AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
174

Felsökning FRM vs kablage vs antennföstärkare?

Visa användare
267
Remo
320d Touring -11
Här kommer en uppföljning på tidigare fråga gällande trasig antennförstärkare.

I dag monterade jag en begagnad antennförstärkare från en bilskrot.

Då den inte fungerade läste jag ut felkoder och fick följande:
- 009CB4: FRM: Ride height sensor, rear, faulty (existerande)

Sedan mätte jag inkommande spänningar och fick följande enligt bild (som jag jämförde med mätta spänningar i ett Youtube-klipp).

Länk

Pin 1: 0 V (ska vara 12 V enligt Youtube)
Pin 2: 0 V (ska vara 5 V enligt Youtube)
Pin 3: 5 V (dvs OK enligt Youtube)
Pin 4: 12 V (dvs OK enligt Youtube).

Jag har alltså ingen spänning på inkommande kabel 1 och 2.

Då det känns aningen osannolikt att 2 st kablar skulle få kabelbrott samtidigt, så funderar jag om FRM spökar (i och med felkoden, som dock pekar lite fel)?

Speciellt om FRM ev. kan låsa sig på något sätt då jag haft trasigt centrallås i kanske 1½-2 månader.

Och kan man i så fall "nollställa" FRM på något sätt (med INPA) för att få allt att fungera igen?

Allt tips emottages tacksamt, speciellt om felet inte ligger i antennförstärkaren så dem kan returneras i tid. :-)
Hej,

”Centrallåset fungerar inte.” På vilket sätt? Via fjärren eller när du vrider nyckeln i dörrlåset?

Beträffande FRM har du säkert sett här i forumet, att den modulen går att återställa. Inte just med INPA, men med något av de tillhörande programmen. Antagligen NCS expert. Prova sökfunktionen här ovan.

F ö är väl multipla kabelbrott i gångjärnen snarast standard, inte något särskilt osannolikt.

/Lennart
Visa användare
267
Remo
320d Touring -11
Fjärrlåsningen fungerar ej via nyckeln. Bilen går dock att låsa/öppna från kupén med låsknappen.

Om jag låser eller låser upp via förardörren är det bara just det låset som öppnas (dvs inga andra dörrar). Dock vill jag minnas att det alltid fungerat så tidigare.

Min tanke var att kabelbrott exakt samtidigt på 2 kablar känns ganska osannolikt. :-)

Ska söka efter FRM och återställning på forumet. Jag hoppas även hitta svar på hur man går till väga samt om det är något speciellt man bör tänka på för att inte göra mer kaos.

Jag får även demontera bakspoilern en gång till samt dess kabelgenomföringar och om möjligt innertaket för att bättre felsöka eventuella kabelbrott.

Tack för återkoppling :-)
FRM reset hjälper bara på glödlampor..

Mät kablarna mellan antennförstärkare och FRM. Är dom hela så har du helt enkelt fått en kass antennförstärkare från skroten, iom att dom ofta går sönder...

Visa användare
ProPro-medlem
4.940
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
mj, en fabrikskodning med NCS-expert på en befintlig FRM kan lösa en del konstigheter.

Lamp reset med Tool32 är också vanligt men som du säger, meningslöst i detta fall.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.