Sida 2 av 2
|
|
---|---|
Har sen jag skrev senast i tråden fått hem vår iX och testat Plug&Charge några gånger och hittills har det varit riktigt smidigt. Bara testat på Ionity men där har det funkat att bara plugga in och ladda. | |
Ett år senare... Vilka appar är värda att ha om man vill ha en bra täckning i den södra halvan av landet? Dvs att man kommer åt ett större nätverk med samma app. Det jag sett hittills är * CircleK * OKQ8 * Tesla, om man nu vill främja dem Men vika fler använder ni? |
|
Ionity - Fördelen med dem är att om man vet man ska ut och åka någon vecka så är det värt att köpa abonnemanget och få ned laddpriset till 3,5kr/kWh. Samt att de har snabba laddare och alltid flera på de platser de har. | |
Jag använder BMW charging kortet till 95%. Väldigt smidigt och går att använda på massor av laddstationer. Där ingår bl a Ionity. Det är en låg fast kostnad men du laddar sen till bättre pris. BMWCS #8925 |
|
Newman, vad är priserna? Vad kostar det per månad och vad kostar en kWh på Ionity via BMW-kortet? | |
Hej! Efter gratisåret för BMW Charge (för den som köper en ny elektrisk BMW), är månadsavgiften för BMW Charge 55:-/mån. Till det kommer Ionity Plus med 73:- / månad, om man vill ha det. Alltså 128:-/månad i fast avgift. Då kan man ladda på Ionity för 4:30 SEK/kWh i Sverige. Priserna utomlands varierar per land. Läs mer här; Länk Hela prislistan; Länk Utöver BMW Charge - kortet använder jag ibland Circle K appen för laddning på deras statiner, och någon enstaka gång OK/Q8 (Skellefteåkraft) med betalning direkt med betalkort. Har också ett Mer-kort, men såg nu att deras laddare ingår i BMW Charge avtalet. Med det klarar jag mig utmärkt i södra Sverige upp t.o.m Mälardalen i alla fall. Ofta blir det laddning på Ionity i Gränna på vägen norröver och hem. De sex Ionity-laddarna där brukar räcka till även om det på fredagskvällarna kan vara lite trångt. Men då finns det å andra sidan 10-12 Circle K laddare på samma station. Endast vid två tillfällen har det varit kö in (stora resdagar vid jul eller påsk), och jag har då kört vidare till Ionity i Jönköping som ligger vid Elmia-mässan. Här har det alltid varit gott om lediga laddare. Nackdelen är att det inte finns någon service - inte ens toalett. Mässan har varit stängd de aktuella tillfällena och på Scandic-hotellet är man inte välkommen! |
|
Rule hann före men det stämmer som han säger. En annan uppsida är att man får en månadsfaktura som dras från ditt konto. Det går också att ställa in i navigationen att bara laddare kopplat till BMW charging visas (hittar man inte lämpliga laddare kan man bocka ur funktionen tillfälligt). BMWCS #8925 |
|
@Rule Germania: Jag har Ionity Plus, månadsavgift är 73:-, och priset per kWh är 4:30 SEK. Detta ändrades i början av året, tidigare var fasta kostnaden för det abonnemanget lite högre, priset per kWh var 3:50 Lennart Bornhall BMW CS #1085 |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.