vi får se om någon vecka eller så (enligt trådskaparen verkade det återkomma ganska omgående). Men låt oss hoppas det var så enkelt! |
Tack för alla svar. Förmodligen är det som du säger att det är något mer som är fel men det får tiden utvisa… Jag köpte en iCarsoft CR MAX - Felkodsläsare för runt 4000 är dessa något att ha? Hade det som i detta fallet när vi fick massa felkoder gått att koppla in denna och sett att det beror på bromsvätska osv eller är dessa som checkkontroll i bilen? Ber om ursäkt för dum fråga kanske. :) |
|
![]() 12.996 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ooops, nog missat detta... Om en produkt är något att ha beror helt och hållet på det tilltänkta syftet, kravbild, förväntningar samt avsatt budget för inköpet. Vi måste tänka på att iCarsoft har ungefär 110 olika produkter för personbilar. Detta är bara från detta märke. Lägg sedan till minst 5-10 andra fullt jämförbara märken med deras produktutbud så inser man snabbt att svaret på den typ av frågor inte är enkla. Men låt oss bilda oss en kravbild och tilltänka syften: * Inga krav på att supporta äldre BMW modeller (typ runt 2005 och äldre) * Ska kunna supports BMW modeller runt 2005-2020 området * Ska kunna klara av Generic OBD II felkodshantering samt readiness monitors * Ska kunna klara av BMW specifik felkodshantering * Ska kunna klara av att grafa Generic OBD II livedata * Ska kunna klara av att grafa BMW specifik livedata * Ska möta förväntningar från typisk advanced amateur / prosumer * Bonus om den klarar av nyare BMW modeller (men inget krav) * Bonus om mjukvaran går att uppdatera (men inget krav) * Bonus om den har BMW-specifik bi-directional-funktionaliteter * Bonus om den har BMW-specifik diagnostikfunktionaliteter Så för det här scenariot (och ovanstående krav) så fungerar den alldeles utmärkt! Du hade kunnat koppla upp och läsa ut exakt samma felkoder som verkstaden läste ut. Du hade dock inte behövt något verktyg för att se att bromsvätskenivån var låg. Det har lyst en varning i instrumentklustret och bland meddelanden på bilens infosystem så hade det där stått i klartext. Samtidigt sätter såklart DSC-styrenheten en felkod (som läses ut med diagnostikverktyg). Så för just detta enkla scenario så stod det i klartext i instrumentklustret / TV-skärmen / paddan / <add_latest_screen_crap_here> att bromsvätskenivån var låg. Men! För allt annat som kan tänkas uppstå så är detta diagnostikverktyg ett utmärkt verktyg. Exempelvis är det inte helt otänkbart att någon eller några lampor börjar lysa igen, då är detta verktyg väldigt bra att ha. |
![]() 12.996 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tänk dock på att ett verktyg bara läser ut kodad information. Det är upp till dig som servicetekniker att tolka och förstå informationen genom din djupa kunskap om systemet du felsöker och din långa erfarenhet inom felsökning som du får ut något användbart. Bara för att jag köpte en svets och svetshjälm gjorde inte det mig till en svetsare :-) Så man måste ha rimliga förväntningar vad en oerfaren servicetekniker kan göra med ett diagnostikverktyg (precis som mina förväntningar på mina svetsfogar). Det är dock mycket användbart för att skapa sig en första grov uppfattning om vad det handlar om (istället för ett tråkigt "fel i drivlinan" meddelande). Det kan även samla ihop information som man kan vidarebefodra i exempelvis forum som detta och man kan få en grov feedback om exempelvis felkoderna du ser indikerar på att motorn är på väg att rasa eller det är bara det där töntiga aktiva grillspjället där fram som rostat fast :-) Det finns dessutom en del bra funktioner där (parkeringsbroms, batteriregistrering och liknande) som är mycket användbart. Som du nog sett så klarar detta verktyg lååångt fler modeller än bara BMW (eller vanliga europeiska märken) Länk Så om det bara är för BMW du behöver så var denna modell lite overkill, då hade det räckt med antingen (måste erkänna att jag har inte en susning vad skillnaden mellan BMM V2.0 och B800 V2.0 är då inte ens iCarsoft kan peka ut en enda skillnad): * iCarsoft BMM V3.0 for BMW/Mini/RollsRoyce * iCarsoft BMM V2.0 for BMW/Mini * iCarsoft B800 V2.0 for BMW/Mini * iCarsoft BM II for BMW/Mini Men än en gång, det handlar om kravbilden. Nu ska det nämnas att ett verktyg aldrig klarar alla scenarios (alla verktyg har buggar och alla klarar saker olika bra). De som försörjer sig på detta brukar oftast behöva tre-fem olika märken/varianter av professionella diagnostikverktyg för att kunna klara de flesta modeller och funktioner. Men i princip alla av oss här är inte på den nivån (och har heller inte det behovet - än en kommer vi tillbaka till kravbilden), så det är inte aktuellt. Så i det stora hela är verktyget vettigt och du kommer att kunna se allt du vill se (och nog mer därtill) :-) |
iCarsoft CR MAX är riktigt bra för just BMW, har en själv, inga andra bilmärken är lika omfattande som programmet till BMW. Men det är klurigt att hitta var allt ligger, i vilka menyer och undermenyer man ska in, och översättningarna är inte alltid på topp, rekommendationen är att köra på engelska. När man lärt sig det kan man köra alla bilens funktioner, köra testprogram, köra livedata och givetvis läsa ut alla felkoder, få länkar till dessa eller kolla på Youtub klipp om problemet, registerna nya komponenter, kalibrera, ändra service mm Uppdateringar kommer regelbundet. Den går inte att använda för kodning. |
|
@philip.ahlqvist funkar allt fortfarande efter att du fyllde på med bromsvätska? Har samma problem med att det kommer o går varningar om bromssystem, dsc och däcktrycksindikator, farthållare som inte fungerar. MVH Jacob |
|
@dendarjake Allt fungerar fortfarande efter att vi fyllde på med bromsvätska. Det har inte varit några mer fel. Jag rekommenderar verkligen att du skaffar en felkodsläsare då ser man direkt vad som är fel. Den betalar sig väldigt snabbt. :) Philip |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.