AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
358

X5 E53 M54 3.0 - Nästa bil på tur - Hackar/går orent vid gaspådrag

Visa användare
2.592
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
325 E46 - Alpenweiss mit Scorpion rör och ny optik ala 03.
318 E90 - Alpenweiss
Har börjat få "motorproblem" med min brukis.

Det började egentligen i november förra året på väg hem från Varberg mot Malmö. Då det var "tomt" på bilar så låg jag i "högfart" och när jag kom till Hallandsåsen så ville jag inte droppa i speed för mycket så jag gjorde kick down och låg på rel höga varv (vilket man måste då åsen är brant). Ungefär halvvägs upp så började bilen att gå prutt. Jag svängde av och tänkte att kanske lådan blev för varm med tanke på hur jag hade kört. Efter en 20 min startade jag bilen och den gick och har gått normalt fram tills för ett par veckor sedan då jag gjorde en kick down - då började bilen gå skitkasst typ på "2 cyl" igen.
Om jag släppte gasen så efter en stund börjar den gå OK igen. Samma om jag stänger av bilen direkt och sedan startar den. Felet kommer när jag skall gasa men inte alltid utan lite sporadiskt. Ibland vid uppförsbacke och ibland om jag ligger på "mellangas" och skall börja gas lite.

INPA har gett olika koder, där de flesta inte återkommer utom : misständing cyl 1 och 3 (ibland 6) men med tanke på hur den går när det händer känns det som om den går på färre cyl än 1-3 st.
OCH lambdaintegrator 1. Tittar jag på INPA live så skjuter just den banken iväg vid gaspådrag:

Länk

utan last inom "spec" men vid last så skjuter 1 iväg.

Kan det vara orsaken? Hur är koppling mellan det hela. Läser jag Slangens inlägg gällande dotterns 318 så kan lilla jag tolka det som att det har det.

En på jobbet hade liknande fast på ett annat märke. Gick "ok" utan belastning men prutt om man belastade och där var det tändstift(en).
Där kan jag erkänna att nuvarande stift har nog suttit i +10k mil.
Bensinpump är bytt i okt förra året. Vanos (packingar) byttes på sommaren. Batteri är OK.

Jag vet att "felsökning" inte bör ske på det här sättet men jag tänkte om det finns ngn därute som har en klockren "känsla" så kanske ........... :)

Förslag?

"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

bl
2.013
blixten
325i -88
Börja med att byta tändstift till fabrikat och sort som bmw rekommenderar.
FA
1.425
FAF
X4 30d -16
Min gissning är läckage på insugsidan, antingen någon vaccumslang kopplat till insuget, sprucken insugsbälg eller fel på vevhusventilationen (tex membranet).

Kan du radera felkoderna och köra för att läsa igen och lägga upp felkoderna här?

FAF
Visa användare
ProPro-medlem
12.497
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kan ju inte låta bli att snöa in mig lite på den här tråden också :-)

Byta tändstift ska du ändåså göra vid det här laget, så inget fel i att göra det (och råkar det lösa problemet - vilket jag inte tror det gör i det här fallet - så är det bara en extra bonus).
Det ska vara NGK BKR6EQUP eller Bosch FGR7DQP+ som gäller för denna motorn - inget annat.

Tändspolar kan uppvisa problem intermittent (exempelvis när de blivit genomvarma eller vid exempelvis vid körscenario med höga cylindertryck) - men finns inget här som tyder på enstaka cylinder med problem - så tändspole kan man lägga åt sidan i nuläget.

Mer oroväckande är dina fuel trims.
Den additiva adapteringen har mest effekt på och nära tomgång.
Den multiplikativa adapteringen har effekt över hela varvtalsområdet.
Vill minnas att integratorn ska ses som motsvarande OBD-II parametern Short Term Fuel Trim medans kombinerad effekt av additiv+multiplikativ ska ses som motsvarande OBD-II parametern Long Term Fuel Trim.

Jag skulle kunna garantera att du har höga long term fuel trims på båda banker (typ 8-10% vilket är på tok för högt men inte tillräckligt högt för att sätta felkoder).
Så om du loggar STFT och LTFT medans du kör vanligt på landsväg eller motorväg lär du troligtvis se något i stil med detta på båda banker
Länk
Länk

Att integratorn går upp vid kraftigare gaspådrag kan vara normalt, motorstyrsystemet kanske väljer att feta på lite extra (om jag minns rätt så ska man se detta som en short term fuel trim dvs justeringar för kortvariga förändringar). Dock brukar den mest feta på vid fullgas (antingen kort innan eller vid kickdown). Däremot ska inte de två bankerna vara så olika - kan dock beror på en mycket långsam refresh rate. Men vi ska inte hänga upp oss på detta utan felsöka på ett mer fundamental plan - se här nedanför.

Eftersom detta är en M5x-motor så har den vid det här laget lika många fina hål som en rundpipig ost :-)

Därför så är det bäst att att hantera detta innan man ens försöker göra någon annan felsökning (för du har garanterat multipla fel).

Har du en rökmaskin så koppla in den och täta alla hål.

Om du inte har en rökmaskin, så börja med att kolla din fuel trims vid tomgång (börja med scenariot med en fullt genomvarm motor då det utesluter massa variabler vi inte vill behöva ta hänsyn till nu då det bara krånglar till felsökningen).
Gör gärna samma datainsamling med både INPA och ett generiskt OBD-II verktyg som Torque (för att maximera mängden data att analysera samt kunna korsreferera och jämföra).

Därefter börjar du arbeta med att få rätt på dina fuel trims på tomgång.

Det är meningslöst att fortsätta någon vidare felsökning innan du fått ordning på detta.

När du fått ordning på fuel trims på tomgång (dina long term fuel trims ska högst vara ett par procent) - då kan du gå vidare att kolla dina fuel trims samt syresensorbeteende vid låg-, mellan- och fullast.

Så för att summera:

#1 : Byt tändstift

#2A : Mät och dokumentera fuel trims på tomgång (genomvarm motor)
#2B : Åtgärda så dina fuel trims är korrekta på tomgång (berende på vad vi ser på dessa fuel trims och vilka diagnostikverktyg du har tillgång till så väljer man olika taktiker)

#3 : Mät och dokumentera fuel trims på låg-, mellan- och fullast (beroende på vad vi hittade tidigare samt hur dessa värden ser ut samt vilka diagnostikverktyg du har tillgång till så väljer man olika taktiker)
bl
2.013
blixten
325i -88
Hur långt har bilen gått?
Visa användare
2.592
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
318 E90 - Alpenweiss
Nu funkar den map på det felet. Nya stift, tändspolar och lambda - nu är alla värden på topp och den gick som en klocka tills: Länk för där har det kommit nya problem.

Tack för Er input och engagemang.

BMW CS #05XXX

Visa användare
ProPro-medlem
12.497
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tummen upp för återkoppling!

Yes - läckande insugsrör, jag-känner-mig-lite-trött-tändspolar och jag-har-suttit-här-på-tok-för-länge-tändstift är typiska kännetecken för en 25-årig-ish M5x-motor :-)

Men det där nya problemet - kickdown och trans fail safe - låter som en automatlåda.
Där är det nog dags för mig att dra mig undan in i natten då mina kunskaper slutar tvärt där och kan tyvärr inte hjälpa till - för sånt rör jag inte ens med en 10 foot pole...
Visa användare
2.592
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
318 E90 - Alpenweiss
Jag var tvärsäker på att stiften var bytta. Kollade av en slump igenom pappren och upptäckte att jag inte har bytt stift. Den hade gått 16 k mil när jag köpte den och nu 34 k isch :)
Det förklarade varför 2 av stiften satt så innibänken.

Gällande lådan så provar jag att flusha och byta oljan. Funkar inte det åker den ut på blocket som reservdelsbil.

BMW CS #05XXX

Har tyvärr hänt alla mina BMW. Fick aldrig någon lösning. Bytte till annat märke. Trist.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.