|
|
---|---|
Bilen går inte igång efter att jag har bytt batteri, startmotorn snurrade friskt när jag provade först men motorn tände inte. Några gula varningslampor lyser med tändningen på - motorsymbol, bromsvarning, DSC/DTC-symbolen och upplyft bil. ABS-varning lyser inte, annars passar allt med den felorsak som i instruktionsboken kallas "Bilens elektroniksystem ur funktion". Det lyser ingen symbol för rattlås. Bakgrund: Skulle starta bilen någon timma efter att ha kommit hem (35 km resa). Startmotorn gick ett par sekunder i avtagande fart utan att motorn gick igång, jag tyckte det lät som att batteriet kroknade. Mätte batteriet efter stund till 12,17 volt i vila, rätt lågt och jag tänkte att ett nytt batteri säkert skulle göra susen. Var tvungen att vänta på leverans, hade ingen annan bil att tillgå för att åka och köpa ett batteri. Under väntetiden kopplade jag loss och plockade ur batteriet, det kanske jag borde ha låtit bli. Bilen stod strömlös 35-40 timmar. Jag har INPA, NCS och Tool32 och kabelkit jag köpt av OlaO, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att gå vidare och göra någon slags reset eller initiering. Jag hade tänkt att jag skulle registrera och koda in batteriet, men bilen borde starta ändå och de där felindikeringarna tror jag inte beror på att nya batteriet inte blivit registrerat/kodat. Någon som har tips om hur jag kommer framåt? Edit: kollade spänningen med nya batteriet, den var bara 11,99 volt, ska prova att ladda och se hur det går efter det. | |
Hej, Det är nog standard att batterier från hyllan hos en handlare inte är på topp. Många av dem är nog inte medvetna (eller bryr sig inte) om att batterier självurladdar och att de måste underhållsladdas om de blir stående länge. Med det sagt är 11,99 volt lika med ett förstört batteri. Du kan antagligen få igång det med en laddare, men det har tappat det mesta av sin nominella/ursprungliga kapacitet. Tillbaka till butiken och byt mot ett - kontrollerat - fräscht! [(I en nödsituation förra året blev jag tvungen att köpa ett batteri i flykten på en mack. Som tur var anade jag oråd, när tjejen plockade fram nåt dammigt från butikshyllan och bad henne testa. ”Not good” blev resultatet. Då hon gick in på lagret och hämtade ett som fick godkänt. Jag vill knappt tänka på hur det kunde ha gått annars.Nu blev vi åtminstone halv-räddade. (Trasig generator.)] /Lennart |
|
lenwib, jag gjorde som du föreslog och laddade det nya batteriet, laddade en hel natt med en kraftig CTEK-laddare. Det hjälpte inte, startmotorn gick knappt runt vid nytt startförsök. När jag, så småningom, fick möjlighet att använda startkablar och en annan bil som strömgivare startade bilen precis som den ska. Det var alltså inte något elektronikfel utan ett nytt batteri som var defekt. Jag ska åka förbi butiken med batteriet, återkommer med resultat av reklamationsärendet, det verkade inte helt lovande när jag ringde dit.. | |
Tack för din återkoppling! Om du köpt batteriet nyss, kan ju butiken själv övertyga sig om att batteriet är ny-dött och bortom all räddning. Vägrar man att byta då, måste det finnas någon högre instans (lokaltidningen?) att vända sig till. EDIT: Sen är det väl som så ofta, att ett NEJ på distans är en standardtaktik som sållar bort en del klagomål. Men när du står framför en människa som ansikte mot ansikte måste avfärda dig som bedragare, får hen det betydligt svårare. Ställ till med en scen annars! ;) Ser fram emot din slutrapport, /Lennart |
|
Visste att jag hade glömt något, här kommer en sen slutrapport. Batteriet hade jag köpt på ett ställe som inte gör annat än säljer batterier, där var de mycket hjälpsamma när jag kom tillbaka med det nyinköpta batteriet. De testade och visade mig hur statusen var på batteriet - helt OK, inget fel alls. Felet var alltså någon annanstans i bilen. När jag sökte om felet fick jag fram tips om att kolla batterianslutningar, kablar och övergångar, med mera ända fram till motorn. Bra tips men svårt för mig att följa helt i vårvinterrusket utomhus. Jag gav upp och lämnade in bilen, mycket riktigt var det avbrott i huvudkabeln mellan batteriet och motorn. |
|
Så bra! Tack för din återkoppling. E9x har väl också den där känsliga genomföringen ut genom batterilådan? Men det sa kanske verkstaden inget om? Exakt var avbrottet fanns, menar jag. //Lennart |
|
Ja, E91 har den där känsliga genomföringen ut genom batterilådan. Minns inte om de sade var avbrottet fanns mer specifikt. Jag har inte kollat hur det ser ut vid batterilådan numera, om de gjorde något där, den är ju ganska lätt att komma åt och kolla på. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.