AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
473

Hur värmer man BMW 545E?

Hej, en liten fråga. Är sugen på en BMW 545E och undrar om den använder el för att värma bilen om den är inkopplad och laddas. Eller är det enbart bränslevärmare?

Sen undrar jag hur räckvidden är ungefär, motorväg samt lite blandad körning?
Eller är det någon annan plugin som är bättre alternativ som BMW har?
Sugen på 545e just för deras B58 motor som jag är riktigt sugen på.
Alternativet är eventuellt bmw m340. Ska testa båda tänkte jag.
Visa användare
3.937
catch_me
G30 545e M-sport 2023
F10 520d M-sport 2012
Hej
Jag kör 545e den värmer endast med el. Spelar ingen roll om den är inkopplad på laddare eller inte så länge du har laddning så kan du värma bilen . Det jag uppskattar mest är att den värmer även främre stolarna och ratten. Nu när det är som kallast klarar jag 20-25km blandad körning. Då pratar vi temperaturer mellan -5 -10 grader. Så fort det är runt nollan eller plus ökar räckvidden. Jag har kommit som längst 56km laglig fart . Har kommit fram till att Eco PRO läge med frirullning funkar bäst.

Men det är för mig omöjligt att endast köra på el kan liksom inte låta bli att köra i sport läge då B58 motorn är magiskt . Jag ville liksom ha både kraft men samtidigt kunna köra billigt . Har klarat mig som längst 3 månader utan behöva tanka. Är du duktig går det säkerligen köra på el konstant men B58 är bara för kul.

Jag har också funderat på m340 men jag uppskattar komfort och utrymme mer har jag kommit fram till.
Hej och tack för utförligt svar. Vad händer i det skeder batteriet är urladdat? Är det då som när man har dåligt med soppa och bränslevärmaren inte funkar? Likväl orkar man plugga in den varje kväll med så dålig räckvidd? Jag tror runt 8-10 mil som de nya bilarna verka komma med är precis lagom.

Jag vill verkligen ha en BMW med B58 motorn. Var väldigt inne ett tag på BMW M340I, med m-sport och shadow för att få bort det kromade. Samt silver , men den färgen verkar ha försvunnit.

Tycker du plugin är värt det? Vad drar bilen annars motorväg 110-120? Hjälper elen till lite då också eller stängs den av? Annars kör man väl slut på den direkt.
Visa användare
3.937
catch_me
G30 545e M-sport 2023
F10 520d M-sport 2012
Stämmer har du ingen ström kan du inte heller värme tyvärr.

Jag bilade genom Europa i somras snitt fart 110-140 då låg snittet på 7.1
Nu när jag kör hemma och strömmen tar sluta då låter jag den ligga kvar på eco PRO just nu ligger jag på 3.7 snitt förbrukning kombination med el och bensin.

Kör du med sport då laddas batteriet också, men är det stadskörning ska man helt ligga på hybrid eller eco PRO det där då bilen är som snålast men jag tycker att det är irriterande att motorn stängs av hela tiden så fort du bygger upp ström säg 2-3 km då använder bilen helst el men det är ju också så man får ner förbrukningen.

Kör man sport läge är ju inte B58 super snål direkt . Nackdel liten tank 46L ja det är ju endast 12kw batteri så man kommer inte speciellt långt på el men det räcker för mig som pendlar exakt 2 mil.
Nu på vintern kör jag 1 mil till jobbet bilen står utomhus tycker att värmaren funkar sjukt mycket bättre än dieselvärmare startat värmaren 10 min är den varm och go både ratt och stolen sen är det 1 mil hem då klarar jag mig fint . Somrarna brukar jag kunna pendla till jobbet 2 dagar utan att behöva ladda .
Tycker inte värmaren drar så mycket ström alls.

Jag tycker att plug in är värt det alla dagar, vissa tycker säkert att det är korkat att man åker omkring med två drivlinor men vill jag ha power och ljud petar jag in sport vill jag köra endast helt klarar jag mig hur långt som helst utan att behöva tanka bensin.
Låg skatt osv .

Säg att elen år slut och du puttrar på eco läge i bensin och du håller laglig fart mellan 70-90 brukar förbrukningen ligga runt 6.5-7l

Visa användare
3.937
catch_me
G30 545e M-sport 2023
F10 520d M-sport 2012
Men är el räckvidd en dealbreaker ska du inte ha en 545e den ska du ha en endast om du uppskattar B58 samtidigt kunna köra på el korta sträckor 25-55km med låg bränsle kostnad .

Annars har du 530e att välja på men inget alternativ för mig iaf. Vet att x5 45e har dubbelt så stor batteri räckvidd på 7-8 mil men det är en annan typ av bil.

Provkör så du vet hur den känns.

RY
155
RYN
545e -21
Jag kommer 30 km eller lite till nu på vintern med odubbade 18", lite beroende på väglag och temperatur. På sommaren med 20" kanske 10 km till. Jag kör mestadels jobbpendling 30 km på 80/100-väg och har just nu kört drygt 300 mil sedan senaste tankning.

Har noterat att vid förvärmning tappar man några kilometer räckvidd trots att bilen är kopplad till laddstolpe, oklart varför.

Har man inte för avsikt att ladda sin laddhybrid så är det nog fel bil. Bättre att satsa på en 540 kanske om det bara är motorn som lockar.

/Ronny

Visa användare
3.937
catch_me
G30 545e M-sport 2023
F10 520d M-sport 2012
RYN hur ser din kör mönster ut? Vilket läge kör du med ?
Kanske några skillnader att överväga när icke laddbara modeller nämns som alternativ:
En fördel med "lätthybridmodellen" M340, är den smidiga stopp/start-funktionen.
Vet inte hur 545e fungerar i det avseendet, startar den alltid motorn med startmotor (som inte startar motorn lika smidigt som MHEV-motor) eller har den starter/generator som MHEV-modellen?

B58 i M340 ger lite mera effekt än i 545e men har bara en liten elmotor till hjälp (som gör mest nytta för energiåtervinning under "motorbroms" och kanske första metern från stop. Så karaktären skiljer sig kanske.
RY
155
RYN
545e -21
@cath_me
Jag kör mestadels till/från jobb, 3 mil enkel. Laddar både hemma och på jobbet.
Körläge electric med alla komfortfunktioner aktiva, typ värme lyse osv. Kanske tråkigt men trafiken gör att man bara får flyta med ändå... Electric ger lite mer effekt och "toppfart" än hybrid.

Drar även 1700 kg husvagn ibland men då spelar elen ingen roll förutom att det är tyst och bekvämt att backa och trixa. Tyvärr är den lilla bensintanken begränsande.

Vid all annan körning med tomt batteri anser jag ändå att den är förhållandevis snål med tanke på storlek och prestanda. I alla fall om man kan låta bli att använda alla 394 hela tiden...

jo
493
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Jag äger en 330e Xdrive LCI -23 och familjen har även en LCI m340i -23.


Jag tankar 98 oktan och har nästan kört 1800 mil totalt där motorn har stått för ca 60% av de milen. Resterande har körts på el. Min senaste resa till huvudstaden landade på ett genomsnitt på 7 liter/100 km. 471 km varav totalt var på 62 km på el, tur och retur. Laddade endast 1 gång, dvs starten på resan.

På vintertid kommer jag ca 25 km och kör som vanligt med alla bekvämligheter. På sommaren kommer jag runt 40-45 km och som längst har jag kommit 59 km (landsväg). Det jag tycker är mest tråkigt med bilen är den mindre tanken på 40 liter. Men vid motorvägskörning och ett laddat batteri har jag en uppskattad räckvidd på ac 470-490 km.

Å andra sidan är jag också avundsjuk på familjens M340i. Det är främst motorljudet som jag vill åt. Men det tänkte jag försöka fixa inför våren (någon som har tips på vad som kan göras för att få bättre ljud på 330e utan att det ska bli vulgärt?)

Vid dragrace håller 330e nääääästan jämnt med m340i första växeln ut, sen sticker 340 iväg. Samtidigt kan 340 kännas som "död" under 4000k varv medans elmotorn i 330e gör att den ständigt känns pigg, från start upp genom hela mellanregistret medans motorn gör sitt på högre varv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.