|
|
---|---|
Hej, nån som kan rekommendera en bra styrservo olja till E60 M5 | |
Fuchs Pentosin CHF 11S är BMWs original servostyrningsolja. Finns t ex hos Schmiedmann: Länk |
|
Tack för svar 325ti, misstänkte att det var den, blir lite villrådig när man googlar på detta. Får upp många ATF- oljor. |
|
ProPro-medlem 12.849 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stämmer, det som 325ti säger. Nackdelen med all info som dyker upp när man googlar är att: * 2% är rätt * 80% är käpprätt åt helsike fel * 18% är rätt men i fel kontext (infon är rätt men inte för bilen/motorn/etc i fråga) :-) Så att först hitta de där 2% är bara det i sig en utmaning, att sedan verifiera att detta är korrekt är en ännu större utmaning. Ett tips är att i första hand gå alltid till kända pålitliga källor (samt applicera ordinarie lämplig nivå av källkritik). Exemeplvis uppger BMW själva i sin tekniska litteratur att det är Fuchs Titan CHF 11S som gäller Länk Lite föråldrat reservdelsnummer i dokumentet ovan, men det är 83 29 0 429 576 som gäller precis som 325ti skriver. Och köper du det så får du den här gröna fina smörjan (bytte inte för så längesen på min E87 120i) Länk Tittar du på ditt lock till styrservooljebehållaren så är jag 99% säker att det står ingjutet i locket att det ska fyllas med CHF 11S. Nu ska man inte förlita sig uteslutande på vad lock och eventuella klisterlappar säger (för vem vet vad som hänt där bland tidigare ägare) men det är en stark indikation på vad det ska vara. Nu är ATF i många sammanhang en helt korrekt produkt och är därför du antagligen fick upp en hel del träffar på det. Men det är inte korrekt i det här fallet - se just de där 18% ovan. ATF har använts av BMW (och andra biltillverkare) sen servostyrning introducerades. Man kan redan läsa i instruktionsboken till en BMW 2500 -69 att om den är utrustad med styrservo så ska "Veedol ATF Special 3433" användas. Vidare i instruktionsboken till en BMW E23 733i -78 så skulle det vara "Castrol TQ Dexron B", "Shell ATF Dexron B" och liknande. I min E30 323i -85 så gäller det "Castrol TQ Dexron II", "Shell ATF Dexron II", "Veedol ATF Dexron II" och liknande. På 90-talet kom den modernare uppföljaren Dexron III och man började köra med den istället. Fast vid den här tidpunkten hade BMW börjat introducera en mer specialiserad styrservoolja på vissa modeller och gick sedan över till CHF 7.1 och några år senare gick över helt och hållet till CHF 11S (som är en helsyntetisk med bättre flytegenskaper vid extremt låga temperaturer samt en längre livslängd vilket ungefär matchar i tiden när "lifetime oljor" börjar sprida sig som cancer inom bilindustrin). De flesta av mina bilar använde sig av ATF Dexron III både som styrservoolja och som manuell växellådsolja - så var riktigt smidigt. Tänk dock på att ATF är ett samlingsnamn för alla oljor som används i en automatisk växellåda. Det finns hundratals standarder och varianter här, du måste ju tänka på att den första allmänt tillgängliga speciella ATF-oljan behövdes redan 1940 när Hydra-Matic lanserades. Sen dess har det bara rullat på... Dexron är ju bara en (av många) standarder, i detta fall är det GM som står bakom denna. Den första revisionen av Dexron kom lite senare runt 1967 (benämns även Type B). 1973 kom Dexron II standarden (Type C). Men Dexron-II behövde modifieras för vissa lådor så det fanns även Dexron II Type D och Type E. 1993 kom äntligen Dexron III standarden (Type F). Men även denna behövde modifieras så den kom i senare i både Type G och Type H. Så är det för en automatisk växellåda som du ska ha Dexron så räcker det inte bara med Dexron II eller III, det finns tex Dexron III Type F, G och H och man måste välja rätt beroende på växellåda. Men för styrservostyrning så spelar det ingen som helst roll - det var att bara att ta det senaste av det som fanns av Dexron, Dexron II eller Dexron III. Oooops, här gled man av rejält på en tangent... Om du undrar lite kring namnet så är det såhär: * Företag Pentosin var företaget bakom produkter som Pentosin CHF 7.1, CHF 11S, CHF 202 och många fler (var ett större tyskt kemikalieföretag). * 2015 tog Fuchs över Pentosin. * 2019 döpte Fuchs om alla Pentosin produkter till Titan (Pentosin CHF 11S blev Fuchs Titan CHF 11S). Länk |
BMW-slangen, jag känner mej lite dum just nu klart det står på locket. Sen är det precis som du skriver 80% vid en googling blir nog fel, tack för ditt uttömmande svar :-) |
|
We 1.903 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
BMW började väl över från ATF till CHF tidigt 90-tal? Vet att olika årsmodeller av E34 M5 hade olika servooljor. |
ProPro-medlem 12.849 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Roken : Jo, men du gjorde det rätta - vid osäkerhet snoka runt lite extra. Och lita inte till 100% vad locket säger heller - det där kan ha bytts ut av någon under åren. Speciellt uppmärksam bör man vara med bilar runt tidigt 90-tal. Då var det en härlig blandning med lock som sa en sak och en små klisterlappar som sattes dit vid fabkrik som sa en annan sak. Länk Min E87 120i har faktiskt original från fabrik ett lock med ett CHF 11S klistermärke (kan inte minnas det står ATF ingjutet i det locket eller inte men det var ganska vanligt att man gjorde så på 90-talet och en bit in på 00-talet) Länk @Westersund : Stämmer. I korta ordalag började den mineralbaserade CHF 7.1 fasas in så sakteliga redan 09/1987 (främst då i Cold Climate länder). Denna ersattes sedan av den syntetbaserade CHF 11S från 09/1991 och framåt (främst då i Cold Climate länder men började även bli standard för alla marknader efter ett tag). Men notera att min E34 518i 05/1993 var ändåså fabriksfylld med ATF (den hade 827-landskoden "National Version Scandinavia" men det är oftast 842-utrustningskoden "Cold Climate" eller 838-landskoden "National Version Canada" som triggar saker som annan olja eller extra isolering kring saker). Beroende på om bilen hade hydraulisk nivåkontrollsysytem eller inte så kan det ha påverkat vilken styrservoolja som användes (oavsett Cold Climate eller inte). Låt mig förklara... BMW hade hydrauliska oljor redan till sina tidiga hydrauliska nivåkontrollsystem som kom på 5-Serien E12 och 7 Serien E23 runt 1977 (och fanns även på E28 och E24). Detta system använde dock en helt separat elektriskt driven hydraulpump och en separat reservoar (så inget delades med styrservosystemet). För detta tidiga nivåkontrollsystem användes Pentosin CHF 4548 upp till 09/1987. Från och med 09/1987 använde BMW däremot Pentosin CHF 7.1 i detta system. Just 4548 och 7.1 kunde blandas med varandra i små kvantiteter (man behövde inte göra en totalt system flush om man gick från 4548 till 7.1). BMW introducerade sedan sitt andra generationens hydrauliska nivåkontrollsystem som användes först i 7-Serien E32, men kom senare även i 5-Serien E34 och sedan även i 7-Serien E38. Jag tror detta system fanns även i 3-Serien E30 Touring. Detta system var annorlunda på flera sätt, men en stor skillnad var att man nu hade en mekaniskt driven tandempump som försörjde både styrservosystemet och det hydrauliska nivåkontrollsystemet. Pumpen hade separata utgångar för de båda systemen men delade reservoar och således hydraulisk olja - så samma olja användes för både styrservo och hydraulisk nivåkontrollsystem. Tandempumpen är två pumpar i en. Pumpen för styrservon är en vanlig vane pump medans pumpen för nivåkontrollsystemet är en radial piston pump. När det gäller detta "kombinationssystem" så kom det alltid initialt fyllt med Pentosin CHF 7.1 (inget annat var tillåtet). Men även detta system gick över till Pentosin CHF 11S från och med 09/1991. Och E38 hade mig veterligen alltid Pentosin CHF 11S i dessa kombisystem. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.