|
|
---|---|
Jag har en e36a -93 med m40 motorn. För några veckor sedan började bilen att gå dåligt i motorn. Den blev svårstartad, fick ojämn tomgång och dog ibland under tomgång. När jag tryckte gasen mot botten ökade varken varvtalet eller hastigheten. Jag var tvungen att smyga på gasen för att kunna accelerera. Dagen efter när jag var ute och provkörde efter tändstifts byte gav kamremmen upp. Alla tänder var borta på den nedre delen av remmen vid vevaxeln. Nu har jag bytt satt på ny kamrem men jag har samma problem återstår. Är det någon med erfarenhet som vet vad problemet kan vara? Kan det vara en vakuum läcka eller massluftsflödesmätaren. | |
Prova dra ur kabeln till luftmassemätaren. Då ska motorn gå på ett "Limp Home Mode" där den går skapligt normalt med orolig tomgång. Blir det ingen skillnad bör inte luftmassemätaren vara problemet. Annars låter det som att bränslepumpen är dålig. |
|
Tack, ska prova koppla ur luftmassemätaren. Jag undrar även om jag kan ha problem med komprissionen. Ka några ventiler blivit skadade när kamremmen gav upp? | |
Yes, det är en stor sannolikhet att du har skadat en eller flera ventiler. M40 är en interferensmotor vilket betyder att ventiler och kolvar delar utrymme men det fungerar bara så länge de är i detta utrymme vid olika tidpunkter (vilket säkerställs av kamremmen som synkroniserar vevaxelns och kamaxelns rotationer). För att avgöra om du har några skador så är det bara att göra ett kompressionstest samt leakdowntest av samtliga cylindrar. Tar inte många minuter och man får svart på vitt (inklusive absoluta mätvärden) om det är något fel, hur mycket samt vad och var problemet är. Dessa två tester är det första du ska göra (all övrig felsökning är meningslös innan du bekräftat att allt är kosher här). |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.