AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
2.584

Vilka laddappar använder ni?

Sida 1 av 2
js
1.862
jsn
i5 m60 -24
Ni som kör elbilar - vilka appar använder ni för att snabbladda bilarna? Och varför just dessa appar?
D.
30
D.E
i4 M50 -24
Jag är gammaldags och använder till största del kort eller tag för att ladda bilen. Upplever ofta att är struligt med kommunikation via telefon och operatörerna vilket då gör att det kan vara svårt att starta laddningen.

När det gäller snabbladdning så använder jag till största del WeCharge som är Volkswagens abonnemangstjänst för bland annat Ionity. BMW har sin motsvarighet med BMW Charging som ger bättre priser på Ionity och övriga samarbetspartners.

Utöver det så låter jag mina resor bestämma vad som används. Just nu är det en kombination av WeCharge (VW), Cirkle K, Mer och Parkster.

Det finns andra tjänster som t ex Plugshare som gör att du med ett abonnemang kan ladda hos flera operatörer. Nackdelen här är att det ofta tillkommer en roamingavgift vilket gör att laddningen blir dyrare med Plugshare än om du t ex skulle använda E.ONs app.
Ve
1.454
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Över 20 tusen mil med elbil och inte en enda app.
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Nu när marknaden verkar kalibrerat sig lite så räcker det i princip att använda Cirkle K och Tesla appen för DC-laddning, samt Mer och Parkster för AC-laddning.

De flesta andra operatörer tycker jag tar ockerpriser så de vill jag inte gynna.
js
1.862
jsn
i5 m60 -24
Tack för tipsen!

Och som D.E skriver så är inte apparna i sig en nödvändighet, utan frågan är mer generell: Var / med hjälp av vad samt hur snabbladdar ni era elbilar? Vilka operatörer / "kedjor" använder ni, och varför? (Hur) har ni registrerat er hos dessa kedjor? Använder ni deras kort eller app eller vad?
Hittills verkar fölrjande vara polulära:
Ionic
CirkleK
Tesla
Visa användare
8.520
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tesla och Incharge. Incharge använder jag mer för normalladdning på destination. Men varje stationsägare väljer sitt pris, så det gäller att kolla innan vad de ska ha för att undvika besvikelse. Fördelen med Tesla efter vägarna är att de har 10-20 uttag så om en strular eller är upptagen så påverkas man inte.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag använder BMW Charging app, där ingår Ionity. Har inte haft anledning att snabbladda i Sverige, men jag skulle leta upp Ionity laddare i första hand. Hittills har jag alltid laddat mad AC i Sverige, som numera nästan alltid finns på platser där jag övernattar, så det spelar ingen roll om det tar hela natten. InCharge, E.ON Drive, Fortum och Rexolution apparna använder jag för AC laddning. Längst är det 45 mil hemifrån i Sverige som jag har varit, och dit kör jag med en "tank" utan problem så det har aldrig funnits behov för snabbladdning i Sverige annat än för att testa när jag fick bilen. Tyskland är det en annan sak, men där laddar jag vid snabbladdare som är anslutna till BMW Charging.

Hur många appar du behöver beror på var du kör. Det finns en del mer udda platser som jag besöker där det inte finns annat alternativ än just en enda leverantör, så om du vill ladda utanför ditt övernattningsställe då får du snällt installera deras appar. Åker man till Varberg då är till exempel InCharge (Vattenfall) nödvändig. Å andra sidan, appen kan användas på många ställen runt om, även på udda platser som till exempel Åkulla. Rexolution Charge behövs om du åker till Isaberg till exempel, så vad du behöver beror på var du kör.
Håller med DE ovan. Laddkort och RFID-brickor är överlägsna alla, förlåt språket, jävla-piss-digitaliserat-bajs-inte-alls-med-kunden-i-fokus-k”k-appar som skall styra vår mobilitet genom den gröna omställningen. Det skall loggas ut, skall bytas lösenord, skall uppdatera app, och slutligen skall det inte funka i 5 av 10 fall pga ”tekniskt fel”…alltid ackompanjerat med snålblåst, regn och gärna snö på det.

Ja jag har gett upp hoppet tyvärr med appar efter totalt 6 år med hybridbil. Brukar be operatören om en RFID så kör nu en via jobbet (Cloud charge) och sedan EON/MER.

Skall bli en befrielse att slippa eländet (höhö) när Teslan dyker upp nästa vecka.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag förstår din frustration över app eländet, men håller inte helt med. Bensinmackar hade sina egna kortsystem (kanske appar numera) som gav dig ett bättre pris, och jag definitivt fördrar appar jämfört med kort. Min erfarenhet är att dessa funkar mycket bra, inte behövs någon ständig inloggning heller om du vet hur man använder mobilen. Uppdateringar är inte heller ett påträngande problem enligt mig. Jag vill absolut inte hålla med om att RFID taggar är så bra, och vill absolut inte ha ett gäng av dessa hängande på min nyckelring, som jag aldrig plockar fram ändå, utom när jag skall öppna husdörren hemma.

Med BMW räcker ett enda kort, BMW Charging och med det kan man ladda i många snabbladdare i Sverige, dock inte Tesla än så länge. RFID har jag en enda, som är för Mer men den ligger i byrålådan, aldrig använt.

Lycka till med din Tesla. Jag är inte avundsjuk... (höhö) än idag tycker jag att BMW bilarna slår den med en hästlängd. Jag fattar inte hur du kan skaffa en Tesla när du är en sån apphatare. (höhö)
@min330 Ja jag vet att vitsen med EL-lände är svår och tar tid för vissa att fatta. Men oroa dig inte, den kommer!
Ve
1.454
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Har man en Tesla och laddar på Teslas stationer behöver man inte använda vare sig app, tagg eller kort. Bara att plugga in.
Har man en BMW och laddar på Teslas stationer behöver man inte heller använda tagg eller kort. Bara att plugga in. Fungerar alltid och går supersnabbt.
Man måste dock ha lagt in sina uppgifter hos Tesla en gång sedan väljer man att man skall ladda bil som inte är Tesla och anger i Mobilen vilket nummer som står på laddaren t ex 3B sedan suger den i sig ström i rask takt
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Men du behöver fortfarande pilla på mobilen för att få igång laddningen, Teslas autocharge/plug'n'charge fungerar bara med Tesla. Det är inget större problem att använda appen, men likväl ett störigt moment.

Snart kommer väl EU kräva att det går att ladda med kort, verkar även vara preppat på de nya V4-laddarna. Personligen tyckler jag app/kort är skitsamma men kan förstå att det blir enklare med kort få folk som inte är så "tekniska".
16.398
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
App i sig är väl inte så farligt men de funkar ju för fasen inte 25% av gångerna. Helt sjukt att det fungerar så uselt. Förutom på Tesla, där fungerar det varje gång...
Visa användare
8.520
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Löwet. Två av mina tre senaste laddningar hos Tesla har jag tvingats byta laddare. Så ur min synvinkel fungerar det lika dåligt hos alla. Men Teslas stora plus är att det alltid finns en fungerande ledig ny att byta till, hos andra är det inte lika säkert.
Kristoffer_L

Vad är det för Tesla du har köpt då?
Jag ser det inte som att inte vara teknisk för att man inte gillar appar. En innovation skall leda till något som gör det lättare för kunden. Tesla har ju till viss del fattat detta när bilen själv säger vart den skall stanna, bokar laddplats och den laddar av sig själv när väl kabeln sitter i. Utan att man måste hålla på att gräva fram lösenord, trycka sig igenom en massa menyer för att hitta rätt stolpe, eller registrera sig hos någon ny leverantör som man inte har i mobilen. För att som ”Löwet” sedan skriver funkar ändå inte hälften av gångerna.

Med detta sagt säger jag inte att Tesla är ofelbara i andra sammanhang, men när det gäller elektrisk mobilitet ligger de fortfarande i framkant.

Andre07: Jag har inte köpt en Tesla - det är en förmånsbil via jobbet. Men det är en MY LR.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Använder du BMW kortet då behöver du inte göra mer än att plugga in bilen och nudda med kortet. Inga lösenord, pin kod eller annat besvär. Men klart att det skulle vara ännu bättre om det hade räckt att plugga in och sen skulle bilen komma igång direkt. Men det kommer. Igår hände mig just det. På en Ionity station utanför Budapest behövde jag inte nudda med kortet, laddningen kom igång efter att jag har pluggat in kabeln. Det kanske var fel på stolpen, jag har inte kollat om jag har fått någon räkning om den laddningen.

Jag har nu kollat kontot och det verkar ha varit fel på stolpen. Jag laddade i måndags och den laddningen syns inte. 50kW gratis... tack Ionity. ??
Bra och relevant tråd. Om och just OM det blir fint väder i sommar, så kanske jag stoppar in familjen i bilen och bilar lite här, även om jag hellre stoppar in dem i planet till Spanien... men bra att veta om alt 1 skulle bli fallet, hur man gör för att snabbladda...på bästa och smidigaste sätt. Är inte den som har stress och åker definitivt inte motorväg annat än i nödvändigaste fall, utan hellre vacker slingrig väg i obygden.

/Anders
Wi
2.081
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Någon som har erfarenhet av Plug&Charge på BMWs bilar? Fungerar det så smidigt som det borde eller bråkar det?

Jag hyrde elbil i tjänsten och var inte helt förberedd, så laddade i panik hem Fortum charge&drive. Vet inte om den är bra eller dålig, men för mig fungerade den bra och den verkar samla dom stora aktörerna i samma app vilket kändes smidigt för en nybörjare. Har testat BMW charging några gånger och tyckte det fungerade smidigt också.
Vad jag förstår så skall det finnas på min IX40, men har inte lyckats få igång det.
Har också frågat BMW men inte lyckats få svar.
Däremot så fungerar Plug&Charge på Circle K.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.