|
|
---|---|
Bmw 320 -03. Nyinköpt. Upplevde mycket dålig eller ingen värme i kupén. Misstänker givetvis att magnetventilen har kärvat och tänker rädda vintern med att byta ut den. Döm om min förvåning när det inte finns någon! Den är ersatt med en liten elektrisk pump som någon fyndigt har kopplat till bilstereons Tändning/Radioläge matning. Förre ägaren vet naturligtvis ingenting och har aldrig haft problem med värmen... Oklat om pumpen fungerar, men den surra iaf när den får spänning... Fråga 1. Varför har man anledning att byta ut magnetventilen mot en pump?? Jag kan möjligtvis tänka mig att något annat fel gör att ventilen inte funkat som det ska, men då borde man väl lämnat den i öppet läge eller bara kopplat förbi den. Varför en pump? Motorns kyltvätskepump ska väl.med råge pumpa vattnet genom värmepaketet utan extra hjälp... Fråga 2. Jag ska givetvis försöka börja felsöka. Vad bör jag få för resultat ut kontaktstycket som normat skulle styra ventilen. Är det bara +/- på dett kablage? Spänning då ventilen ska strypa? Ingen spänning då det ska flöda? Fråga 3. Är det rimligt att bara köpa en ny ventil och knöla dit och hoppas att det fungerar? Alternativt att en ny iaf är öppen hela tiden så kylvätska passerar in till värmepaketet. Det som sätter spöken i hjärnan på.mig är fortfarande denna pump. Varför varför varför? En rörstump som by-pass borde gett bättre resultat... | |
We 1.919 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Magnetventilen/flödesriktaren i E46 har en extra vattenpump, men det är fortfarande magnetventiler i den. Bild: Länk Nummer 2 här: Länk Fungerar fläktmotorn som den ska? |
Den pump jag lokaliserat är inte närheten av att likna originalventilen. Det måste vara nån universal pump man klabbat dit. Men hur som helst. Om ja fixar en original ventil och sätter tillbaka allt som det ska så ska den väl även om nåt annat är galet iaf släppa igenom vattnet så att man få värme i hytten? | |
Fläkten fungerar som den ska | |
We 1.919 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Så länge dom inte har förstört något när dom har mullemeckat dit något annat så borde det funka som normalt igen. Blev kanske missvisande med den förra bilden, men det var den som kom upp när jag sökte på art.nr. Ventilen ser tydligen ut så här (verkar bara vara en magnetventil): Länk |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.